Leerdoelen Verschillende kernbegrippen kunnen omschrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pamela Anderson Met sex uispraken Muziek: Klein.
Advertisements

Open-up / over de streep
Het tweede werkstuk.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Groepje: Alissa Beijdorff Mark Aarden Maurice America Brad Bijtjes
Presentatie over Cyberpesten
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Dilemma’s en perspectieven
Godsdienst 1.
Welkom bij Leefstijl.
De mayonaisepot en de koffie
Seksualiteit: gave van God
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
Levensvragen Over geluk…..
De christelijke boodschap
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
hoe autismevriendelijk ben ik
Kies KLEUR in groen.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Godsdienst.
Voor een lieve vriend of vriendin
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
Indonesië.
Geloven en nu….
Godsdienst 1 1.
Echt of nep?.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Welkom op onze thema-avond
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Met handen en voeten geloven 1
De oudere stagiaire.
Voor Aranka... Van Aart.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Ernesto Cortazar “Eternal Love Affair”
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Wat is de zin van het leven?
Een wereld van verschil
 Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)
Migratie BB nr.117 Nr.118 Nr.119 Nr.120.
September 2014 Woord van Leven “Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard.” Brief aan de Romeinen 15,7.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Opgroeien in de stad les 3
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Eenzaamheid Wat is het en is er iets aan te doen?.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Welkom op onze thema-avond
Transcript van de presentatie:

Leerdoelen Verschillende kernbegrippen kunnen omschrijven Kennis uitwisselen over socialisatie etnische groepen Reflecteren op eigen achtergrond

Identiteitsvorming Introductie: filmpje http://www.human.nl/dusikben/afleveringen Bij welke subcultuur of –culturen plaats jij jezelf?

Afwijkend: Stedelijk, maar rustig wonen Gepubliceerd op 21 juli 10, 11:56 Laatst bijgewerkt op 19 november 10, 12:24 ALMERE - Wat onderscheidt de Bloemenbuurt van de Hoven? Zijn bewoners van Tussen de Vaarten anders dan bewoners van Kruidenwijk? Almere Vandaag onderzoekt acht weken waar de ene Almeerse wijk in afwijkt van de andere. Vandaag aflevering 6: de Muziekwijk. Muziekwijk is een geliefde wijk om in te wonen. Er zijn weinig te koop-borden in de wijk en huizen die te koop staan, gaan relatief snel van de hand. ,,Almeerders wonen hier graag", vertelt Femke Windt van De Schoor. Zij werkt nu anderhalf jaar in buurtcentrum De Bazuin. ,,De wijk ligt gunstig. Dicht bij het centrum van de stad, maar ver genoeg om de rust te ervaren." Dat de wijk ouder wordt, merkt Windt goed. ,,Ik heb het idee dat mensen meer op zichzelf zijn, dat gebeurt vaker in de wat oudere wijken. Het zou goed zijn als de hofjescultuur weer terugkomt. Dat je niet alleen je buurman, maar ook je overbuurman weer kent. Dat maakt je leefomgeving een stuk prettiger." Wanneer er wel contact is ontstaan er hele leuke vriendschappen, aldus Windt. ,,Je ziet bijvoorbeeld dat moeders om de beurt even op de kinderen van de ander passen. Dat toont een enorme betrokkenheid en dat is goed om te zien." Er wonen veel kinderen in de wijk. Waar zij vroeger op iedere hoek van de straat konden spelen op een schommel of een klimrek, moeten zij nu goed zoeken naar een speeltoestel. ,,Ik ben nu aan het onderzoeken wat kinderen missen. Er zijn veel klimrekken weggehaald en niet meer vervangen door de gemeente. Dat is toch jammer omdat het goed is voor kinderen om te spelen." Nu spelen er niet zoveel kinderen meer buiten. Windt: ,,Ik zie vaak de zelfde kinderen buitenspelen en dat is zonde. Het is goed voor kinderen om met elkaar in contact te komen. Dan leren zij samen te werken en samen te spelen."

Opdracht Wat valt je op aan de typering van de socialisering van de etnische groep? Wat kun je zeggen over sociale controle, rolgedrag en de relatie tussen individualiteit en collectiviteit? Wat zijn overeenkomsten en verschillen tussen socialisering binnen jouw gezin en zoals die in de beschrijving?

Wederzijdse beïnvloeding Wat zou de dominante cultuur in Nederland kunnen leren van gezinnen van Marokkaanse, Turkse en Chinese afkomst, en andersom? Of is dat ‘theedrinken’ (Wilders)?

Leerdoelen Verschillende kernbegrippen kunnen omschrijven Belang van sociale cohesie kunnen omschrijven Kennis verwerven over ontwikkeling in migratie

Integratie ‘De boel bij elkaar houden’ (Job Cohen) Sociale cohesie Bindingen Vertrouwen

Vertrouwen volgens economen “Op plaatsen waar mensen elkaar vertrouwen, werken instituties, markten en samenlevingen beter. Vertrouwen hangt dan ook samen met minder corruptie, meer effectieve bureaucratieën, hogere economische groei en betere onderwijssystemen.” (bv. Leigh 2006)

Vertrouwen volgens sociologen “Het vermogen om sociale relaties aan te gaan hangt af van het vertrouwen in elkaar. Mensen die anderen vertrouwen, gaan eerder persoonlijke banden aan. Er kan dus een relatie worden gelegd tussen vertrouwen en sociaal gedrag.” (bv. Coleman 1990)

Prof.dr. A. de Swaan ... Noodzaak van een maatschappelijk middenveld Daarmee komt een heel traditioneel sociologisch thema in de discussie terug: voorwaarde voor economische ontwikkeling is een sterk maatschappelijk middenveld, een netwerk van netwerken die de familiekring verre overstijgen. Ondernemingen hebben de meeste kans van slagen in een politieke cultuur waarin mensen gewend zijn samen te werken met anderen ook al zijn die geen familie, waarin zij anderen durven te vertrouwen zelfs als het geen verwanten zijn: zij durven een risico aan met vreemden, ze zijn bereid hun geld te lenen, ze zijn genegen hun de verantwoordelijke posities in het bedrijf te gunnen. Zo breiden ze uiteraard hun netwerk van kredietverschaffers uit, ze verruimen hun recruteringsveld, ze verbreden hun afzetgebied en zo voort. Daarmee nemen ze een zeker risico, dat de verstokte familist nooit aan zou durven, omdat hij van zichzelf weet dat hij voor vreemden niet te vertrouwen is en dus die vreemden niet vertrouwt. ... Daar, in die honderden, die duizenden bondjes en clubjes, leerden de Nederlanders vergaderen. Daar leerden ze beraadslagen, dat wil zeggen kiften en het weer bijleggen. Daar leerden ze omgaan met mensen uit een andere buurt en andere streek, zelfs met mensen van verschillende stand en van ander geloof. Daar leerden ze die vreemden te vertrouwen. Dat was een moeizame en langdurige leerschool.

Algemeen vertrouwen Zijn mensen in het algemeen te vertrouwen, of kun je niet voorzichtig genoeg zijn?

Woordweb integratie

Begrippen (p. 159) Assimilatie Integratie Segregatie Melting pot Salad bowl

Immigratie Invasie van de eskimo’s http://www.youtube.com/watch?v=aPWfRo4Hz28&feature=related

Immigratie in NL Immigratie 2000-2009 (Bron: CBS statline) Land van herkomst Totaal niet-westers Marokko Antillen Suriname Turkije 2000 66.867 4.445 19.090 3.435 5.794 2009 54.203 1.922 6.625 2.192 4.441 Wat valt je op aan deze cijfers? Hoe multicultureel is Zeist?

De Swaan over universalisme En: de Islam kan in Nederland vrijuit beleden worden, niet omdat er zoveel Nederlanders zouden zijn die denken dat er mis­schien een kern van waarheid in steekt of die een bijzondere sympathie koesteren voor Mohammedanen; welnee, de Islam wordt gedoogd zoals de Baghwan, de Youth for Christ en de sekte van Lou de Palingboer, niet uit respect voor de leer, de god of de aan­hang, maar enkel en alleen uit respect voor het eigen, westers, gevestigd beginsel van de godsdienstvrijheid. Dat geldt voor iedereen gelijkelijk. Voor het Nederlandse rechtsgevoel is de Islam juist niets bijzonders en dus een geloof waarvan getuigd mag worden temidden van talloze andere. Dat ene, algemene beginsel is nu net niet wat die gelovigen, elk in hun eigen sekte, belijden. Zij achten zich uitzonderlijk, begenadigd met het ene, ware geloof. Tegelijkertijd kunnen zij zich in hun bijzondere staat slechts handhaven, omdat zij voor hun omgeving juist geen uitzondering vormen, en doordat zij een beroep doen op een beginsel dat geldt voor ieder, ongeacht zijn gelijk of geloof, en dat zij alleen al daarom niet zonder meer kunnen aanvaarden. Deze paradoxale samenhang zal nog veel misverstand veroorzaken, want het is niet tot iedere minderheid doorgedrongen dat zij haar recht niet ontleent aan iets eigens dat anderen ontbreekt, maar juist aan een abstract beginsel dat alle bijzon­derheid negeert en geldt voor iedereen.