KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
ORGANISATIE CKV1 Wat betekent het en wat is het?
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Informatieavond groep 8
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
Industriële Chemie VWO 6
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Stichting Techniekpromotie
Welkom op de Ouderavond klas 4
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Wiskunde in Technologie
Debriefing 24 januari 2012.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
les 12 - tekstplan, wikispaces
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOLEN KRIJGEN ENERGIE
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Rekenplein ..
‘Van mini-PW naar PW en verder’
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Het vierde jaar ORGANISATIE 2 E FASE REIZEN BEGELEIDING LOOPBAANBEGELEIDING KENNISMAKING MENTOREN.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Informatieavond 2 vwo 20 september Opzet van de avond 1. 2 vwo in de school 2. Aansluitingsproblemen 3. Rapporten en advisering 4. Overgangsnormen.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Actieprogramma Klimaat Actieprogramma Klimaat 2008 Wat is er gedaan in 2008?
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas.
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Pré-NLT-module 3D-printen
23 maart 2017 profilering.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Curriculumontwerp AVO
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Uitwisseling Denemarken
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Het tweede LOS-gesprek
Voorlichting profielen
KWT.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008

Wat is het probleem? ‘De temperatuur stijgt. De seizoenen lijken te verschuiven. We krijgen te maken met wateroverlast, maar ook met droogte. De manier waarop wij mensen onze omgeving (ook technisch) naar onze hand hebben gezet blijkt niet goed uit te pakken. Een mogelijke oplossing? Klimaatbuffers….’

KLIMAATBUFFERS Zijn gebieden waar de natuur gecontroleerd zijn gang kan gaan. Dat blijkt de beste manier te zijn om problemen met het water op te lossen.

Klimaatbuffers - Algemeen Uitleg basisbegrippen (CO2-emissie, Kyoto, enz.) Oriëntatie op het onderzoek Adoptie van een klimaatbuffer Opzetten van planning en organisatie Werken met logboek Afsluiten met presentatie

Kust + Rivieren 30 verschillende opdrachten Aanpasbaar aan eisen en wensen individuele school Tabs geven relaties met vakken aan Soms gaat het om veldonderzoek Soms om een plan van aanpak Soms maken leerlingen een werkend model

Slimme navigatie Heen en weer springen zonder te verdwalen Duidelijk overzicht Website is weer springplank naar andere bronnen

Klimaatbuffers Digitaal en actueel lesmateriaal Klas HAVO – VWO Ook op andere plekken inzetbaar Vakken: Ak, Bio, NaSk en meer Mogelijkheden tot vakoverstijgend onderwijs Zelfstandig werken Goede ondersteuning

Inhoud van de dvd Drie pakketten: Klimaatbuffers – Algemeen Kust Rivieren Daarnaast map ‘Extra’

Extra Bevat ondersteunende bestanden, zoals: Videofragmenten en animaties Leerstijlentest van Kolb Leeg logboek Het maken van een woordweb

Linken naar sites die met de opdracht te maken hebben Ondersteuning voor docenten Nieuws op gebied van klimaat FAQ’s

Vragen?