Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Ben jij een onderzoeker 2.0?
ORGANISATIEKUNDE EN GROEPSDYNAMICA
Een kei van een medewerker januari 2008
Visie op verplegen  .
INTERACTION DESIGN Week 3.
VERANDERING IN DE TEAMORGANISATIE Een Willem de Haas © Willem de Haas.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Lotgenotencontact.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Haptonomie.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
WAT SCHEELT DAT TEAM © Hoe maak je een concrete teamdiagnose
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
RSV op school Jan Van Parijs.
Van begrijpen naar begeleiden
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
AUTORITEIT&TEAM Macht en gezag Hantering van de autoriteitscrisis Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
MACHT, BELANGENCONFLICT, RELATIES, ONDERHANDELING Willem de Haas © Willem de Haas.
TEAMLEIDERSCHAP Multitasking als uitdaging Willem de Haas © Willem de Haas.
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Samenwerken Werken in Teams.
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Groepsdynamica.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Begeleiden en Coachen week 5
Communicatie & Relatie
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Verbindend communiceren met ouders
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
IK ALS..cliënt..mantelzorger..medewerker EIGEN KRACHT..weet wat ik kan en niet kan en welke ondersteuning ik nodig heb CONTACTEN..bepaal welke contacten.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Participerend Leiderschap
Beter samenwerken in teams
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Behavior Based Safety Warehousing
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Gesprekstechnieken Les 4.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Communicatie.
De teamleider is een duizendpoot
Ontwikkeling, wij als EBS
Instrument Team Intervisie
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hoofdstuk 5 Communiceren
Leiderschapsontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas

De kleine groep Klein genoeg om relaties aan te gaan Kleine sociale cirkel individu is belangrijk Veel interactionele dynamiek Domein van de groepsdynamica 1950-nu

Doel van deze presentatie Groepen lijken soms niet te beinvloeden Toch kan het, maar hoe? Groep ontleden in concrete elementen Concrete elementen kun je beinvloeden Daarmee krijg je greep op het geheel

greep op de groep

Hoe ontstaat een groep? Een moederorganisatie verwacht nut Groep of team heeft altijd concreet doel Doel en taak van een groep=bestaansreden Naast taakkant nog een grootheid: proces

Taak en Proces Taak komt voort uit vraag moederorganisatie Rationeel/inhoudelijk Vooraf georganiseerd Kennis/visie doelgroep WAT er moet gebeuren (gebeurt) Vooraf en tijdens groep/team Proces komt voort uit de mensen Gevoelens Spontaan Karakter/relaties HOE het gebeurt Alleen tijdens groep/team

Taakorganisatie WAT er gebeurt Duidelijk, consequent, Expertise van teamleider Doelgroep Doel Werkwijze Taak deelnemers Evalueren/meten resultaat (doel)

De leider wijst de weg Foto Kemkers en foute aanwijzing van

Verschillende processen Wetenschap van de groepsdynamica Cohesie Interactie Ontwikkeling Normen Rollen

Verschillende processen Wetenschap van de groepsdynamica Cohesie Interactie Ontwikkeling Normen Rollen

Bevorder gewenste processen Begrens ongewenste processen Verbind ze met de taak

Processen sturen 1. volgen, ze laten komen 2. sturen: gewenste processen faciliteren, ongewenste processen negeren of te remmen 3. ze met de taak te verbinden Processen zijn verbale en non-verbale interacties De inhoudelijke verbale interactie (gevoelens en gedachten) stuur je met woorden=gesprekstechniek De non-verbale interacties stuur je met je houding (gedrag en stem) =houdings- of relatietechniek Processen stuur je met combi van deze twee

Resumé Het doel/nut is de bestaansreden Leiding geven met je taakorganisatie Leiding geef je met je visie Leiding geef je door proces te benutten Leiding geef je met woorden Leiding geef je met je lijf