Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Analyse van incidenten
Crowdfunding voor Zonne-energie in Friesland
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Grote daling verkeersdoden in 2008 Jan Latten Hoogleraar demografie CBS 22 april 2009 Toelichting bij persbericht.
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
Huren is heerlijk Wat een moderne woningbouwvereniging allemaal kan
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
Wie gaat daar eigenlijk over?
Samen voor een mooi en duurzaam Gelderland. Vergelijking energiebeleid corporaties en resultaten op basis van: • Gesprekken • Energiebeleidsplannen •
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
In samenwerking met 13 maart 2014.
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Duurzaam beheer Provinciale lanen Presentatie voor de Commissie MEZ 20 juni 2007 Naar aanleiding van vragen in de Commissie MEZ van 13 juni 2007.
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Inkopen en aanbesteden
“bundeling van krachten” Eerste grensoverschrijdende Transmission System Operator Ir. J.M. Kroon, CEO TenneT Holding Düsseldorf, 10 november 2009.
College bouw ziekenhuisvoorzieningen Financiële aspecten van domotica 14 mei 2008 Pauline Mourits, Bouwcollege.
Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
Fakton.
Welkom.
Divera TWISK SWOV - Nederland
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
De arbeidsmarkt verandert en Joulz ook
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Sessie 8 - Gezonde start Kosteneffectiviteit van de preventie van pedagogische, psychosociale en psychosomatische problematiek door de JGZ Bert Prinsen,
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
De aard en effectiviteit van management
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
1 08/09/ Wijzigingen in de AWBZ; gevolgen voor Utrecht Raadsinformatieavond, 8 januari 2009.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Harmonisatieplannen kabinet
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Topic 1: Strategisch Pessimisme. Nabijheid verhoogt verlangen… NuLater Fysieke Nabijheid Temporele Nabijheid Sociale Nabijheid.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Beheervisie Wegen en Beheerplan Verhardingen
Afspraken met recreantengroepen. Afspraken recreantengroepen Ervaringen Wettelijk kader Discussie & oplossingen? Conclusies -> Belangrijk : ‘natuur voor.
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Hoe doede gúllie dè? Driek van de Vondervoort Fijnaart, 12 november 2008.
Organisatie Stichting  Bestuur  Raad van Toezicht  Programmaraad  Basissubsidie van VROM, V&W, LNV, Kadaster en TNO Missie:  Geonovum maakt geo-informatie.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Social return Definitie Vormen van social return Rotterdamse keuze
Pieter Arends 27 november 2013 Aanpak Veilig Fietsen Gemeente ALMELO.
Hot Spots Duurzame Energie (HSDE) Jan Steenmeijer, directeur Techniek NHL Hogeschool.
Succesvol fietsparkeerbeleid
een nieuwe LEADER periode
« Communicatie » Netwerk verkeer Myriam Adriaensen, Afdeling Gedrag en Beleid.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Adviescommissie Themavergadering Veiligheid & handhaving 21 april 2009.
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersdoden in Nederland sinds 1950

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Ernstig gewonden

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 De balans opgemaakt

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Ontwikkeling verkeersdoden Jaar Aantal verkeersdoden Bij trendmatige risicodaling Geregistreerde ontwikkeling 2007

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Conclusie: Duurzaam Veilig een succes u De daling van het aantal verkeersdoden was 5% per jaar ( ); de daling was twee maal hoger dan de tien jaar daarvoor u Veel maatregelen en activiteiten zijn uitgevoerd, voornamelijk op het gebied van infrastructuur en verkeerstoezicht u Alles wijst erop dat deze maatregelen in de periode succesvol zijn geweest, maar we zijn nog niet klaar u Als de maatregelen niet waren genomen, dan zouden er in 2007 zo’n doden meer zijn geweest u We hebben ruim € 500 miljoen per jaar geinvesteerd; daarvan € 350 miljoen in infrastructuur (€ 250 door gemeenten, provincies en waterschappen) u De maatschappelijke baten waren een factor 4 hoger dan de kosten: zeer rendabele investeringen!

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Wat draagt bij? u road safety target hierarchy (SUNflower) Sociale kosten Aantal doden en gewonden Veiligheidsindicatoren Veiligheidsbeleid en -maatregelen Structuur en cultuur Zweden: Vision Zero + management by objectives

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Ontwikkeling mortaliteit Mortaliteit (verkeersdoden per inwoners)

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Vergelijking mortaliteit

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verandering mortaliteit uitgezet tegen mortaliteit 2009

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Accenten voor de toekomst? u Nieuw aanvalsplan ‘Veiligheid fietsers’ u Betere kwaliteit in de uitvoering van beleid u Andere en nieuwe aanpak verkeerstoezicht u Veiliger wegen u ITS en verkeersveiligheid

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Meer aandacht voor veiligheid fietsers Aandeel fietsers in aantal verkeersdoden

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Aanvalsplan veiligheid fietsers Tour de France 1994 Tour de France 2009 u Fietshelmen? u Betere fietsverlichting u Veiligere infrastructuur

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Gedragsbeïnvloeding u Veiliger gedrag: bijv. fietsen onder invloed, rood licht negeren, etc. u Optimalisatie politietoezicht u Aard/wijze van toezicht wijzigen u Strategische nota Politie Verkeerstaak u Vh BVOM; nu Landelijk Parket Team Verkeer u Verhogen effectiviteit en efficiency, ook via goede communicatie u SWOV heeft aangeboden hieraan bij te dragen met wetenschappelijk onderzoek

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Betere kwaliteit in de uitvoering u Met minder euro’s betere prestaties leveren u Ook bijvoorbeeld, veiliger 30zones u En, effectieve educatie u Allerlei goede,leuke ideeën komen niet voldoende tot uitvoering: een Ambassadeur Verkeersveiligheid?

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Veiliger wegen u Onderzoek voor de betere onderbouwing van ontwerprichtlijnen u Instrumenten voor wegbeheerders u Doorvertalen ‘EU Road Safety Management Directive’ naar andere wegbeheerders u Elverding: ‘Sneller, beter’ …. en ook veiliger

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 ITS en verkeersveiligheid u Verkeersmanagement niet alleen voor betere doorstroming benutten, maar ook voor meer veiligheid u Veilige ITS ‘importeren’ uit Europa; hoe bereidt Nederland zich hierop voor? u Veiliger voertuigen en coöperatieve systemen

Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Minder slachtoffers met minder euro’s? u Dat kan alleen als we slimmer investeren in preventie van ongevallen: meer bondgenoten zoeken, win-win situaties creëren, draagvlak verwerven, kennis beter benutten! u Investeren in verkeersveiligheid loont: effectieve investeringen zijn nog steeds mogelijk en bijna altijd maatschappelijk rendabel u Minder slachtoffers is mogelijk, maar vanzelf gaat dat niet, en dat vergt investeringen!