Oplossingsmethoden: implementatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Laurens van der Maaten IKAT / ROB
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Transport en Infrastructuur
zoeken met opponent-modellen
Programmeren in Java met BlueJ
- Inhoud Artificial Intelligence - Inhoud Wat is AI? OorsprongReasoningLearning • Wat is Artificial Intelligence.
Overzicht Inleiding kennisacquisitie Elicitatietechnieken
Risico’s en gevaren van techniek
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 1 Gezondheid & Prestatie Check.
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Background Subtraction for Urban Traffic Monitoring using Webcams Master Thesis Verdediging Begeleider: Rein van den Boomgaard door: Mark Smids 19 maart.
Dries Harnie 3 e bach Computerwetenschappen Workshop 2: Integratie van Polyglot en smalltalk.
Datastructuren Zoekbomen
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Gegevensverwerving en verwerking
Ecologische benadering van motorische controle
Oplossen van een doolhof
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Opleiding Kunstmatige Intelligentie cursus Databases voor AI
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 5 Cees Witteveen.
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 7: Kennisrepresentaties 1: Eigenschappen en representatievormen §Hoofdstuk 8: Kennisrepresentaties 2: Eenvoud en.
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 1: Introductie §Hoofdstuk 2: Kennissystemen in context §Hoofdstuk 3: Kennisacquisitie.
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 4: Ontwikkeltraject §Hoofdstuk 5: MYCIN en complexiteit §Hoofdstuk 6: Symbolen en semantiek.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Motion planning with complete knowledge using a colored SOM Jules Vleugels, Joost N. Kok, & Mark Overmars Presentatie: Richard Jacobs.
Spatial subgroup mining
Path planning voor elastische objecten Robin Langerak Planning paths for elastic objects under manipulation constraints LamirauxKavraki.
Lokale zoekmethoden Goed in de praktijk:
SIP File Recovery Tool. Agenda 18/10/2006Maken agenda + onderzoeken van verschillende filetypes 25/10/2006Uitzoeken hoe er effecient gelezen en geschreven.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
OO Analyse in de praktijk OO Analyse in de praktijk V Enkele Design Patterns.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Op Kynologisch Gebied in Nederland Raad van Beheer Kan iedereen slagen?
Een concreet voorbeeld gebracht door Willem De Meyer
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
EhBIB Search Eenvoudig en geavanceerd zoeken Zoekresultaten weergeven.
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Deel 2: Onzekerheid in redeneren
Automatische multiclass en multilabel tekstclassificatie bij veel klassen Presentatie onderzoek in kader van afstudeerproject van Maarten Luykx.
Coordinaten: Tom Tourwé 10F729 Tel: 3492 Organisatie van de oefeningen: * 1 uur bespreking van oplossing vorige les + bespreking opgave.
Representatie & Zoeken
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
MBR AtT1 College 9 Diagnose met correctmodellen. Verdieping in de formalisatie. In reader: Characterizing diagnoses and Systems J. de Kleer, A.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Allard Kamphuisen Hado van Hasselt Wilco Broeders
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:
Recursie…. De Mandelbrot Fractal De werking… De verzameling natuurlijke getallen… 0 ∞-∞
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Doorzoeken van grafen Algoritmiek. Algoritmiek: Divide & Conquer2 Vandaag Methoden om door grafen te wandelen –Depth First Search –Breadth First Search.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Theorie.
Small Basic Console deel 2
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
OPENINGSCASE: De Victoria Country Fire Authority in Australië geeft hulp met nieuwe informatiesystemen.
Transcript van de presentatie:

Oplossingsmethoden: implementatie relatie kennisniveau  symboolniveau taken: wat? modellen: welke kennis? (elke taak: 1 of meer modellen) methoden: hoe kennis gebruiken? implementatie procedureel declaratief casusmodellen, domeinmodellen afbeeldingsmethoden, uitbreidingsmethoden, zoekmethoden

Oplossingsmethoden: implementatie (2) Declaratieve representatie expliciete representatie van de modellen flexibel (minder efficiënt) vb. Prolog Procedurele representatie domeinmodellen + methoden  domeinafhankelijke methode (verzameling regels) efficient verfijning regels m.b.v. heuristische kennis vb. KAN

Afbeeldingsmethoden lineaire afbeelding differentiatie neerwaartse verfijning weighted evidence combination gelijkenis

Lineaire afbeelding klassen: werking: codering: roodooramandine= {bek=rood,oor=rood,staart=bruin,keel=nb} prachtvink = {bek=rood,oor=zwart,staart=bruin,keel=nb} diamantvink = {bek=rood,oor=wit,staart=zwart,keel=wit} werking: neem één voor één alle klassen, en test de attributen onbekende attributen opzoeken/vragen codering: (define (rule vink-regels) roodooramandine (if (bek rood) (oor rood) (staart bruin) (keel nb)) (then (conclude (soort roodooramandine)))) Uitbreidingen: probabiliteit v/d conclusie, kost v/h testen v/d condities,...

Differentiatie werking Codering: bepaal het meest distinctieve attribuut (attribuut met grootst aantal verschillende waarden)  # nog te doorzoeken klassen wordt het kleinst beslissingsboom Codering: regel voor elk eindpunt van de tree (define (rule vink-regels) diamantvink (if (staart zwart)) (then (conclude (soort diamantvink)))) efficiënter dan zuivere lineaire afbeelding staart bruin zwart diamantvink oor rood roodoor- amandine prachtvink

Neerwaartse verfijning Gemeenschappelijke kenmerken isoleren  klassehiërarchie werking: zoek opvolger m.b.v. differentiatie of lineaire afbeelding codering: aparte regelverzameling voor de subnodes van een node vink bek = rood ondersoort1 staart = bruin keel = nb roodooramandine oor = rood prachtvink oor = zwart diamantvink staart = zwart keel = wit oor = wit

Weighted Evidence Combination Vorige methoden: afbeelding bron  doel duidelijk kenmerken zijn noodzakelijk en voldoende dikwijls: onzekerheid zwakke domeintheorie onzekere waarneming werking: waarde(c,T) = w(T,i) x(i) implementatie: niet in KAN neurale netwerken rood zwart wit oor bruin zwart staart wit nb keel 0.8 0.5 0.6

Gelijkenis Bereken afstand tussen casus en doelelement afstand berekend m.b.v. metriek Hamming-distance: # kenmerken dat verschillend is Euclidische afstand oor staart zwart bruin rood wit diamantvink prachtvink roodooramandine ?

Selectie van methode Beperkingen van elke methode modellen: onvolledig? inconsistent? waarnemingen: kost? onbetrouwbaar? inconsistent? andere: beperkte tijd? beperkt geheugen? complexiteit? vb. lineaire afbeelding modellen: binair (kenmerken noodzakelijk en voldoende); klein aantal klassen; kleine verzameling kenmerken kosten gelijk voor alle attributen geen onzekerheid

Uitbreidingsmethoden Verdere ontwikkeling van een casusmodel voorbeeldmethode: constraint propagation als constraints in regels geformuleerd zijn  geen verdere vertaling nodig

Zoekmethoden Classificatie: klassen + bijbehorende kenmerken gekend  directe methode mogelijk (la, diff,...) Nodig wanneer kennis niet volledig is vb. diagnose van een motor: motor start niet haperende vonk- overbrenging haperende vonk- voortbrenging slechte bougie defect contactpunt defecte bougiekap

Zoekmethoden search space blinde zoekmethoden: heuristische expliciete sturing search space blinde zoekmethoden: breadth-first search depth-first search heuristische zoekmethoden best-first search beam search hill-climbing (steepest descent) expliciete sturing object-niveau + meta-niveau

Blinde zoekmethoden depth-first: n1  n2  n5  n6  n7  n3  ... breadth-first: n1  n2  n3  n4  n5  ...

Heuristische zoekmethoden blinde zoekmethoden: probeer alle mogelijke oplossingen uit tot goede gevonden Efficiënter: bepaal telkens de beste vervolgstap implementatie: evaluatiefunctie Moeilijke problemen: beste vervolgstap bepalen niet mogelijk  vuistregel Varianten van blinde methoden: best-first search: ontwikkel de beste oplossing tot nu toe beam search: kijk telkens enkel naar de beste x mogelijkheden hill climbing: kijk telkens enkel naar de beste mogelijkheid

Expliciete sturing Meest algemene methode: selectie van volgende stap is een volledig redeneerproces op zich Oplossing van het probleem zelf: objectniveau Oplossing van selectie: metaniveau

Kennisverwerving intelligentie: modellen gebruiken en ontwikkelen aandacht richten op bepaalde aspecten welke kennis is bruikbaar? ontdekken van structuur in de kennis van de expert 2 aspecten: kennisonttrekking kennisinterpretatie

Kennisonttrekking bij voorkeur “harde” kennis: vastliggend; rechtstreeks van de expert gestructureerd: tabellen, diagrammen: gemakkelijk te vinden/maken beslissingsbomen: dikwijls voor onderhoud regels: dikwijls niet beschikbaar; vatbaar voor interpretatie woordenlijsten: uniforme terminologie; uitlegfaciliteit ongestructureerd: gespreksprotocollen: verslagen van redeneringen v/d expert tekst: geen gestructureerd overzicht v/h domein vraag-en- antwoordspelletjes tussen experts geen eigen interpretaties!

Kennisinterpretatie ontrafelen van de structuur van de verzamelde kennis ( gericht over details vragen) resultaat: kennisniveaubeschrijving (modellen, methoden, taakstructuur) indien regels gekend: omgekeerde benadering om expert verder te kunnen ondervragen

Leren leervermogen: meeste kennissystemen leren niet methoden? zelfstandig in staat nieuwe taken af te handelen aanpassen aan veranderingen in de taakomgeving oude taken op een betere manier aanpakken meeste kennissystemen leren niet methoden? inductieve methoden theorie-afhankelijke methoden connectionistisch (weighted evidence combination)

Inductieve methode generalisatie op basis van positieve en negatieve voorbeelden Vereenvoudigde versie: + {bek rood, oor rood, poten bruin} + {bek rood, (not (oor rood)), poten bruin}  {snavel rood, poten bruin} - {(not (bek rood)), oor rood, poten bruin}  {snavel rood}

Theorie-afhankelijke methoden bijv. leren van een nieuw model op basis van bestaande modellen en extra waarnemingen