OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opiniepeilingen over politiek: enkele vaststellingen Jaak Billiet CeSO.
Advertisements

Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Workshop Klachtherkenning
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Wie werd ondervraagd Gemeenten Politie
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Workshop: ‘Opvoedcoach vanuit eigen praktijk’
Presentatie 24 juni 2008 Waarom een oranje huis? De werkprincipes voor de crisisopvang Wat betekent dit in de praktijk? Reacties en vragen.
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
HERHALING Reader Werk.
Levensvragen Over geluk…..
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
 Paragraaf 4. Sterke uitbreiding van het personeel in de dienstensector  Personeel in de dienstensector nam sterk toe. De mensen in de dienstensector.
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Ondersteuningsplannen
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Een pleidooi pro-domo Rien Foulon.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Brede school in Berkenbos
Participatie van mensen in armoede
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
Want wie een stem krijgt, die wordt sterk inspiratiedag VVSG6 mei 2014.
Digitale signalen.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
STEDELIJK GEZONDHEIDSZORG CONCEPT een zoektocht naar sterke kanten gemeenten tav zorg voor gezondheid resultaat zoektocht als vertrekpunt.
Holland is niet mijn land, maar het kan niet beter.
Van de juridisch dienstverlener
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Signaal 65: De moeilijke communicatie met schuldbemiddelaars.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Zeg het met bloemen.
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
1 Spiegelinformatie voor kraamcentrum KTO vragenlijst Bureau Kraamzorg Extra KTO resultaat Ronde II 2014 – landelijke cijfers KTO resultaat Ronde.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Project ‘Ernstig betrokken’
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?

Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Sociale participatie en MSS Bladel Harry Michon - projectleider zorgvoorbetertraject Sociale Participatie Trimbos-instituut
Haal meer uit het medewerkers- onderzoek! Calle Boot (Waterschap Brabantse Delta) Edwin van Ravenstein (Waterschap Brabantse Delta) Thera van Heuveln (InternetSpiegel.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Integriteit Dilemmatraining.
Eisen aan rijke structuren
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN

1. Een tevredenheidsenquête als instrument om de dialoog te openen Dialoog OCMW-Dynamo  Limburgs steunpunt OCMW’s – Mogelijkheden om kwaliteit te optimaliseren Bureau LSO  stapt mee in onderzoeksproject Samenwerking tussen verschillende besturen leverde tevredenheid op

2. Een tevredenheidsmeting bij arme mensen is niet voor iedereen evident Verschillende wijzen hoe men het OCMW ervaart. – Bvb. – Burger die langs komt om poetshulp – Persoon die niet kan overleven zonder OCMW Bevragen van ‘Sterk afhankelijke’ cliënten

3. Veel aandacht voor de vragenlijst Logboek: – Systematisch noteren met welke problemen de mensen komen aankloppen – Maakt onderscheid tussen eenmalige ‘ongelukken’ en systematische knelpunten in hulpverlening Vragenlijst: – Werd in detail besproken – Niet helemaal gelukt: Moeilijk verschil tussen ‘iets belangrijk vinden’ en ‘tevreden zijn’

4. Door de band genomen tevreden cliënten Resultaat: – Tevreden-zeer tevreden – Genuanceerd: verschillen tussen verschillende OCMW’s Extra aandacht voor effectiviteit, hulpverlening en betrouwbaarheid bij de hulpverleningsrelatie

5. Alles kan beter Lage score voor correctheid waarmee cliënten worden behandeld Oplossingen: – Informatieverspreiding Professionelen zijn weinig te bespeuren na kantooruren  mensen hebben gevoel aan hun lot overgelaten te zijn  beroep doen op sociale netwerk

6. Alles is relatief OCMW is de enige organisatie waar mensen naar toe kunnen  men meet niet de tevredenheid! Men vergelijkt onderling Gestandaardiseerde vragenlijsten vereenvoudigen de werkelijkheid

7. De volgende stap? Een eerste stap om mening te leren kennen = enquête – Evoluties worden zichtbaar Voorstel werd verder bekeken in LSO Participatie moet gereduceerd worden tot regelmatig meten van tevredenheid