Hedendaagse literatuur- beoordelen Derde college Maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Democratie en dictatuur
Kunstproject groep 8.
We gaan uitleggen hoe je een bus moet nemen!
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Loverboys.
Met TWEE handen !!!.
Het is spannend en dat mag
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Het Potlood.
Opdracht ‘Rembrandt’ menu.
Godsdienst
Houd jij van reizen?. Reizen Jezus in de tempel Hebben de christenen nog steeds een heilige plek waar God is?!
Bezittelijk voornaamwoord
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
KUNST Er zijn heel veel soorten kunst,
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
(E. Hartkamp) muziekpresentatie 4170 Ik droom van jou, de hele nacht de liefde heeft mij totaal in zijn macht het geeft me steeds zo'n raar gevoel al.
Hoofdstuk 7: Kunst voor de burger
Les: Rembrandt van Rijn
Op de plaats.
V2G2 techniek: breien.
competentie ontwikkeling en assessment
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
KUNST Onze eerste kunstles.
MedMec01-2 Les schema per week
Projecten bij de.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Ster van Succes.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Les 3 – Zullen we delen?.
Presentatie Bijeenkomst 1
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Saca’s PowerPoint Presentatie
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Heb jij goed opgelet tijdens mijn boekbespreking?
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
ONTWERPEN Schriftelijke toelichting N32 - N42 - Gr Lyceum -Twello.
Week van ZijActief VriendinnenSchilderen op 10 maart 2010.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Praktijkervaring en reflectie
TRENDS 2014 Hafida
Wjk.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Hallo wij gaan een geschiedenis opdracht maken over de Gouden eeuw.
Word jij later ook een kunstenaar? Presentatie leergroep 2 Esther van Eeten, Ingrid Davits & Linda Versantvoort.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Hollandse Meesters 1 Hermitage Amsterdam.
Hollandse Meesters 2 De Gouden Eeuw.
Mijn visie op onderwijs
Project Gouden Eeuw – havo/atheneum 1 - Nederlands
Wat heb je nodig? Schaar, lijm, computer en een printer.
De schatkamer 2 Een reis door de tijd.
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Hedendaagse literatuur- beoordelen Derde college Maart 2013

programma  opdracht 3, 5 en 6 bespreken  De schilder en het meisje bespreken  Sterke en zwakke punten?  De gouden eeuw  opdracht 7: beoordelingscriteria?  discussievragen

Opdrachten bespreken  Opdracht 3, 5 en 6

Aidan Chambers  Sterke punten?  Zwakke punten?  Vragen?  Patronen?

joodse bruidje

De gouden eeuw 

De dichter en het meisje  Welke beoordelingscriteria gebruik jij?  Welke voorbeelden illustreren jouw keuze?

Discussievragen 1. De naam van de zeventiende-eeuwse schilder die de hoofdpersoon is van dit boek wordt nergens onthuld. Dat hij sterke overeenkomsten vertoont met Rembrandt van Rijn is geen geheim. Zo worden er verscheidene van zijn schilderijen in het boek beschreven. Welke heb je zoal herkend? Zoek er twee op en vergelijk deze met hoe ze in het boek worden beschreven. 2. Het meisje uit de titel, Elsje Christiaens, voelt een sterke drang vanuit Denemarken naar Amsterdam te reizen. De Moor maakt ook duidelijk waarom. Wat is de oorsprong van haar reislust? 3. Als de roman iets toont, dan zijn het de grillen van het noodlot. Zo zijn er verschillende momenten dat het meisje haar koers zou hebben kunnen verleggen, om niet te eindigen waar zij nu eindigt. Noem enkele van deze gemiste afslagen. 4. De moorddadige aanslag met de bijl wordt door De Moor op subtiele wijze al aangekondigd in de roman. Waar? 5. De schrijfster springt in haar roman van verleden naar heden en weer terug. Welke bedoeling zal zij hiermee gehad hebben? 6. Als de schilder aan het slot van de roman oog in oog komt te staan met ‘het meisje’, wordt hij zeer door haar getroffen. Kun je uitleggen waarom de schilder juist daar, op die plek en op dat moment, gevoelig is voor het lot van een achttienjarig, wildvreemd meisje? 7. Behalve een boek over een moord, is De schilder en het meisje ook een boek over de kunst, over inspiratie en de totstandkoming van een kunstwerk. In zoverre sluit het perfect aan op romans als De virtuoos, Kreutzersonate en De kegelwerper. Welke visie ontvouwt De Moor in haar werk op kunstenaarschap en vakmanschap?

Voor de vierde bijeenkomst  Plan van aanpak voor je presentatie ontwerpen  programma over De Gouden Eeuw bekijken (linkje)  Opdrachten klaarmaken voor je dossier