Cultuur van het moderne

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Stijlen en stromingen.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Transport en Infrastructuur
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Kunstproject groep 8.
Kunst en gevoel Uitleg van het spel: -spelen in groepjes van 5 of 6. -Iedereen krijgt 5 kaarten. -1 iemand is de verteller. Deze kiest een kaart en beschrijft.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
Door Marit Mulder.
Kunst en gevoel Romantische kunstenaars:
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Gepersonaliseerd leren
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Het socialisme Paragraaf 7..
Moderne Kunst.
Ik hou van Holland spel!.
De wereld van Mondriaan
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Indonesië.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Naïeve kunst.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Witte wieven Dit verhaal Karlijn, Lori, Sanne, Lisa, Lotte. Betekenis.
Achttiende en negentiende eeuw
Kolonisatie en Dekolonisatie
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Een wijze les voor jullie:
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Renaissance en Opstand
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Lesbrief Jongerenprogramma
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Literatuurgeschiedenis
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
de tijd van burgers en stoommachines
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
de tijd van burgers en stoommachines
Piet Mondriaan
Beste havo 4..
Inleiding Modernisme Eerste helft 20e eeuw.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Griekse en Romeinse verhalen
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kenmerken van de concept contextbenadering
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Transcript van de presentatie:

Cultuur van het moderne Wat gaan we doen deze periode? Vanuit de hoofdstukken van het boek gaan we met de klas spellen maken en vervolgens spelen. Doordat je materiaal aanlevert voor het spel, leer je de stof. Tijdens het spel verwerk je de stof. Om vervolgens af te sluiten Vervolgens sluiten we af met een paar examenvragen die betrekking hebben op het hoofdstuk. Daarnaast ontwikkelen we een groot bordspel. Dit spel creëert een overzicht over de 20e eeuw. Het spelbord is een overzicht van de stromingen die er zijn in de 20e eeuw. Vanuit verschillende personages wandel je een weg door deze tijdlijn en beantwoord je vragen over de periode. Om de les maak je rondom 1 kunstwerk vragen voor het grote bordspel. Vanuit vragen analyseer je het door jou gekozen kunstwerk. Dit kaartje hang je in de tijdslijn aan het begin van de volgende les. Welke route een personage af moet leggen gaan jullie bepalen tijdens de lessen. De opdracht komt later.

Cultuur van het moderne De personages: kunstenaar handelaar toeschouwer

Cultuur van het moderne, voor de docent Vraagleergesprek over de inhoud van het personage. Vanuit de leerlingen de betekenis van alle personages en de ogen waarmee het personage naar kunst kijkt bovenwater halen. Wat is een kunstenaar? Welke sub personages kan je verzinnen bij de kunstenaar? Welke disciplines kan een kunstenaar uitoefenen? Wat is voor een kunstenaar belangrijk om te weten over een kunstwerk van een andere kunstenaar? Wat is een handelaar? Welke voorbeelden kan je verzinnen van handelaren binnen de kunstwereld? Welke rol hebben handelaren binnen de kunstwereld? Wat is voor een handelaar belangrijk om van een kunstwerk te weten? Wat is voor een handelaar belangrijk om van de kunstenaar te weten?

Cultuur van het moderne, voor de docent Wat is een toeschouwer? Welke verschillende toeschouwers kan je verzinnen? Wat is de rol van de toeschouwer? Wat is voor een toeschouwer belangrijk om te weten over een kunstwerk? Wat is voor een toeschouwer belangrijk om te weten over een kunstenaar?

Cultuur van het moderne Wat gebeurde er in de cultuur van het moderne? Wat betekent het woord modern? Vragen, delen uitwisselen.

Cultuur van het moderne De kunstenaar: Voor de 19e eeuw werkte de kunstenaar voornamelijk in opdracht. Nu gaan de kunstenaars autonoom (zelfstandig) werken. Het proces van in opdracht werken naar zelfstandig kunstenaarschap begint vlak voor de 20e eeuw. Een goed voorbeeld hiervan is het symbolisme. In het symbolisme wordt geprobeerd om persoonlijke gevoelens, emotie en dromen weer te geven. Maar ook het zwaarmoedige, de noodlotsgedachten komt terug in het werk. De gegoede burgerij dacht namelijk dat de westerse beschaving ten einde liep. Voorbeelden hundertwasser en schile / hierin aangeven dat je al verandering van naturalisties naar de stromingen in de 20e eeuw ziet.

Cultuur van het moderne De kunstenaar: Voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën voor de kunst komt veel inspiratie van denkers uit de 20e eeuw: - Nietzsche, dionysische en apollinisch, meer individualistisch. - Freud, onderbewuste. - Bergson, andere benadering van tijd. Nieuwe technische toepassingen, van de relativiteitstheorie (Einstein) tot de komst van de eerste filmcamera. - Marx, communistische samenleving.

Cultuur van het moderne De kunstenaar: De oorlogen( 1e en 2e wereldoorlog) hebben veel invloed gehad op de kunsten. Futuristen waren voorstander van de oorlog: hun enige hoop. Alles uit het verleden moest vernietigd worden om zo een nieuwe wereld te kunnen beginnen. De 2e wereldoorlog heeft grote invloed gehad omdat veel van de moderne kunst verboden werd en de kunstenaars moesten vluchten. Veel kunstenaars gingen door met hun werk in Amerika, New York.

Cultuur van het moderne Handelaar: Voor de 20e eeuw werkten kunstenaars in opdracht. Kopers wisten wat ze kochten en wiste de waarde van een schilderij. Het was een zekere investering. Door de opkomst van de autonome kunstenaar moest hun werk aan de man gebracht worden. Hierdoor komen er ‘kunstmakelaars’. Galeriehouders en impresario’s zijn hier voorbeelden van. Voor de kopers was dit een onzekere investering, je wist niet wat het kunstwerk over een jaar nog waard was.

Cultuur van het moderne De toeschouwer: Hoge en lage klasse: Hoge klassen is de burgerlijke elite, koopt kunst gaan naar de romantische balletten en uitvoeringen van klassieke symfonieën. Lage klasse: Arme arbeiders. Werken hard tegen hongerlootjes. Er bestonden nog geen sociale voorzieningen.

Cultuur van het moderne Toeschouwer: Hoge klasse: Krijgt niet meer te zien wat ze verwachten. Welke verschillen zie je in de 2 fragmenten?

Cultuur van het moderne Lage klasse: Door de komst van bioscopen komt er veel meer kunst voor iedereen. In sommige grote kroegen wordt gezongen en gedanst. Later worden dit music halls. Propaganda gebruikt ook kunstvormen voor de lage klassen. Denk aan affiches en films die worden gemaakt om een het volk van bepaald gedachtegoed te overtuigen.

Cultuur van het moderne Vragen die je beantwoordt naar aanleiding van 1 kunstwerk voor het grote bordspel: Wat is er voor de kunstenaar van belang bij dit kunstwerk? Denk hierbij aan de voorstellings- en vormgevingsaspecten, en wat de kunstenaar met het kunstwerk wilde bereiken? Wat is er voor de handelaar van belang bij dit kunstwerk? Denk hierbij aan het belang van dit kunstwerk voor de kunststroming waarin het is gemaakt , en met welk materiaal en techniek het kunstwerk is gemaakt? Hoe heeft de toeschouwer dit kunstwerk gewaardeerd? Denk hierbij aan welke vernieuwende ideeën er in dit kunstwerk tot uiting zijn gekomen (zowel de voorstellings- als vormgevingsaspecten) ten opzichte van de sociale context?

Cultuur van het moderne