LOB De VO-school als regisseur LOB college reeks 11 oktober 2012 Karen Oostvogel
Waarom ook alweer?
De context van nu Doelmatigheid Grenzeloze generatie Levenslang leren
Verantwoordelijkheid De leerling Ouders Bedrijfs-leven Vervolgonder wijs VO-school
VO: Spin in het web Bedrijfsleven Ouders Vervolg Onder wijs Leerling VO-school Ouders Bedrijfsleven Vervolg Onder wijs Leerling
VO-school Ouders Verwachtingen managen Ouder als partner in het proces: school en thuis
VO-school Bedrijfs leven Ervaringen opdoen Coaches Beroepsbeoefenaar
VO-school Vervolgonder wijs Samen oppakken Actief in voortraject, niet alleen op laatste moment Ervaringen ipv voorlichting
VO-school Leerling Eigenaar maken Loopbaancompetenties Medestudenten
VO-school Intern Visie en beleid Tijd en ruimte Deskundigheid
Project Stimulering LOB IK WEET AL WAT IK WORD…. MEZELF! Lobke 2009-2012 Kwaliteitsslag in het VO op LOB Loopbaanbox: kwaliteitstraject & inhoud LOB(Scan) Kennisontsluiting Website LOB: www.lob-vo.nl Bijeenkomsten Praktijkverhalen Pilots VO-HO: www.vo-raad.nl/projecten/stimulering-lob/pilot-lob-vo-ho Tranche 1 succesvol afgerond
Wat doen we al? Visie en beleid Betrokkenheid mentoren en vakdocenten toegenomen LOB meer in curriculum Vmbo vv havo-vwo Meer visie Meer integratie Meer vakdocenten betrokken
Samenwerken in de keten Succesfactoren Elkaar kennen Communicatie Draagvlak creëren Gezamenlijk verantwoordelijk Bron: Samenwerken aan een goede overgang van voortgezet naar hoger onderwijs Zie ook de nieuwe pilot: www.lob-vo.nl/lob/pilotprojecten-vo-ho.
Het begint met passie… Passie Actie Visie
Dilemma’s Kenniseconomie vv talentbenutting
Aanscherping eisen onderwijs vv ontplooiing leerling Stelsel vv hersenontwikkeling Hoger = beter?
Bedankt voor de aandacht www.lob-vo.nl