De rol van de INGENIEUR in de SOCIALE SECTOR Sabine Van Huffel ESAT-SCD, K.U.Leuven Updated on August 24th 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Nederland participatieland?
Het is vandaag Girlsday!
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Mentorproject Haarlem
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
BlueAssist: Europese middelen een hefboom ? Brussel, 31 maart 2014.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Waar knelt het schoentje?
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Cultuurparticipatie bij jongeren
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf Workshop Buitenschrijnwerk – Oplossingen voor Toegankelijkheid Jan Desmyter.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Toekomst Humanistisch Verbond In gesprek met leden over toekomstvragen voor de vereniging.
Herstructurering Sociaal Domein
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Inclusieve ondersteuning voor ouderen met een beperking Stephanie Warnez 1 BaO 2.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Directeur Leiding geven Visie Verantwoordelijkheid Creëert randvoorwaarden.
Vrijwillige inzet en ZZP’ers Een (on)mogelijke combinatie?
Het is vandaag Girlsday!
aantrekkingskracht van informatica
ICT zonder beperkingen
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Het is vandaag Girlsday!
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
Transcript van de presentatie:

De rol van de INGENIEUR in de SOCIALE SECTOR Sabine Van Huffel ESAT-SCD, K.U.Leuven Updated on August 24th 2011

Overzicht Wat is een ingenieur? Wat is de sociale sector? Nood aan Ingenieurs in de Sociale Sector Bestaande initiatieven Sociaal Ir. Jan Engelen: voorbeeld Sociaal Ingenieur

Wat is een ingenieur? Definitie: Technologische kennis Creatief Abstraherend vermogen Probleemoplossend Ontwerpen Inzetbaar in vele sectoren Beroep weinig visibel

4 Wat is een ingenieur? Ingenieurs … o zijn rare, uitzonderlijke wezens o zijn vaak ‘anders’ o zijn saaie slimmeriken o hebben enkel interesse voor wiskunde & wetenschappen o zijn marginalen, een volkje apart o zijn mensen die enkel leven voor hun studies o zijn hoog intelligente typkes o zijn wereldvreemd, zeker geen speelvogels o hebben niet veel vrienden, zijn asociaal o zijn doorgedreven analytische denkers die het qua emotionele intelligentie moeilijk hebben o zijn een bende aliens, droogstoppels, nerds ozijn personen met een brilleke op, nerds, fanatiekelingen ONBEKEND MAAKT ONBEMIND Enkele uitspraken over Ir.’s

Wat is een ingenieur? Ingenieur een knelberoep: Dalend aantal ingenieursstudenten Profiel algemene richting niet aantrekkelijk voor meisjes Genderverhoudingen generatiestudenten FirW KU Leuven

6 Wat is een ingenieur? Ingenieur: m/v verschillen Conclusie Eindwerk Ans Hoydonckx: o‘Meisjes die voor een IRsopleiding kozen lijken op jongens die voor een IRsopleiding kozen’  bevestigd o‘Sociale status, welstand, carrièremogelijkheden en voorzien in financieel onderhoud belangrijkere motieven voor jongens dan voor meisjes’  bevestigd o‘Meisjes kiezen bepaalde studie omdat ze in hun beroep in contact willen komen met mensen en omdat ze zich willen inzetten voor anderen’  bevestigd

Wat is de sociale sector? Definitie: wijde waaier aan (non)profit organisaties die dienst verlenen aan de samenleving in de sociale sector: Ouderen (assistieve technologie, zelfstandig wonen) Risico jongeren (inclusieve ICT) Mensen met beperkingen Sociaal werk Organisaties die werken met etnische minderheden Onderwijs gericht op inclusie van minderheden

Nood aan Ir. in Sociale sector Vraag Sociale Sector: Nood aan technologische innovatie Input van Ingenieurs voor geschikte oplossing Aanbod Ingenieurs: Technologische kennis Geen (weinig) kennis van sociale sector BRUG NODIG:  Nood aan ir.’s met mens-gecentreerde ontwerpvaardigheden  Gericht op de sociale sector

Nood aan Ir. in Sociale sector Eigenschappen Sociaal Ingenieur: Goed inzicht in de sociale sector vereist voor mensgecentreerd ontwerp in deze sector Diepgaande kennis van aangepaste technologie Ervaring in praktijksituaties Sociale vaardigheden voor interactie met sociale sector Interdisciplinaire aanpak Ingenieurs met goede kennis en inzicht in de sociale sector komen tot betere oplossingen omdat ze vanaf het ontwerp gericht zijn op de sociale sector

Bestaande initiatieven Sociaal Ir. ONDERWIJS: Ingenieursrichtingen met soft skills: Ingenieur-Architect Biomedisch Ingenieur/ Human Health Engineering Ingenieur Industrieel Ontwerp Nood aan nieuwe richting Sociaal Ingenieur?  Ander ingenieursprofiel  Aantrekkelijker profiel voor meisjes  Voorstel uitgewerkt (Jan Engelen &Jan De Kelver)

Bestaande Initiatieven Sociaal Ir. ALTERNATIEVEN Cera: coöperatieve financiële groep Investeert in maatschappelijke projecten Roger Van Overstraeten (RVO) stichting: Nonprofit organisatie, sinds 2000 Efficiente wetenschapscommunicatie en opvoeding Technologie gelinkt aan sociale relevantie  Werken samen om brug te slaan tussen technische vaardigheden en sociale noden. Hoe?  CERA-AWARD

Bestaande Initiatieven Sociaal Ir. CERA-AWARD: Mankracht is duur, onbetaalbaar voor sociale sector Ingenieursstudenten kunnen de oplossing bieden Match vraag sociale (non)profit met aanbod ir. studenten  driver voor technische innovatie in social profit  objectief van Cera-Award project sinds 10 jaar Hoe werkt dit? zie

Jan Engelen: voorbeeld Sociaal Ingenieur Hoofd onderzoeksgroep Documentarchitecturen DocArch: Informatiestructurering en - transformatie d.m.v. XML Onderzoek computer- en webtoepassingen voor mensen met leeshandicap Betrokken in >20 EUprojecten rond e-Inclusie Engagement in gelijkekansen- & diversiteitbeleid K.U.Leuven: Technisch directeur Werkgroep Digitale Toegankelijkheid Coördinator IBM samenwerking, AMF projecten dyslexie Directielid Centrum voor Gelijke Kansen en Diversiteit Engagement t.a.v. social profit sector: Infovisie, Kamelego, KOC, Atol, Hannah, Elektr. Vakbib, Braillerkrant, Blind d Mobiel, … Finalist Cera Senior Award 2009 ``Technologie is een hefboom voor gelijke kansen en integratie’’

Jan Engelen: voorbeeld Sociaal Ingenieur DANK JE WEL, JAN