Hedendaagse literatuur- beoordelen Derde college Maart 2013
programma opdracht 3, 5 en 6 bespreken De schilder en het meisje bespreken Sterke en zwakke punten? De gouden eeuw opdracht 7: beoordelingscriteria? discussievragen
Opdrachten bespreken Opdracht 3, 5 en 6
Aidan Chambers Sterke punten? Zwakke punten? Vragen? Patronen?
joodse bruidje
De gouden eeuw
De dichter en het meisje Welke beoordelingscriteria gebruik jij? Welke voorbeelden illustreren jouw keuze?
Discussievragen 1. De naam van de zeventiende-eeuwse schilder die de hoofdpersoon is van dit boek wordt nergens onthuld. Dat hij sterke overeenkomsten vertoont met Rembrandt van Rijn is geen geheim. Zo worden er verscheidene van zijn schilderijen in het boek beschreven. Welke heb je zoal herkend? Zoek er twee op en vergelijk deze met hoe ze in het boek worden beschreven. 2. Het meisje uit de titel, Elsje Christiaens, voelt een sterke drang vanuit Denemarken naar Amsterdam te reizen. De Moor maakt ook duidelijk waarom. Wat is de oorsprong van haar reislust? 3. Als de roman iets toont, dan zijn het de grillen van het noodlot. Zo zijn er verschillende momenten dat het meisje haar koers zou hebben kunnen verleggen, om niet te eindigen waar zij nu eindigt. Noem enkele van deze gemiste afslagen. 4. De moorddadige aanslag met de bijl wordt door De Moor op subtiele wijze al aangekondigd in de roman. Waar? 5. De schrijfster springt in haar roman van verleden naar heden en weer terug. Welke bedoeling zal zij hiermee gehad hebben? 6. Als de schilder aan het slot van de roman oog in oog komt te staan met ‘het meisje’, wordt hij zeer door haar getroffen. Kun je uitleggen waarom de schilder juist daar, op die plek en op dat moment, gevoelig is voor het lot van een achttienjarig, wildvreemd meisje? 7. Behalve een boek over een moord, is De schilder en het meisje ook een boek over de kunst, over inspiratie en de totstandkoming van een kunstwerk. In zoverre sluit het perfect aan op romans als De virtuoos, Kreutzersonate en De kegelwerper. Welke visie ontvouwt De Moor in haar werk op kunstenaarschap en vakmanschap?
Voor de vierde bijeenkomst Plan van aanpak voor je presentatie ontwerpen programma over De Gouden Eeuw bekijken (linkje) Opdrachten klaarmaken voor je dossier