EEN DAGJE naar gisteren
1912 oprichting 1941 Rijksmuseum voor Volkskunde 1991 verzelfstandiging 2000 nieuw Entreepaviljoen 2005 Europees museum van het jaar 2009 BankGiro Loterij museumprijs jarig bestaan Centraal staat het beleven van de cultuur van het dagelijks leven in NL zowel zomer als winter vanaf 1650 tot nu Missie is Ervaring delen... Laatste jaren ca bezoekers t.o.v in 2000 Waardering bezoeker gemiddeld 8,4 OPENLUCHTMUSEUM
Consumentenmarkt (30% museumkaart, 70% herhaalbezoek, 60% regionaal) (groot)ouders met kinderen 22% kinderen < 13 jaar, 68% jaar, senioren 10% > 65 jaar Groepenmarkt (20% is groepsbezoek waarvan 40% scholen) zakelijke markt busondernemers particulieren en verenigingen scholen: basisonderwijs & vmbo DOELGROEPEN museum
Museum veranderingen Museumbeleid MISSIE Ervaring delen Productaanpassingen Beleving centraal Meer voor kinderen Nieuwe presentaties Toegankelijkheid museum (o.a. tram) Winteropenstelling Marketing & communicatie veranderingen Gedifferentieerde marketing Communicatiestijl (o.a. thema’s) Imagokanteling Samenwerkingsverbanden Fondsenwerving & sponsoring Nieuwe projecten extern financieren + 10 jaar exploitatie Structurele financiering (BGL & bedrijfsvrienden)
Imago 2000: S.O.S. :saai, oubollig, stoffig 2008: DAG UIT: Dynamisch Aanbod Geweldig voor kinderen Uitnodigend Informatief Traditioneel Het Nederlands Openluchtmuseum slaagt erin ‘traditioneel’ en ‘museum’ te verbinden met ‘dynamiek’ en ‘kindvriendelijkheid’. Daarmee bekleedt het museum een unieke positie in Nederland. Museum imago