Workshop CLB 1 juni 2013 Rob de Geest en Gülhan Keskin-Akdemir

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

3D’s Gevolgen van decentralisaties voor gemeenten
Transitie Jeugdzorg Informele raadsbijeenkomst, maandag 10 maart 2014
Ledenbijeenkomst 26 september 2012 Transitie Jeugdzorg.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
RegioAanpak Veilig Thuis ‘Op weg naar een Regiovisie’ 5 december 2013.
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Nieuw Rotterdams Jeugdstelsel
juni Transitie jeugdzorg
Passend Onderwijs & Transitie Jeugdzorg Passend verbinden!
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Het nieuwe jeugdzorgstelsel op hoofdlijnen
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
Herstructurering Sociaal Domein
Jeugdzorg naar gemeente
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Voortgang transitie Juni Inhoud Wettelijk kader: jeugdwet Financieel kader: macrobudget Transitieautoriteit Jeugd Stand van zaken implementatie:
Verbinden van zorg en onderwijs
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Toelichting belangrijkste beleidslijnen concept Jeugdwet
Jeugdhulp Oktober 2014.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
1 Naar een nieuw zorg- en hulpstelsel …en wat betekent dat voor ons? Portefeuillehoudersoverleg Sociale agenda 15 mei 2013.
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Van zorgen voor naar zorgen dat
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Geen kind buiten spel Stelselwijziging zorg voor jeugd Bijeenkomst BOJOZ 27 januari 2012.
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Regionale Samenwerking Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst- Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle Ruim
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Bovenlokale samenwerking in de zorg voor jeugd Andre Schoorl (minVenJ) Wim Hoddenbagh (VNG)
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Klankbordgroepen ’Stelselwijziging Jeugd’ VWS en VenJ 13 februari 2012.
Wat is provinciale jeugdzorg? Hans Esmeijer Gedeputeerde provincie Gelderland Jeugd en Gezin I Rol van de provincie II De veranderingen.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisatie Jeugdzorg
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
12.2 Totstandkoming van een wet
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Voortgang transitie 29 mei 2013.
Transcript van de presentatie:

Workshop CLB 1 juni 2013 Rob de Geest en Gülhan Keskin-Akdemir Transitie Jeugdzorg Workshop CLB 1 juni 2013 Rob de Geest en Gülhan Keskin-Akdemir

Inhoud Aanleiding Omvang Voordelen Verantwoordelijkheden Jeugdwet Beleidsruimte gemeenten Taken Rijk Bestuurlijke afspraken Wetgevingstraject Ondersteuning gemeenten

Aanleiding transitie Initiatief Jeroen Dijsselbloem: Parlementaire werkgroep toekomstverkenning jeugdzorg 2010 rapport: Jeugdzorg Dichtbij Belangrijke bevindingen: Eén financieringsstroom voor het huidige preventieve beleid, de huidige vrijwillige provinciale jeugdzorg, de jeugd LVG en jeugd GGZ; Gezinnen en de omgeving van kinderen moeten beter ingezet worden bij opvoed- en ontwikkelingsproblemen van kinderen; Lichtere vormen van jeugdhulpverlening, inclusief jeugd LVG en jeugd GGZ, moeten in de buurt en geïntegreerd aangeboden kunnen worden; Jeugdzorg naar gemeenten.

Omvang transitie De huidige taken van de gemeente ten aanzien van jeugd: Jeugdgezondheidszorg (Wpg) Preventieve jeugdbeleid (Wmo prestatieveld 2) De taken na de transitie: Toegangstaken voor de geïndiceerde jeugdzorg Ambulante jeugdzorg Residentiële zorg Pleegzorg Crisishulp Justitieel kader: Jeugdbescherming en jeugdreclassering Advies- en meldpunt kindermishandeling Kindertelefoon Begeleiding en verzorging kortdurend verblijf (AWBZ) Zorg verstandelijk beperkte tot 18 jaar Jeugd-GGZ Gesloten jeugdzorg (JeugdzorgPlus)

Voordelen transitie Eén wettelijk kader en één integrale financieringssysteem Integrale hulp bij meervoudige problematiek: één gezin-één plan- één regisseur Jeugdstelsel wordt eenvoudiger en sluit beter aan op de eigen kracht en sociale netwerken van gezinnen Door meer nadruk op preventie wordt het beroep op zwaardere specialistische jeugdzorg teruggedrongen Vermindering administratieve lasten voor professionals

Verantwoordelijkheden Jeugdwet Gemeenten: Op een laagdrempelige en herkenbare wijze jeugdhulp bieden; Advies te geven over, het bepalen en het inzetten van de aangewezen vorm van jeugdhulp; De toegang tot jeugdhulp in het gedwongen kader; Na de inwerkingtreding financieel verantwoordelijk. Rijk: Verantwoordelijk voor het stelsel; Toereikende financiële middelen; Toezicht.

Beleidsruimte gemeenten Gemeenten zijn primair verantwoordelijk voor de transformatie. De mate waarin gemeenten en zorgaanbieders de jeugdhulp transformeren bepaalt het succes van de stelselwijziging; Gemeenten hebben de vrijheid om de jeugdhulp in te richten; Toeleiding tot passende hulp Aanbod van jeugdhulp (individuele voorzieningen) Regionale afspraken (in ieder geval voor het AMHK, jeugdbescherming, jeugdreclassering, gesloten jeugdzorg en bepaalde vormen van specialiseerde zorg) Continuïteit van zorg (overgang voor bestaande gevallen)

Taken Rijk Kwaliteitswaarborgen van jeugdbescherming en jeugdreclassering door middel van een certificeringsstelsel; Toezicht op de naleving en de handhaving van de regelgeving door jeugdhulpaanbieders; De harmonisatie van de verschillende professionaliseringstrajecten.

Zorgen Transitiecommissie Stelselherziening Jeugdzorg (TSJ) Sturing op transitieproces: juridische, bestuurlijke en financiële kaders voor de decentralisatie zijn nog niet helder Inzicht in de opgave: gemeenten zitten nog in de fase van visieontwikkeling Continuïteit van zorg tijdens de voorbereiding van de decentralisatie en de eerste periode na de decentralisatie

Bestuurlijke afspraken Afspraken uit het bestuurlijk overleg (BO) tussen staatssecretarissen VWS en V&J, VNG en IPO: Overheveling in één keer Ruimte voor keuzes in de uitvoering Ruimte voor innovatie Samenhang met andere decentralisatieopgaven Regionale samenwerking Kwaliteit en toezicht Overgangsmaatregelen Financiën

Regionale samenwerking Gemeenten kunnen samenwerken met elkaar om schaalvoordelen te behalen, financiële risico’s te beperken en de continuïteit van zorg te waarborgen Regionale samenwerking in geval van AMHK, jeugdbescherming, jeugdreclassering en gesloten jeugdzorg (JeugdzorgPlus) wordt verplicht Mochten gemeenten geen passende en dekkende indeling voor regionale samenwerking kunnen maken, dan gaat het Rijk de indeling bij AMvB vastleggen (1 januari 2014)

Kwaliteit en toezicht College van B&W moeten zich verantwoorden aan de gemeenteraad Certificering: Instellingen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering moeten aan bepaalde basis kwaliteitseisen voldoen om een certificaat te kunnen krijgen Gemeenten mogen uitsluitend contracten afsluiten met instellingen die een dergelijk certificaat hebben gekregen 1 oktober 2013 wordt het normenkader certificering door het Rijk vastgesteld. 1 januari 2014 wordt door het Rijk gestart met het certificeren van instellingen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering De samenwerking tussen de inspectie en gemeenten wordt uitgewerkt in het ‘Afsprakenkader toezicht’ door het Rijk en VNG (januari 2014)

Overgangsmaatregelen Zorg of reeds een recht op jeugdzorg vóór 1 januari 2015 => dezelfde zorgaanbieder in 2015. Tot een jaar na inwerkingtreding van de Jeugdwet geldig. Voor pleegzorg geldt geen einddatum. Pleegkinderen blijven bij dezelfde pleegouders.

Termijn overgangsmaatregelen Regionaal transitiearrangement (samenwerkende gemeenten geven aan hoe ze de continuïteit van zorg realiseren en frictiekosten beperken) in alle regio’s is op 31 oktober 2013 een feit. Transitiecommissie Stelselherziening Jeugd (TSJ) beoordeeld voorafgaand aan 31 oktober 2013 de regionale arrangementen. Mocht TSJ constateren dat de continuïteit van zorg of de samenwerkingsafspraken tussen gemeenten niet voldoen, dan zal het Rijk een aanwijzing geven aan de betreffende regio (november 2013).

Financiën Eén financieringssysteem (ontschotting) Financiering via het gemeentefonds Het Rijk heeft op 31 mei 2013 de voorlopige verdeling van het budget per gemeente gepubliceerd. Efficiencytaakstelling van 450 miljoen: In 2015 => 120 miljoen In 2016 => 300 miljoen Vanaf 2017 => 450 miljoen

Wetgevingstraject Rijk Op dit moment ligt wetgeving bij de Raad van State Juni-december 2013 parlementaire behandeling Staten-Generaal 1 januari 2014 publicatie Staatsblad 1 januari 2015 inwerkingtreding Gemeente December 2013 stellen de gemeenteraden het stappenplan (hoofdpunten gemeentelijk beleid) en beleidsplan (definiëren aanbod en regionaal aanbod) vast Januari-oktober 2014 inkoopproces Februari 2014 vaststellen modelverordening van VNG Najaar 2014 vaststellen begroting 2015

Ondersteuning gemeenten Transformatieagenda wordt opgesteld door VNG en het Rijk om gemeenten te ondersteunen bij het realiseren van de doelen van de stelselwijziging; Werkagenda’s: Binnen werkgroepen overleggen partijen over de uitvoering van bepaalde onderdelen van het jeugdstelsel (werkagenda passend onderwijs) Transitiebureau (VNG en Rijk) deelt kennis die essentieel is voor de transitie en transformatie met gemeenten en partners Afspraken met koepels: VNG maakt afspraken met koepelorganisaties die gemeenten kunnen helpen bij het inrichten van de jeugdhulp

Tot slot De data en andere gegevens komen uit het Transitieplan. De genoemde gegevens en planning kunnen wijzigen naar aanleiding van de wetsbehandeling.