Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Mediërend leren op bs. Theresia
Records management en informatie-architectuur
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
2 Basismodel voor Objecten Afnemend Veld of klant Product of dienst Middelen Neemt af Wordt gemaakt met.
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
RUP Elaboration Analyse en Ontwerp Jef Bergsma.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V De IV-infrastructuur (vervolg)
Systems Engineering 24 april 2007.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
van inhoud naar prestatie
Functionele specificaties ZAIS EMD
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
H. Van der Mussele Directeur stratgie en zorgontwikkeling
Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs.
Welkom bij de presentatie van het
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Project planning + Functioneren in een groep
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Object Oriented Modeling
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Informatieanalyse.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Inhoudstafel 1.Inleiding 2.Ontwerp: 2.1 Prioriteiten 2.2 Structuur 2.3 Soorten functie 2.4 UseCases 2.5 UML-diagram & uitwerking 3. Implementatie.
Kernprocessen van de Act methodiek
Testen, deployment en configuratiemanagement
11/10/2007 Gemengde werkgroep FOD Visie van de gemengde werkgroep FOD.
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Functiefamilies Vlaamse overheid
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Verpleegkundig redeneren
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VSV HMC Activiteitenplan
Unified Modeling Language 2.0
Doorontwikkelen BRON vo
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
planning analyse voorbereiding actie
Unified Modeling Language
Waarde(n)vol werk in uitvoering
OPENINGSCASE: De Victoria Country Fire Authority in Australië geeft hulp met nieuwe informatiesystemen.
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Coaching.
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000

Gewenst: informatiesysteem POS-poli Waarom: Vaak per patiënt meerdere POS-consulten Geen eigen dossier anesthesiologie Wetenschappelijk onderzoek en management-informatie Efficiëntere werkwijze Uitgangspunt: Selectie van systeem uit de markt

Traject van procesbeschrijving naar functionele specificatie Eén methode voor dit traject Combinatie van: DEMO voor procesbeschrijving UML voor functionele specificatie

Waarom DEMO en UML? Voorgaand onderzoek naar DEMO: Beschrijven van processen: weergave van kernprocessen weergave verantwoordelijkheden weergave van co-ordinatie tussen activiteiten Business Proces Redesign Ontwerp informatiesysteem  UML

Dynamic Essential Modeling of Organizations DEMO is een modelleer methodologie waarbij een bedrijfssysteem gezien wordt als een sociaal systeem, dat bestaat uit een netwerk van mensen in specifieke rollen (actoren) die met elkaar communiceren volgens hun specificieke verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Essentieel Informationeel Documenteel

Notatie succesvolle transactie Verzoek: Arts (Ax) vraagt lab-onderzoek aan Belofte: Lab. (Ay) neemt aanvraag in ontvangst (impliciet) Executie: Laborant (Ay) voert lab-onderzoek uit Verklaring: Laborant (Ay) stuurt uitslag naar arts Acceptatie: Arts (Ax) accepteert uitslag

Unified Modeling Language Veel gebruikte beschrijvingstechniek voor systeem-ontwikkeling Eerste stap: bepalen functionaliteit m.b.v. use-cases een verzameling functies die een systeem moet bieden om een bepaalde activiteit voor een gebruikersrol te onder-steunen Tweede stap: bepalen informatiebehoefte m.b.v. objectmodel toegepast als een statische beschrijving van de gegevens

Doorlopen stappen Gesprekken met POS-medewerkers DEMO interactiemodel DEMO bedrijfsprocesmodel Afbakening UML use cases UML object model Evaluatie van systemen

Interactiemodel POS-poli afh. spreekuur maken afspraak voorb. spreekuur afn. anamnese uitv. l.o. verl. ICC uitv. a.o. voorl. patiënt beoord. toestand voorb. opname verl. POS fiat best. materiaal geven opdracht

Bepalen use cases uitgaande van transacties Interactiemodel: compacte en inzichtelijke weergave proces  communicatie naar zorgverleners Actoren  wie betrekken bij bepalen use cases Transactie: afgebakend cluster van subactiviteiten  intuïtief formuleren van use cases Onderlinge samenhang transacties  relateren van functionaliteit aan het proces als geheel

Voorbeeld use case (T4: afnemen anamnese) Verzameling van use cases gebruikt als checklist voor systeemselectie

Conclusies DEMO-interactiemodel: goed bruikbaar voor afleiden use cases DEMO-bedrijfsprocesmodel: afhankelijkheden tussen use cases Opgestelde specificaties sluiten aan bij het proces Functionele specificatie — use cases, object diagrammen — goed bruikbaar voor selectie systeem Voordeel UML: goed overdraagbaar voor eventuele systeem-ontwikkeling Transacties: herbruikbare eenheden

Huidige stand van zaken Keuze informatiesysteem: Vragenbank van Hiscom Prototype wordt getest en aangepast Problemen workflow printfunctie inloggen / uitloggen M. Poerschke (informatiekundige) L. van Wolfswinkel (anesthesist)