Zorgconferentie 2011. Programma 15.35 Nieuwe ontwikkelingen passend onderwijs Corinne Sebregts 15.45 Signaleringsinstrument Overbelasting in de School.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Informatiebijeenkomst trajectgroepen
Besturen en scholen in SWV op weg naar 2012
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
POVO Procedure de Schakel
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
FINANCIEN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Van harte welkom namens
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
VOS/ABB presentatie passend onderwijs VO februari 2011
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Wat is passend onderwijs?
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
informatiebijeenkomst
Overgang po-vo
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Startbijeenkomst SWV Slinge-Berkel
Zorgplicht in passend onderwijs
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
OUDERINFORMATIEAVOND
Handelingsgericht Werken
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
WELKOM OP DE OUDERAVOND VOOR DE EERSTE KLASSEN 28 augustus 2014
Voortijdig schoolverlaten
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Informatie-avond voor Ouders
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
Leerlingen en ouders aan het woord
Informatie-avond voor Ouders
Meldcode Kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Zorgconferentie 2011

Programma Nieuwe ontwikkelingen passend onderwijs Corinne Sebregts Signaleringsinstrument Overbelasting in de School Kim van de Belt Trajectgroepen en Plusvoorziening Martina Geurds 16.15Opening websiteMarc Mittelmeijer 16.30Aankondiging scholing AMKKim van de Belt 16.40SluitingCorinne Sebregts

Nieuwe ontwikkelingen passend onderwijs Passend Onderwijs betekent dat verantwoordelijkheid voor onderwijs aan alle leerlingen in een regio bij schoolbesturen wordt neergelegd. Voor Passend Onderwijs gingen gelden naar het onderwijs, REC’s en SWV’en. Door Passend Onderwijs gaan alle gelden naar het SWV

Samenstelling SWV Ministerie heeft gesprekken met besturen in de regio gevoerd. Daar is uit gekomen: -Voorkeur om alles te laten zoals het is (kleinschalig). -PO en VO goed op elkaar laten aansluiten -Schoolbesturen: grenzen SWV 11.4 aanhouden, maar gedeelte ‘Bergh’ van gemeente Montferland afstoten.

Leerlingpopulatie Liemers  80% in regulier onderwijs  5,19% VSO (via (S)BaO)  3,31% PrO  1,21% LGF  9,7% LWOO

‘nieuw’ SWV  Cluster 3  Cluster 4  Regulier VO  Geen voorschriften voor manier waarop cluster 3 en 4 in SWV zijn opgenomen. Zelf bepalen

‘nieuw’ SWV bepaalt  Hoeveel geld naar welke voorziening?  Er is minder geld dan nu beschikbaar  AB krijgt minder gelden: regulier onderwijs moet problemen opvangen  VSO minder opvangcapaciteit: meer leerlingen naar regulier onderwijs  Er zullen altijd leerlingen zijn die beroep doen op VSO.

Acties SWV 11.4 ( )  bestuurlijk construct  ambulante begeleiding  zorgbreedte van de VO-scholen  financiën  taken van het SWV 11.4

Acties SWV 11.4 ( )  bestuurlijk construct Onderzoek: SWV 11.4 maakt operationele afspraken met de besturen van cluster 3 en 4 SWV 11.4 gaat samen met SWV 13.1 (Arnhem, Renkum en Overbetuwe) SWV 11.4 en de besturen van cluster 3 en 4 vormen één bestuur

Acties SWV 11.4 ( )  Ambulante begeleiding Kan anders ingezet worden dan nu het geval is Onderzoek: Wat is de behoefte aan AB (kwalitatief en kwantitatief) binnen regulier VO?

Acties SWV 11.4 (  Zorgbreedte VO-scholen Scholen voor VO moeten een zorgprofiel hebben. Onderzoek: Wat kunnen de scholen voor VO in de Liemers aan? Hoe definiëren we dat? Dekkend geheel aan zorgprofielen noodzakelijk

Acties SWV 11.4 (  Financiële middelen Hoeveel budget is feitelijk beschikbaar na invoering Passend Onderwijs? Onderzoek: Wat betekent Passend Onderwijs feitelijk voor de grootte van het zorgbudget? Wat betekent de budgettering van PrO en LWOO?

Acties SWV 11.4 (  Taken SWV Wat moet het SWV nu precies doen na invoering Passend Onderwijs? Hoog budget voor scholing docenten en schoolleiding. Landelijk miljoen en 2013 structureel 150 miljoen. Wat doen we met ons budget op SWV- niveau? Relatie AB en scholing docenten

Brief minister  Budget expertisebekostiging blijft met 10% bezuiniging (bekostiging door schrappen groeiregeling (V)SO)  Bezuiniging door: Vermindering bureaucratie, projecten, aanvullende bekostiging (133,7 milj.) Ambulante begeleiding (81,8 milj.) Klassen in (V)SO groter (84,5 milj.)

Maatregelen  Bestuurlijke inrichting SWV’en klaar op  SWV stuurt zorgplan voor naar inspectie  Zorgplicht besturen per  Gelden AB naar SWV in  Prestatieafspraken met schoolbesturen over professionalisering ( )

Signaleringslijst voor Overbelaste Leerlingen (SOL) Projectgroep: Maurits Cleuren (projectleider) Mariëlle Rutten (onderzoeker, KPC Groep) Tatiana Bastiaanse (stagiaire MOV) Ilona Linders (orthopedagoog) Kim van de Belt (orthopedagoog)

Te jong leren… 1.Ontwikkel een signaleringslijst voor overbelastingsproblematiek 2.Maak een koppeling tussen beschikbare begeleiding en de aanwezige problematiek

Overbelasting & VSV Voortijdig schoolverlaten:  Opstappers  Niet-kunners  Overbelasten (WRR, 2009; Eimers, 2006) Overbelasting: problematiek op meerdere gebieden recente ingrijpende gebeurtenissen

Ontwikkelen signaleringslijst  Literatuurstudie -> risicofactoren  Interviews experts in scholen  Pilotafnames  Bijeenkomst zorgcoördinatoren

Welke ballen in de lucht houden?

Persoonsgebonden factoren Psychische, lichamelijke gezondheid Gedragsproblematiek De geruisloze leerling Leerprestaties Motivatie

Schoolgebondenfactoren Bijvoorbeeld: Problemen met leraren of leerlingen Wordt gepest Sociaal isolement Noodzakelijke begeleiding ontbreekt Leerling voelt zich niet verbonden met school

Factoren in het gezin Bijvoorbeeld: Laag opleidingsniveau Niet betrokken bij school Druk om beter te presteren Eén-ouder gezin, gescheiden ouders Gezinsverhoudingen verstoord Huiselijk geweld

Factoren in de sociale omgeving Bijvoorbeeld: Veel werkeloosheid in directe omgeving Achterstandsbuurt Wijk met veel criminaliteit Bijvoorbeeld: Veel vrienden met negatieve houding Drugsgebruik of verslavingsproblemat iek Veel vrienden op andere school

Bijvoorbeeld: Veel vrienden met negatieve houding Drugsgebruik of verslavingsproblemat iek Veel vrienden op andere school Bijvoorbeeld: Veel werkeloosheid in directe omgeving Achterstandsbuurt Wijk met veel criminaliteit Psychische, lichamelijke gezondheid Gedragsproblematiek De geruisloze leerling Leerprestaties Motivatie Bijvoorbeeld: Druk om beter te presteren Eén-ouder gezin Gezinsverhoudingen verstoord Huiselijk geweld Overbelasting!?

Handleiding  Invullen door mentor/groepsleerkracht  5 minuten per leerling  Scoring nu: handmatig  Scoring straks: digitaal  Uitslag: hoge uitslagen bespreken met zorgcoördinator -> bepalen vervolg -> hierbij beschermende factor meenemen.

Scores die volgen uit de lijst Risico leerlingNeutrale leerling

Bruikbaarheid  Preventief voor alle leerlingen  Preventief / curatief voor enkele leerlingen  Als screening bij trajectgroep/plusvoorziening  Als informatief middel voor PCL  …..

Verdere ontwikkeling SOL  Doorontwikkeling door KPC groep  Digitale, mogelijk web-based versie.

Trajectgroepen en Plusvoorziening Trajectgroepen: -LC Locatie Zonegge klas 1 en 2 VMBO- H/V vanaf september CC Locatie Eltenseweg klas 1 t/m 4 VMBO vanaf januari 2011 Plusvoorziening: -Symbion Didam vanaf augustus 2011

Plusvoorziening Doelgroep: Overbelaste leerlingen leerjaar 1 en 2 VMBO BB/KB (groei richting andere niveaus en leerjaren is mogelijk). Complexere en meervoudige problemen Leerlingen met LWOO of andere afdoende financiering Leerlingen die gedurende een korte of langere periode extra begeleiding nodig hebben om toe te werken naar een diploma of startkwalificatie. (geen clusterindicatie waarbij rugzakbegeleiding onvoldoende baat heeft) Leerlingen die binnen het Samenwerkingsverband uitvallen en waarbij geen sprake is van clusteraanvraag. Didactisch: -Individueel didactisch programma -D.m.v. instaptoets instroomniveau bepalen -Individuele leerarrangementen met vast rooster -Verkleinen van leerbelemmeringen: RT-logopedie-KeuzeWerkTijd -Leerlingen en docenten dezelfde methodes -Weekplanners -Praktijklessen in groepsverband -Onderwijsprogramma: Ne-En-Ml-Bio-Wi -Portfolio -Overgangsprotocol met doelen leerjaar 3

Plusvoorziening Sociaal emotioneel: Leerkracht is vaardig in coaching en leerlingbegeleiding SOVA Fart Drama wekelijks Individueel sociaal emotioneel programma Lessentabel: Onderbouw 1000 klokuren per jaar (40 weken minimaal 34 lesuren van 45 min.) 40 weken met 37 uren om lesuitval te compenseren. Inclusief maatschappelijke stage (30 uur) Inclusief maatwerk activiteiten (max. 40 uren) Plaatsing via intakeprotocol Start augustus 2011 op Symbion te Didam

Verschillen Candea CollegeLiemers College Probleem leerlingenErnstig probleemgedrag, vaak ook problemen in thuissituatie Ernstig probleemgedrag, maar ook minder zware ‘gevallen’ OpvangGroot aantal uren per weekVariërend van enkele uren tot hele dagen per week Sociaal emotionele begeleidingIndividuele gesprekken Orthopedagoog Drama Koken sport (Nog) geen vaste elementen Maatwerk per leerling: -Pedagogisch/Didactisch -Sociaal emotioneel Contact oudersDoor trajectgroep coördinator Wekelijks ‘live’ Door mentor of trajectgroep- instructeur Minder intensief ; afhankelijk van HP

Trajectgroep LC rooster

Trajectgroep LC eigen kluisjes

Ureninzet Candea College - trajectgroep-instructeur -coördinator -orthopedagoog Liemers College -trajectgroep-instructeur -leerlingbegeleider -orthopedagoog

Trajectgroep LC trajectgroep-instructeur

Trajectgroep CC trajectgroep-instructeur

Verbeterpunten Communicatie met ouders : - CC ene week live contact, andere week per - LC intensiveren live contacten Communicatie met mentor/docenten: Met mentor en afdelingsleider duidelijke afspraken maken over de communicatie van de leerling in de trajectgroep. Heldere communicatielijnen in beeld brengen. Toelating trajectgroep: scherpe criteria hanteren in HP opnemen welke extra activiteiten (bv. sport) een leerling kan volgen, meer maatwerk per leerling Oppassen dat trajectgroep leerlingen teveel een aparte groep vormen, door extra activiteiten. (CC) Kenmerken van leerlingen beter in beeld krijgen door Signaleringslijst voor Overbelasting in de School (SOS) af te nemen.

Signaleringslijst Overbelastingsproblematiek in de School (SOS) in relatie tot trajectgroep-leerlingen  Liemers College  8 leerlingen trajectgroep  86 leerlingengebonden factoren  14 risicofactoren school  17 risicofactoren sociale omgeving  12 onbekend  Candea College  7 leerlingen trajectgroep  85 leerlingengebonden factoren  29 risicofactoren school  37 risicofactoren sociale omgeving  15 onbekend

Opening website

Algemeen Meldpunt Kindermishandeling (AMK) Aankondiging scholing door AMK

Verplichte meldcode  : De ministerraad heeft ingestemd met het wetsvoorstel verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.  Professionals zijn verplicht om met een meldcode te gaan werken wanneer ze beroepshalve te maken hebben met een signaal van huiselijk geweld of kindermishandeling.

Noodzaak scholing  Docenten voelen zich onvoldoende bekwaam om te signaleren en lopen tegen dilemma's aan in de praktijk.  Zorgteam geeft aan dat het lastig is hoe de zorgen met ouders te bespreken.

Algemene scholing (docenten)  Signaleren kindermishandeling: hoe doe ik dat?  Wat kan ik doen met een signaal?  Wat is mijn verantwoordelijkheid als docent en waar stopt deze?  Hoe kan ik ondersteund worden?  Informatie werkwijze AMK

Scholing zorgteam  Verdieping kennis signalering kindermishandeling  Waarden en normen en belemmeringen  Ondersteuning van docenten  Bespreken van zorgen met leerling en/of ouders  Handelingsmogelijkheden bij signalen

Scholing zorgteam  Gebruik van meldcode  Confrontatiegesprek met ouders  Werkwijze AMK

Data  Scholing docenten: donderdag 29 september – uur  Scholing zorgteam ((ortho)pedagogen & zorgcoördinatoren) dinsdag 11 oktober – uur

Sluiting