Karen v.d. Worp workk@hr.nl 010 -794 5105 kamer 00.327 Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp workk@hr.nl 010 -794 5105 kamer 00.327
Wat gaan we doen? Welkom bij VOS! Opdracht over eigen ervaring Uitleg: didactische driehoek & vijf rollen van de leraar Terugblik opdracht Praktische zaken Voor de volgende keer
Welkom bij VOS Kennismaken Een bijzondere leraar Waarom dit vak?
opdracht – deel 1 Zes groepjes (twee van elk) Groep 1: hoe was jij als leerling in de onderbouw? Groep 2: welke ervaringen heb jij met leraren? Groep 3: wat zijn jouw ervaringen met het schoolvak? Iedereen komt aan bod Vat de laatste minuten samen wat er is gezegd & schrijf het voor jezelf op.
opdracht – deel 2 Nieuwe groepjes: elke groepje bestaat uit een 1, 2 en 3 Bespreek de volgende vragen: 1. wat zijn de kenmerken van leerlingen in de onderbouw 2. welke eigenschappen heeft een goede leraar? 3. wat is het bijzondere van jouw schoolvak en wat wil je bereiken bij leerlingen? Noteer de antwoorden kort op een flapje.
De didactische driehoek Leerling Leraar Leerstof
Leerling Genoemde eigenschappen: De komende bijeenkomsten krijgt de leerling veel aandacht
LEerstof Onze opdracht: to introduce into the world…. Cultuur, centrale waarden en normen, cruciale kennis en ervaringen, belangrijke know how geven wij door.
Leraar meerwetende ander verantwoordelijk voor overdracht door persoonlijke interactie! Vijf rollen van de leraar
Vijf rollen van de leraar Welke elementen hebben jullie in de opdracht genoemd? Welke minder of niet?
Praktische zaken Opzet vak: 8 bijeenkomsten & opdrachten voor thuis les 1: introductie les 2: tot leren brengen les 3: de leerling les 4: de leerling aan het werk les 5: orde & klassenmanagement les 6: groepsprocessen les 7: lessen voorbereiden les 8: het Nederlandse Onderwijssysteem les 8 les 3 Leerling les 3, 4, 5, 6 les 2 Leraar Leerstof les 7
Praktische zaken - vervolg Literatuur Geerts, W., Kralingen van, R. (2011). Handboek voor leraren. Bussum: uitgeverij Coutinho www.fi.uu.nl/wiki/indez.php/didactische_driehoek Aanbevolen: Slooten, M. (2009). de vijf rollen van de leraar. Amersfoort: CPS Studentenhandleiding: natschool Beoordeling: tentamen en opdracht (vlgd keer meer hierover) Aanwezigheid: verplicht, max. twee keer afwezig Op tijd, maar stel te laat? na 45 minuten (pauze) ben je welkom Mail: alleen als echt nodig
voor de volgende keer Bestuderen handboek: 1.1, 1.4, 1.5 Lezen: 1.2, 1.3 Maak studievragen 1.1, 1.4, 1.5 van de site bij het handboek voor leraren