Ervaringsgerichte leefschool Elshout

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Leefgroepen in de kleuterschool
Zorgwerking in onze school
Kleuterschool De Zevensprong
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Sofie Similon, Stafmedewerker Registratieverantwoordelijke
Doorstroming en kritieke overgangen
3-jarigen in het basisonderwijs
Schoolrijpheid De cirkel ….
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
bij juf Ineke en juf Caroline
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Onze pelgrimstocht Op weg naar… IkKlik.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Wat gaan we leren in groep 5
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Datum Naam school Naam presentator
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
Project: Superfietsers. Superfietsers?  Kinderen verdienden gedurende de hele basisschool verkeersdiploma’s.  Superfietser is het laatste en moeilijkste.
Project: Superfietsers
Pass’t Montessorionderwijs ?
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Infoavond groep 4.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
De knipoog School De Knipoog.
De knipoog.
informatie Thema : Jaarlijkse activiteiten : schaatsen.
Welkom in het eerste leerjaar!
Schatkist Ouderavond.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Welkom in groep 5.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Een prachtige kans voor uw kinderen
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Wanneer mag mijn kind naar school?
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Welkom in groep 1!.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
de functionele reken-wiskundemethode
B EGELEIDE RIJEN bij het verlaten van de school onder begeleiding van de leerkrachten.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Tevredenheidsonderzoek 2015
Zorgbeleid Zorgbeleid.
blok 3 les 2: de gewone basisschool
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool klaswerking met plannetjes, toegespitst op de 5-jarigen Eerst doen…dan op papier, basisstrategie bij leren ! Extra aanbod: Uitwisseling 3de kleuter Bloemendaal en 1ste leerjaar Gedifferentieerde begeleiding: Observatie en oplijsten zodat alles aan bod komt. Zorgbegeleiding Annemie en doorstroom 1ste leerjaar Schoolrijpheidstesten en remediering

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool Klaswerking met plannetjes, toegespitst op de 5-jarigen Thema wordt gestart met brainstorming. Van daaruit vertrekt de juf om via de ontwikkelingsaspecten de plannetjes in een schema te gieten. Per dag reikt de juf twee plannetjes aan, de kleuters kiezen er ook nog 2 uit. Ter voorbereiding van lezen en zelfsturing kiezen de kleuters per dag 1 plannetje op het pictogrammenbord. Ze krijgen ook 1 weekplannetje waarbij ze zelf bepalen wanneer in de week ze het uitvoeren. Vanaf Kerstmis worden het 2 weekplannetjes vanaf Pasen 3. Kleuters die voornamelijk speelplannetjes kiezen,worden gestuurd en begeleid zodat ze ook aan de inhoudelijke plannetjes deelnemen.

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool Eerst doen…dan op papier, basisstrategie bij leren ! Concreet  schematisch  abstract = basis van alle leren We laten de kleuters eerst concreet beleven met materiaal bv. Veel –weinig met paaseitjes in mandjes, vooraleer de kleuters het op papier gaan toepassen. Ook bij 5 jarigen is dit nog van groot belang. “Al doende leert men” Dus geen paniek als uw kind niet veel werkblaadjes mee naar huis brengt. In de loop van het jaar en tijdens de specifieke momenten voor 5 jarigen komt dit voldoende aan bod.

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool Extra aanbod: Verrijking van de hoeken Schrijfdans Per week 1 halve vm of nm waarin wisselend gewerkt wordt rond reken- of leesvoorwaarden. Zwemmen Schatkist 3 maal per jaar werken we een thema van schatkist uit. Deze thema’s zijn opgebouwd rond een prentenboek en bevatten heel veel taal- en rekenactiviteiten.

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool Uitwisseling 3de kleuter Bloemendaal en 1ste leerjaar Geregeld wordt er een activiteit georganiseerd tussen de 3de kleuterklas en het 1 ste leerjaar. Bv. Lentewandeling, knutselactiviteiten in de klas,… Dit om de kleuters vertrouwd te maken met de grote school, de kleuters van Bloemendaal en de juffen. Op het einde van het schooljaar is er een kennismakingsvoormiddag in het eerste leerjaar. Kleuters mogen dan eens proeven van de echte werking van een 1 ste leerjaar en ook de ouders worden uitgenodigd.

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool Gedifferentieerde begeleiding: Binnen eenzelfde activiteit zorgen we voor een gedifferentieerde aanpak per leeftijd. Bv. Schilderen: 2,5j. Experimenteren, krabbels; 3j. Krabbels en beginnende vorm; 4j. Eenvoudige en gesloten vorm;5j. Gedetailleerde vorm Bv. Constructie: 2,5j/ experimenteren; 3J eenvoudige constructies; 4j eigen constructies en eenvoudige modellen nabouwen; 5j eigen constructies en gedetailleerde modellen vanuit verschillende gezichtsposities

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool Observatie en oplijsten zodat alles aan bod komt: Om ervoor te zorgen dat elk kind binnen het ervaringsgericht werken ingaat op het aanbod, wordt er sterk geobserveerd en opgelijst wie komt mee doen. We lijsten de aan bod gekomen ontwikkelingsaspecten uit het ontwikkelingsplan op om te bewaken dat ze een rijk aanbod krijgen. Twee per jaar wordt een kindvolgsysteem ingevuld. Het kleuterdossier wordt elektronisch opgesteld en gaat door naar het 1ste leerjaar.

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool Zorgbegeleiding door juf Annemie en doorstroming naar het 1ste leerjaar: Aan de hand van KVS en observaties worden de vorderingen en zorgen besproken met juf Annemie. Minstens 1 maal per week komt zij zorg geven aan de kinderen met noden. Juf Annemie coördineert ook de zorg in de lagere school. Zij kent dan reeds onze kinderen.

Ervaringsgerichte leefschool Elshout Basisschool Bloemendaal en Elshout - Schoten Ervaringsgerichte leefschool Elshout Werking naar onze 5-jarigen in onze kleuterschool Schoolrijpheidstesten en remediering: Elk jaar in februari worden Toetertesten afgenomen. (Testen van taal ,rekenvaardigheden, concentratie en schrijfmotoriek) Deze testen geven extra informatie over hoe schoolrijp de kleuters reeds zijn. Deze resultaten worden ook met de ouders besproken op een individueel oudercontact. Deze resultaten vormen samen met de observaties en het KVS het uitgangspunt voor eventuele remediering. Kinderen voor wie de schoolrijpheid nog niet duidelijk afgetekend is, krijgen begin mei nog eens de Kontrabastest. Deze is vergelijkbaar met de Toetertest maar met aangepaste gradatie.