Leerlijnen in een Wiki http://www.onderwijsmap.nl/leerlijnen
Overzicht leerlijnen CED Taal Mondelinge taal (SO: 2009, C4: 2007) Schriftelijke taal (SO: 2009, C4: 2007) Engels (SO=C4: 2009) Rekenen Rekenen (SO=C4: 2007) Mens en wereld Mens en Samenleving (SO=C4: 2007) Natuur en Techniek (SO=C4: 2007) Orientatie op Ruimte Orientatie op tijd Kunstzinnige orientatie Tekenen en handvaardigheid Muziek Spel en beweging Vakoverstijgend Zintuiglijke en motorische ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling (20KP) Leren leren (C4: 2009) Omgaan met media Spelontwikkeling(SO&C4: 2007) Bewegen Bewegingsonderwijs (2009?)
Rekenen en wiskunde 3 deelgebieden: Wiskundig inzicht en handelen Getallen en bewerkingen Meten en meetkunde 11 kerndoelen voor de basisschool Leerlijn PO 15 subdoelen (incl. verantwoording naar kerndoelen) Per subdoel tussendoelstellingen per groep Basisleerlijn SO Aangepaste tussendoelstellingen per cluster Clusterleerlijn Bij Rekenen en wiskunde is de leerlijn cluster 4 gelijk aan de basisleerlijn SO, wel zijn er aanwijzingen voor cluster 4
Aanwijzingen voor cluster Onderdeel Kerndoel Aanwijzingen voor cluster Uitleg per subdoel Van subdoel naar tussendoelen per groep
Informatie per tussendoel: ELO Educatieve software Andere online opdrachten Offline opdrachten (werkbladen e.d.) Verwijzingen naar methodes Materialen (Xtheek) Info voor leerkrachten Toetsen Standaard handelingsplannen
Leerinhoud per groep: Groep 1 Subdoel Tussendoelen voor deze groep Informatie per tussendoel: ELO Educatieve software Andere online opdrachten Offline opdrachten (werkbladen e.d.) Verwijzingen naar methodes Materialen (Xtheek) Info voor leerkrachten Toetsen Standaard handelingsplannen
Leerlijnen en “Hoofdwerk”: Analoge en digitale klok Oefenen met klokkijken kan je dus helemaal overslaan in de methode
Wat hebben we al: Rekenen Hoofdwerk Rekenautomatisering (incl. tafels) Analoge en digitale klok Geld Ambrasoft Automatiseren Klokkijken Breuken, Procenten, Geldrekenen, Kommagetallen Maten en gewichten, meten met maten, Geldrekenen Tafels Maatwerk Moet je methodegebonden software als “Alles telt” wel (verplicht) willen gebruiken? Inventariseren welke software er is bij “Speciaal rekenen”?
Taal Mondelinge taal Schriftelijke taal Engels Luisteren Lezen 4 kerndoelen > 4 subdoelen 1 kerndoel > 1 subdoel 4 kerndoelen > 5 subdoelen Tussendoelen per groep Tussendoelen per groep Tussendoelen per groep Spreken Schrijven 2 kerndoelen > 3 subdoelen 2 kerndoelen > 3 subdoelen Tussendoelen per groep Tussendoelen per groep Taalbeschouwing 2 kerndoelen > 4 subdoelen Tussendoelen per groep Basisleerlijn SO 2009 Bij Engels is de leerlijn cluster 4 gelijk aan de basisleerlijn SO Basisleerlijn SO 2009 Clusterleerlijn Cluster 4 2007 Clusterleerlijn Cluster 4 2007
Wat hebben we al: Taal Taal Technisch lezen Leerkracht assistent Veilig Leren Lezen ELO: Veilig leren lezen Pilot: ELO: Veilig leren lezen (voorleessoftware) Flits Begrijpend lezen Levende boeken Nieuwsbegrip Spelling Spellingswerk Ambrasoft Werkwoorden (basisstof, tegenwoordige tijd, verleden tijd)
Uitgangspunten werken vanuit leerlijnen Alle leerinhoud moet aangeboden worden. Niet wachten op beheersingsniveau Wat digitaal wordt aangeboden (software, ELO) sla je helemaal over in de methode Acties Koppeling Leerlijnen aan Educatieve Software en ELO Let op: daarin zit ook “offline materiaal”, zoals werkbladen Uitbouwen inhoud ELO Ontwikkelen van methode-onafhankelijke toetsen Ontwikkelen van registratiesysteem Welke spellingsregels hanteer je? “Spelling in de lift”, “Zuidvallei”, “Spellingswerk”, “Spelwerk”