De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wie werd ondervraagd Gemeenten Politie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wie werd ondervraagd Gemeenten Politie"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek naar vormingsbehoeften en kennis van doorverwijsmogelijkheden bij gemeentelijke diensten

2 Wie werd ondervraagd Gemeenten Politie
Brasschaat: preventiewerker, jeugddienst + OCMW Brecht: sociale dienst + OCMW Essen: gezondheidsambtenaar + OCMW Kalmthout: gezondheidsambtenaar + OCMW Malle: sociale dienst + OCMW Ranst: OCMW Schoten: sociale dienst Stabroek: OCMW Wijnegem: gezondheidsambtenaar + OCMW Wuustwezel: gezondheidsambtenaar + OCMW Zandhoven: gezondheidsambtenaar + OCMW Zoersel: sociale dienst Politie Regio Brecht, Zoersel, Malle, Schilde: commissaris slachtofferhulp Brasschaat : sociale dienst Regio: Strabroek, Hoevenen, Kapellen: sociale dienst Schoten: sociale dienst

3 Wie kreeg vorming Zeer weinig mensen volgden vorming over depressie en zelfmoord Vooral personeel van thuiszorgdiensten en van de politie Vorming is sterk afhankelijk van de taakopvatting van het personeel Weinig rechtstreekse confrontatie Weinig kennis over Weinig herkenning van

4 Verwachtingen De functie bepaalt de vormingsprioriteiten
Uitgesproken verantwoordingsplicht Vooral OCMW-personeel heeft grote vormingsbehoefte

5 Verwachtingen Basiskennis over depressie en zelfmoord
Vaardigheden aanleren Hoe herkennen? Welke attitude aannemen? Hoe omgaan met? Hoe en naar wie verwijzen?

6 Welke verwijsmogelijkheden kent men in zijn gemeente
Hoofdzakelijk: de huisarts Andere mogelijkheden bestaan niet of zijn niet gekend. Drie specifieke mogelijkheden in de regio CAW Brasschaat CAW Schoten CGG Digezon Zoersel

7 Welke verwijsmogelijkheden kent men buiten zijn gemeente
Vooral OCMW en politie vertrouwd met sociale kaart, gemeenten minder Weinig kennis mogelijkheden en daarom weinig doorverwijzingen Scepsis t.o.v. nulde lijnsvoorzieningen

8 Knelpunten bij doorverwijzen
Beperkt en soms gebrekkig aanbod (spoeddienst - voorrang voor bepaalde gemeente - nazorg) Lange wachtlijsten Verouderde informatie op sociale kaart Taalproblemen Financiële drempel Bereikbaarheid Moeilijk om cliënten te overtuigen Weinig zorgoverleg Moeilijk samenwerken met de huisarts Crisisverwijzing Gedwongen opname

9 Conclusies Onbekend is onbemind
Duidelijke vormingsbehoefte vooral bij OCMW en gemeente Beperkte vormingsmogelijkheden Taakopvatting en functiebeschrijving Tijd en mogelijkheden

10 Conclusies INHOUD Basiskennis over depressie en zelfdoding
Basisvaardigheden Doorverwijsmogelijkheden concreet voorstellen: kennismaken met de sector

11 Hoe verder Sensibiliseren gemeente- en OCMW- besturen
Zoeken van aanbieders en samenstellen van aanbod Promoten van vorming


Download ppt "Wie werd ondervraagd Gemeenten Politie"

Verwante presentaties


Ads door Google