Www.steunpuntSSL.be Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Oorzaken van segregatie in het basisonderwijs
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Centrale Aanmelding in Nijmegen (Apparatsjik-dwang of Keuze, comfort en transparantie)
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Brede school in Berkenbos
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
Welkom MAS
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Drugpreventie bij jongeren
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Toeleiding & Faciliteren ‘Niet sport’ groepen Activiteiten in de wijk Groepen fysiotherapie Doorverwijzen Sport op maat Netwerk Opstarten programma’s.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Administrateur-generaal
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet op het zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Naar een aanmeldingssysteem voor LOP Antwerpen secundair onderwijs*
Het zorgcontinuüm.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
1.
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Aanmeldingen schooljaar
Inleiding campusvoorrang
WELKOM LOP/SO Gent WG Intermediairen.
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Buitengewoon onderwijs en het inschrijvingsdecreet
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?

Mogelijke voorrang per type school (tot 31/08/12) Kansarme lln- compositie Afspiegelings- school Kansrijke lln- compositie Minstens 10% kansarme lln meer t.o.v. omgeving Gelijk aandeel kansarme lln t.o.v. omgeving Minstens 10% kansarme lln minder t.o.v. omgeving Geen voorrangXXX OF voorrang kansarme lln XXX OF voorrang kansrijke lln X 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’2

Overzicht van de bevraagde cases (10 scholen) Slaagt de school er in haar samenstelling te beïnvloeden? Voorrang kansarme leerlingen Voorrang kansrijke leerlingen AntwerpenJa21 Nee11 GentJa11 Nee21 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’3

SUCCESFACTOREN Zal het vooropstellen van cijfermatige verhoudingen tussen kansrijke en kansarme leerlingen een voldoende waarborg zijn voor een succesvolle implementatie van het inschrijvingsbeleid? 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’4

Segregatie vermijden: elke school werkt mee Tot 1 sept 2012: inlassen voorrangsperiode GOK of niet-GOK vrijblijvend Vanaf 1 sept 2012: nieuw inschrijvingsdecreet met ‘dubbele contingentering’ – Binnen LOP-gebied Versterking autonomie lokale ‘stakeholders’ onderwijs Draagvlak desegregatie nodig Beleidvoerend vermogen LOP(-partners) belangrijk – Buiten LOP-gebied Dubbele contingentering geen verplichting DUS: vrijblijvendheid slechts gedeeltelijk weggenomen Inschrijvingsdecreet realiseert tot op zekere hoogte een ‘level playing field’ 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’5

Het aanbod van de school richt zich tot álle ouders Verschillende groepen ouders hebben verschillende vragen en noden: – Buitenschoolse opvang – Oudercontact – Voeding – … Overwegend gericht op een bepaalde groep => onbekendheid bij de andere groep => heroriënteren 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’6

De school doet extra inspanningen om een specifiek doelpubliek aan te trekken Inspanning school d.m.v. voorbehouden plaatsen – “Elk kind is hier welkom” Assumptie: doelgroep komt ‘vanzelf’ naar school – Mond-tot-mondreclame – Informatiekanalen lokale doelgroeporganisaties Resultaat: school blijft onbekend bij doelgroep Beter: school maakt haar aanbod op een actieve en gerichte manier bekend bij doelgroep Onwennig => scholen aanmoedigen en ondersteunen om zich te (her)profileren 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’7

De school sensibiliseert kansarme ouders Kansarme ouders hebben weinig kennis over het onderwijssysteem – Inschrijvingsdata – Voorrangsperioden / contingenten – Indicatoren onderwijskansarmoede Ouderlijk keuzerecht versterken – Informeren, sensibiliseren Contingenten ‘actief’ inzetten: niet alleen kwantitatief maar geflankeerd door kwalitatieve maatregelen 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’8

De school waakt actief over de samenstelling van haar leerlingenpopulatie De school draait niet alleen om onderwijs – Ouders zijn voor hun kind en voor zichzelf op zoek naar sociale contacten van vergelijkbare afkomst – Heterogeen publiek werkt drempelverlagend Als de ‘overslag’ dreigt … – Belang van monitoring: preventieve desegregatiemaatregelen hebben een hoger rendement De trend doen keren … – Bijsturen dank zij ervaring uit verleden – Innovatieve en creatieve oplossingen Segregatie ‘beter voorkomen dan genezen’ 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’9

Valkuilen voorkomen Herprofileren? Ja, maar … – Enkel kansarme segregatie wordt als probleem gepercipieerd – Scholen met concentratie kansarme lln benadrukken onderwijskwaliteit Vrees om eigen schoolpubliek te verdrukken – ‘Overslag’ vermijden: hoe sneeuwbaleffect tijdig stoppen? – Segregatie binnen de school ‘Zebra-school’ 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’10

Beleidsaanbevelingen Draagvlak creëren – Aan aanbodzijde: onderwijspartners – Aan vraagzijde: ouders / publieke opinie – Maatschappelijk debat over onderwijsprestaties en/of over sociale cohesie? ‘Kleur’ van een school als proxy voor onderwijskwaliteit? – Op zoek gaan naar andere proxy’s Publieke opinie overtuigen van belang sociale cohesie Beleidvoerend vermogen van scholen en LOP’s verhogen LOP’s ondersteunen met o.m. monitoringinstrumenten Scholen ondersteunen met concrete instrumenten – Hoe onbekendheid wegnemen bij ‘andere groep’? Scholen leren noden ‘andere ouders/leerlingen’ kennen Ouders leren troeven ‘andere scholen’ kennen 16 november 2012Colloquium ‘Tien jaar GOK-decreet’11