Vergadering werkgroep: differentiatie:03/02/09

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de Julianaschool
Advertisements

Mediërend leren op bs. Theresia
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Informatie over opzet onderbouw
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Lineair curriculum concentrisch.
Collectief portfolio groep 3
Compacten en levelboxen.
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom in groep 4.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Symposium Differentiatie
Actieonderzoek instructietafel.
PLUSKLAS.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Informatie-avond groep 4-5
Voor leesplezier én resultaat!
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Onze doelen en visie in beeld
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Vaco’s
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Wat is coöperatief leren?
Vaco’s
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Het zorgcontinuüm.
Doelen behalen met activiteiten
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Doubleren.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Basisschool St. Lambertus September 2018
Doubleren.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Vergadering werkgroep: differentiatie:03/02/09 Aanwezig: Elke (taalbadklas en wereldklas), Sylvia (mama van Jarne en Lennert), Ann (mama van Karen, Ben en Tom), Sandra (mama van Zay), Katleen (directeur), Wendy (juf derde lj.,mama van Siebe en Wietse), Kristof (L1), Inke (L2), Dominique (CLB), Gitte (mama van Mila), Daniëlle en Chris (ouders van Job), Sofie (L5 en mama van Ode), Sandra (L6 en mama van Thibault, Wout en Janne) en Geert (zorgcoördinator). Verontschuldigd: Kristin Deneckere (mama van Emma en Kaat) Doel van deze werkgroep: Tijdens de zelfevaluatie die de leerkrachten in de school vorig schooljaar uitvoerden, werd duidelijk dat we het thema ‘differentiatie’ eerst verder willen uitwerken. We doen al heel veel, maar we willen de horizontale en verticale samenhang en de communicatie erover nog verbeteren. Het betrekken van ouders in deze werkgroep biedt ons inziens een meerwaarde: de initiatieven die uit deze werkgroep zullen komen, worden mee gedragen door de ouders en hun betrokkenheid wordt erg gewaardeerd. Ouders kunnen vanuit hun perspectief een ander licht laten schijnen op het begrip differentiatie.

Wat is differentiatie? Differentiatie wil zeggen dat een leerkracht inspeelt op de verschillen tussen leerlingen. Onder differentiatie verstaan we de maatregelen die erop gericht zijn het onderwijsleerproces zoveel mogelijk af te stemmen op de verschillen tussen leerlingen. Dit is belangrijk, zodat alle leerlingen hulp op maat krijgen en zich optimaal kunnen ontwikkelen! De snellere kinderen moeten uitgedaagd blijven worden en moeten hun kansen optimaal benutten. De zwakkere kinderen moeten ook hulp op maat krijgen, om de minimumdoelen te behalen. Differentiatie is het aanpassen van lessen aan de verschillende mogelijkheden van leerlingen, bijvoorbeeld door te variëren in tempo, leerinhoud of werkvorm.

Waarom differentiëren? Omdat kinderen verschillend zijn :      verschil in ontwikkeling      verschil in mentale mogelijkheden      verschil in interesses      verschil in werktempo      verschil in sociale vaardigheden en emotionele beleving      verschil in mogelijkheden om zelfstandig te werken … 3

Differentiatiemogelijkheden o     in begeleiding (meer/minder/anders) o      in instructie (meer/minder/anders) o      in werkvormen ( klassikaal, zelfstandigheidvormen, coöperatieve werkvormen, enz.) o      in aantal taken (meer/minder) o      in tempo (relatie taak/tijd) o      in moeilijkheidsgraad /complexiteit /aard van de taak o      in interesses (vrij hoekenwerk, binnen project- werk,…) o      in evaluatie en rapportering o      in gebruik van hulpmateriaal, schema’s, stappenplannen o      … 4

OK, maar er zijn grenzen! De grenzen van het gedifferentieerde onderwijs hebben vooral te maken met de kosten die ermee gemoeid zijn. Men kan zich voorstellen dat volledig geïndividualiseerd onderwijs, waarbij elke leerling zijn eigen leerkracht heeft en zijn eigen leerroute volgt, het meest gunstig is. Maar dan laten we de sociale aspecten buiten beschouwing en bovendien is dit natuurlijk onbetaalbaar. We zijn gebonden aan de eindtermen en leerplannen. “Op elk ogenblik rekening houden met verschillen kan gewoon niet. Je inzetten om datgene te doen wat binnen je eigen mogelijkheden ligt, is lovenswaardig.” (Annie Debue en Erna Van Avondt – Daar KIES ik voor) 5

Divergente differentiatie Twee grondvormen : Divergente differentiatie Convergente differentiatie 6

Divergente differentiatie Divergente differentiatie neemt als uitgangspunt voor de startsituatie de verschillen die er tussen de leerlingen zijn. De leerkracht geeft aan verschillende groepen (of in het uiterste geval elk individu) ook een verschillende instructie en vanzelfsprekend zijn ook de inoefening en verwerking verschillend. Na verloop van tijd worden de verschillen steeds groter en wordt een gezamenlijke aanbieding van de basisleerstof helemaal niet meer mogelijk. Voorbeelden : individuele leerlijn, geprogrammeerde instructie, niveaugroepen,… 7

Divergente differentiatie 8

Convergente differentiatie Bij convergente differentiatie wordt ondanks de verschillen tussen de leerlingen begonnen met dezelfde startsituatie. De totale groep leerlingen is bij de instructie en eerste inoefening betrokken, alhoewel de leerkracht rekening houdt met de specifieke kennis die hij heeft van zijn klas. Na de startsituatie kunnen er verschillen optreden in de aard en de omvang van de opdrachten. De leerkracht differentieert in de fase van de inoefening en verwerking, inclusief (en misschien vooral) in de begeleiding hierbij. Maar vervolgens wordt de hele groep weer benaderd voor een nieuwe startsituatie. Men streeft er dus naar om de vorderingen van de leerlingen in de basisleerstof niet zover uiteen te laten lopen, dat gezamenlijke aanbieding van leerstof zinloos wordt. Voorbeelden : BHV model Basisstof - Herhalingsstof - Verrijkingsstof Onze school opteert voor het convergente model, waarbij leerlingen in heterogene groepen zitten. Dit heeft als belangrijk voordeel dat leerlingen ook van elkaar kunnen leren . Dit kan via verschillende werkvormen: partnerwerk, groepswerk, coöperatief leren,… In sommige gevallen opteren we voor het divergente model: lln die een bijzonder leertraject volgen (lln met een specifieke ontwikkelingsstoornis of leerstoornis, lln met een hogere begaafdheid, lln die vanuit het vijfde leerjaar zullen overstappen naar de B-klas, ...) 9

Convergente differentiatie 10

Kiezen? Uiteraard gaat de keuze hier niet over “het ene of het andere”. Beide vormen van differentiatie kunnen naast elkaar leven. Waar wij voor kiezen is een basismodel voor onze klasactiviteiten, een model dat in de meeste klassituaties de essentie van onze werking zal uitmaken. Wij opteren voor het convergent model. 11

Waarom die keuze? Sociaal wenselijk: Verschillen in ontwikkeling zijn onvermijdelijk maar we willen niet ijveren voor een model waar we die verschillen bewust gaan laten groeien. Samen vorderen, rekening houdend met individuele verschillen, is te verkiezen boven een “ieder voor zich” model. Didactische meerwaarde: Leerlingen die moeilijker leren, evolueren in de meeste omstandigheden sneller in heterogene groepen. Haalbaar: Het divergerend model is moeilijker haalbaar gezien de groepsgrootte en druk van eindtermen en leerplannen. 12

BHV: basis – herhaling - verrijking Het basisprogramma Dit vormt de grote lijn van de methode en omvat de leerstof die aan alle leerlingen aangeboden wordt. Sterke leerlingen hoeven minder van de basisstof te maken en kunnen sneller naar de verrijkingsstof, zodat ze uitgedaagd blijven. Het minimumprogramma Bedoeld voor de zwakke leerlingen die moeite hebben met het basisprogramma. Het uitbreidingsprogramma of verrijkingsprogramma Bedoeld voor de sterke leerlingen. Voor verdieping, verrijking van de leerstof.

BHV We zouden naar een systeem willen gaan met symbolen: = basisgroep = herhalingsgroep (remediëring) = verrijkingsgroep (uitbreiding) Het opzet achter deze manier van differentiatie is dat elk kind succeservaringen beleeft. In het zesde leerjaar bepalen de lln zelf of ze de maan-, zon, of steroefeningen maken. Ze leren zichzelf kritisch te bekijken. Wanneer een kind merkt dat een bepaalde soort oefeningen te hoog of te laag gegrepen is, wordt dit in samenspraak met de lkr geëvalueerd en bijgestuurd.

Indeling groepen Moet flexibel zijn (per vak, per domein, men kan schuiven) Rekening houden met totale persoonlijkheid: cognitieve, sociaal-emotionele, werkhouding, … Valkuil: - Als kinderen zelf kiezen of als ouders dit mee bepalen → overschatten of onderschatten van de mogelijkheden Hierbij wordt opgemerkt dat ook op het rapport deze differentiëring moet vermeld staan. In de rapportering moet duidelijk vermeld worden of de toets basisleerstof of verrijkingsleerstof betreft.

Activerende Directe Instructie ADI-model = schema binnenlesdifferentiatie Activerende Directe Instructie

Fasen in ADI-model 0. (eventueel) pré-instructie 1. Terugblik en oriëntatie 2. Instructie 3. Begeleid inoefenen 4. Zelfstandige verwerking / verlengde instructie 5. Evaluatie en reflectie 17

Werk voor de werkgroep Op zoek naar extra didactische materialen voor verrijking en remediëring Systeem zon – maan – sterren uitwerken: stempels, klasschikking, … Hoe communiceren naar ouders/externen? Via website, wilgenblad, infobrief, info-avond, … Naargelang interesse delen we de werkgroep in in 2 kleinere groepjes die elk een actiepunt zullen uitwerken. Groep 1: inventariseren en uitbreiden van didactische materialen voor verrijking en remediëring: Gitte, Juf Sandra, Sandra (van Zay), juf Elke, Dominique, juf Geert, Katleen Groep 2: uitwerken van zon-maan-ster-systeem (verticale en horizontale lijn) Ann, juf Inke, meester Kristof, Wendy, Daniëlle, Chris, juf Sofie en Sylvia We beslissen om geen afzonderlijke werkgroep communicatie op te richten, maar dit samen te bekijken nadat de andere werkgroepen een resultaat hebben geboekt. Volgende vergadering werkgr.1: 4/3/09 Elke maakt tegen dan een inventaris van de reeds aanwezige materialen. Volgende vergadering werkgr. 2 : 10/03/09 Alle vergaderingen starten om 20 u in de zorgklas.

Werkgroep opsplitsen 1) Didactische materialen: Inventariseren wat we al hebben, zoektocht naar nieuwe materialen: vergelijken, kiezen, aankopen, integreren → zowel voor remediëring als voor uitbreiding (eventueel opsplitsen in 2 subgroepen?) 2) Verticale en horizontale lijn opbouwen: Praktisch systeem ontwikkelen 3) Communicatie: Hoe, wat en wanneer gaan we communiceren? BELANGRIJK: Steeds feedback geven en vragen aan ganse leerkrachtenteam via personeelsvergaderingen Katleen is doorgeefluik van info tussen subgroepen