Karen v.d. Worp workk@hr.nl 010 -794 5105 kamer 00.327 Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp workk@hr.nl 010 -794 5105 kamer 00.327.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Les 5: orde en klassenmanagement
Taalkunde Grammatica A
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
THEMA: Het creatieve proces
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Hoe bereid je lessen voor?
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Het perspectief van de oudere
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Solliciteren: wat wil ik?
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Pedagogisch werken in de wijk
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Workshop Identiteit?.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Bijeenkomst startende mentoren
Communicatie Dijkbewaking Carmen Molenaar
Instructie geven en uitvoeren
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Schoolgroepbijeenkomst
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Persoonlijke doelen maken
SEL Les 2: normen en waarden.
Project gamemarket Les 1.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
WELKOM Mezelf voorstellen.
Transcript van de presentatie:

Karen v.d. Worp workk@hr.nl 010 -794 5105 kamer 00.327 Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp workk@hr.nl 010 -794 5105 kamer 00.327

Wat gaan we doen? Welkom bij VOS! Opdracht over eigen ervaring Uitleg: didactische driehoek & vijf rollen van de leraar Terugblik opdracht Praktische zaken Voor de volgende keer

Welkom bij VOS Kennismaken Een bijzondere leraar Waarom dit vak?

opdracht – deel 1 Zes groepjes (twee van elk) Groep 1: hoe was jij als leerling in de onderbouw? Groep 2: welke ervaringen heb jij met leraren? Groep 3: wat zijn jouw ervaringen met het schoolvak? Iedereen komt aan bod Vat de laatste minuten samen wat er is gezegd & schrijf het voor jezelf op.

opdracht – deel 2 Nieuwe groepjes: elke groepje bestaat uit een 1, 2 en 3 Bespreek de volgende vragen: 1. wat zijn de kenmerken van leerlingen in de onderbouw 2. welke eigenschappen heeft een goede leraar? 3. wat is het bijzondere van jouw schoolvak en wat wil je bereiken bij leerlingen? Noteer de antwoorden kort op een flapje.

De didactische driehoek Leerling Leraar Leerstof

Leerling Genoemde eigenschappen: De komende bijeenkomsten krijgt de leerling veel aandacht

LEerstof Onze opdracht: to introduce into the world…. Cultuur, centrale waarden en normen, cruciale kennis en ervaringen, belangrijke know how geven wij door.

Leraar meerwetende ander verantwoordelijk voor overdracht door persoonlijke interactie! Vijf rollen van de leraar

Vijf rollen van de leraar Welke elementen hebben jullie in de opdracht genoemd? Welke minder of niet?

Praktische zaken Opzet vak: 8 bijeenkomsten & opdrachten voor thuis les 1: introductie les 2: tot leren brengen les 3: de leerling les 4: de leerling aan het werk les 5: orde & klassenmanagement les 6: groepsprocessen les 7: lessen voorbereiden les 8: het Nederlandse Onderwijssysteem les 8 les 3 Leerling les 3, 4, 5, 6 les 2 Leraar Leerstof les 7

Praktische zaken - vervolg Literatuur Geerts, W., Kralingen van, R. (2011). Handboek voor leraren. Bussum: uitgeverij Coutinho www.fi.uu.nl/wiki/indez.php/didactische_driehoek Aanbevolen: Slooten, M. (2009). de vijf rollen van de leraar. Amersfoort: CPS Studentenhandleiding: natschool Beoordeling: tentamen en opdracht (vlgd keer meer hierover) Aanwezigheid: verplicht, max. twee keer afwezig Op tijd, maar stel te laat? na 45 minuten (pauze) ben je welkom Mail: alleen als echt nodig

voor de volgende keer Bestuderen handboek: 1.1, 1.4, 1.5 Lezen: 1.2, 1.3 Maak studievragen 1.1, 1.4, 1.5 van de site bij het handboek voor leraren