Impuls brede scholen, sport en cultuur 2500 combinatiefuncties v.a. 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
OUDERINFORMATIEAVOND
Een laagdrempelige inloop in de wijk
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Bestuurs- en Concerndienst COMBINATIEFUNCTIES IN UTRECHT HOE GAAN WE DÁT REALISEREN???????
Schoolsportclub SCOOL (Den Haag, stadsdeel Laak)
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Maatschappelijk Aanbesteden
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Combinatiefuncties: haalbaar? Presentatie sportverenigingen 27 juni 2011.
Brede School Rotterdam
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
KVLO Bijeenkomst Politieke Lobby GR 2014 Woensdag 26 juni 2013 Goed Leren Bewegen!
Harmonisatieplannen kabinet
Landelijke LEA-conferentie
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
NME: kiezen, leren, meedoen
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Wg Stichting Werkgeversinstituut St. Werkgeversinstituut Opgericht in 1985 Stichting? Dienstverlening:  Salarisadministratie  Wachtgelden  Werkgeverschap.
CAO en Combinatiefunctionarissen
“Let’s talk about you & me”
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Brede impuls combinatiefuncties Mei % rijksbijdrage 60% cofinanciering Aantal fte gebaseerd op het aantal jongeren tot 18 jaar in de gemeente.
Een project van de Korengroep
Beleidsregel combinatiefuncties Sport
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Subsidiebeleid Barendrecht
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
Sportbeleid Oisterwijk
Sport en bewegen in de buurt Buurtsportcoaches in Deurne.
Gemeente Nijmegen Informatieavond combinatiefuncties 7 april 2015.
MFA Nieuw Welgelegen te Utrecht Expertmeeting Sportieve Buurt, 12 december 2011.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
11 Combinatiefuncties in het onderwijs impuls brede school Presentatie Nationale Onderwijs tentoonstelling 2011 Primair en voortgezet onderwijs Wat houdt.
Combinatiefuncties Doetinchem 15 november INLEIDING Voorstel ronde Waarom een visie ontwikkelen? Hoe het kwartiermakerstraject oppakken? Wat zijn.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Ontwikkelen bijeenkomsten
Transcript van de presentatie:

Impuls brede scholen, sport en cultuur 2500 combinatiefuncties v.a. 2012

2.500 fte Combinatiefuncties uitbreiding aantal brede scholen primair en voortgezet onderwijs, met sport- en cultuuraanboduitbreiding aantal brede scholen primair en voortgezet onderwijs, met sport- en cultuuraanbod versterking sportverenigingenversterking sportverenigingen stimuleren dagelijks sport- en beweegaanbodstimuleren dagelijks sport- en beweegaanbod bevorderen kennismaking en actieve beoefening kunst en cultuurbevorderen kennismaking en actieve beoefening kunst en cultuur verdeeld over deze sectoren:verdeeld over deze sectoren: -34% primair onderwijs = 850 fte -10% voortgezet onderwijs = 250 fte -50% sportsector = 1250 fte -6% cultuursector = 150 fte

Combinatiefuncties: Werknemer in dienst bij één werkgeverWerknemer in dienst bij één werkgever Twee werkvelden/sectorenTwee werkvelden/sectoren Nieuw en structureelNieuw en structureel Zoveel mogelijk uitvoerendZoveel mogelijk uitvoerend Aanstelling zoveel mogelijk bij onderwijs, sport- of cultuurinstellingAanstelling zoveel mogelijk bij onderwijs, sport- of cultuurinstelling

Taskforce AdviesAdvies Breed samengesteldBreed samengesteld Kort lopendKort lopend ProcesProces Werkgeverschap/financieringWerkgeverschap/financiering ProfielenProfielen OpleidingOpleiding Aanstelling, cao vraagstukken c.a.Aanstelling, cao vraagstukken c.a. Follow upFollow up

Proces 1.Intentieverklaring gemeente 2.Samenwerkingsovereenkomst, gemeente-organisaties onderwijs, sport, cultuur, opvang/welzijn 3.Overeenkomst combinatieorganisaties 4.Arbeidsovereenkomst 5.Aan de slag

BSO in rijksfinanciering aan gemeenten niet meegenomenBSO in rijksfinanciering aan gemeenten niet meegenomen Geen gemeentelijke bijdrage in regeling opgenomenGeen gemeentelijke bijdrage in regeling opgenomen Combinatiefunctie met BSO telt niet mee bij de 2500 fte’sCombinatiefunctie met BSO telt niet mee bij de 2500 fte’s Wat wel kan; school ontvangt subsidie van gemeente en opvang bekostigt combinatiefunctie uit ouderbijdrageWat wel kan; school ontvangt subsidie van gemeente en opvang bekostigt combinatiefunctie uit ouderbijdrage Welke sectorcombinaties; school/BSO,sport/BSO, cultuur/BSOWelke sectorcombinaties; school/BSO,sport/BSO, cultuur/BSO Werkgeverschap bij de school, sport, culturele instelling of gemeente, let op BTWWerkgeverschap bij de school, sport, culturele instelling of gemeente, let op BTW De relatie met BSO, een apart geval!

Taskforce combinatiefuncties: Werkgeverschap Impuls: Werkgeverschap bij voorkeur bij onderwijs, sport- of cultuurinstellingImpuls: Werkgeverschap bij voorkeur bij onderwijs, sport- of cultuurinstelling Inlenen / uitlenen: vrijwel altijd BTWInlenen / uitlenen: vrijwel altijd BTW Werkgeverschap = verantwoordelijkheid in aansturing, risico’s bij ziekte en arbeidsongeschiktheid, bovenwettelijke regelingen etc.Werkgeverschap = verantwoordelijkheid in aansturing, risico’s bij ziekte en arbeidsongeschiktheid, bovenwettelijke regelingen etc.

Modellen werkgeverschap Bij de keuze van de het werkgeverschap zijn de volgende modellen uitgewerkt:Bij de keuze van de het werkgeverschap zijn de volgende modellen uitgewerkt: –uitleen `om niet’ –regeling op basis van kosten van gemene rekening –Detachering –het coöperatieve samenwerkingsmodel Overige modellen*, waaronder:Overige modellen*, waaronder: –Werkgeversinstituut/gemeente –Sportservicebureaus –Payroll-constructies (vb. P/flex) * = niet uitgewerkt

Financiering en BTW …”vrijstelling voor de uitwisseling van personeel werkzaam in een combinatiefunctie bij twee of meer instellingen uit de sectoren onderwijs, cultuur, sport, of welzijn en die samenwerken op lokaal niveau bijvoorbeeld in het kader van de bredeschool/-opvang”…

Stappenplan (1+2) Stap 1: Kiezen voor combinatiefuncties: de intentieverklaring van de gemeente!Stap 1: Kiezen voor combinatiefuncties: de intentieverklaring van de gemeente! Stap 2: Komen tot een gemeentelijke samenwerkingsovereenkomst met brede scholen, sport- en cultuurorganisaties en evt. aangevuld met kinderopvang en welzijn:Stap 2: Komen tot een gemeentelijke samenwerkingsovereenkomst met brede scholen, sport- en cultuurorganisaties en evt. aangevuld met kinderopvang en welzijn: - veelal aansluiten bij bestaand jeugdbeleid (creëren van een sociale samenhang en een rijke leeromgeving (impuls) - welke sectoren, welke wijken, welke organisatie(s)?

Stappenplan (3) Stap 3: Komen tot een samenwerkingsovereenkomst tussen twee combiorganisaties:Stap 3: Komen tot een samenwerkingsovereenkomst tussen twee combiorganisaties: –Visie en doel –Wie neemt het werkgeverschap –Gezagsverhouding –Arbeidsvoorwaarden –Functieprofiel –Etc. Opstellen van:Opstellen van: –regeling tussen beide organisaties –arbeidscontract met combinatiefunctionaris

Inzoomen voor gemeenten Fase 1Startnotitie College van B&W Fase 2Opstellen projectplan Fase 3 Besluitvorming college van B&W en gemeenteraad Fase 4 Uitvoering projectplan

Relatie met gemeentelijk beleid (bestaand/nieuw)Relatie met gemeentelijk beleid (bestaand/nieuw) Visie op combinatiefuncties Visie op combinatiefuncties Kansrijke omgevingen Kansrijke omgevingen Financiële onderbouwing Financiële onderbouwing Ondertekening landelijk convenantOndertekening landelijk convenant Fase 1

Samen met diverse sectoren en lokale partijen: Relatie met gemeentelijk beleid en beleid van lokale partijen Relatie met gemeentelijk beleid en beleid van lokale partijen Kansrijke omgevingen Kansrijke omgevingen Doel van de combinatiefunctie in specifieke setting Doel van de combinatiefunctie in specifieke setting Functie- en taakprofielen Functie- en taakprofielen Organisatievorm en werkgeverschap Organisatievorm en werkgeverschap Financiële onderbouwing Financiële onderbouwing Landelijke monitoring Landelijke monitoring Fase 2

Besluit college van B&W en gemeenteraad Besluit college van B&W en gemeenteraad Ondertekening lokale samenwerkingsconvenanten Ondertekening lokale samenwerkingsconvenanten Fase 3

Samenstellen projectgroep (intern-extern) Samenstellen projectgroep (intern-extern) Opstellen stappenplan Opstellen stappenplan Werving en selectie combinatiefunctionarissen Werving en selectie combinatiefunctionarissen Opstellen werkprogramma’s Opstellen werkprogramma’s Start werkzaamheden Start werkzaamheden Evaluatie Evaluatie Fase 4

Fase / Maanden Fase 1 Startnotitie Fase 2 Projectplan Fase 3 Besluitvorming Fase 4 Uitvoering Start uitvoering Planning

In het eerste jaar (2008): Algemeen: 1.Is er sprake van een nieuw school –en buurtsportinitiatief, wat ertoe leidt dat de sport teruggebracht wordt in de buurt? Is hierbij dan een erkende sportbond aangesloten? 2.Gaan we voor een minimaal aantal fte per aanstelling? 3.Moet de combinatiefunctionaris voldoen aan minimale functie eisen/ opleidingseisen? Fysiek: 4.Komt de combinatiefunctionaris te werken in een krachtwijk? Voorbeeld criteria bepalen inzet combinatiefuncties 1/5

In het eerste jaar (2008): Onderwijs: 5.Gaat het bij de aanvraag om een school die het certificaat ‘Sportactieve school’ heeft behaald of de ambities heeft die in de nabije toekomst te behalen? 6.Is er een vakleerkracht lichamelijke oefening aanwezig? Sport(vereniging): 7.Is er sprake van de inzet bij vitale (of potentieel vitale) verenigingen (= is het een sportvereniging die samenwerkt met DMO en stadsdelen) 8.Is er sprake van voldoende begeleiding vanuit de sportvereniging? 9.Heeft de sportvereniging aanbod voor jeugd? Voorbeeld criteria bepalen inzet combinatiefuncties 2/5

In de volgende jaren ( ): Algemeen: 1.Is er sprake van een juiste verdeling over de sectoren (Sportverenigingen, VO, PO, Cultuureducatie) (50, 10, 34 en 6 %)? 2.Is er sprake van een nieuw school –en buurtsportinitiatief, wat ertoe leidt dat de sport teruggebracht wordt in de buurt? Is daarbij dan een erkende sportbond aangesloten? 3.Is er een Wijkactieplan? 4.Gaan we voor een minimaal aantal fte? 5.Minimale functie eisen/ opleidingseisen? Fysiek: 6.Komt de combinatiefunctionaris te werken in een krachtwijk? 7.Is er sprake van spreiding over de stadsdelen? Voorbeeld criteria bepalen inzet combinatiefuncties 3/5

In de volgende jaren ( ): Onderwijs: 8.Gaat het bij de aanvraag om een school die het certificaat ‘Sportactieve school’ heeft behaald of de ambities heeft die in de nabije toekomst te behalen? 9.Is er een sport en/of beweegplan aanwezig? 10.Is er een vakleerkracht lichamelijke oefening aanwezig? Sport(vereniging): 11.Is er sprake van de inzet bij vitale (of potentieel vitale) verenigingen (= is het een sportvereniging die samenwerkt met DMO en stadsdelen) 12.Is er sprake van een goede verdeling over de verschillende focus sporten? 13.Is er sprake van voldoende begeleiding vanuit de sportvereniging? 14.Heeft de sportvereniging aanbod voor jeugd? Voorbeeld criteria bepalen inzet combinatiefuncties 4/5

In de volgende jaren ( ): Kunst en Cultuur: 10.Is er een goede aansluiting op het programma cultuureducatie? Aantal criteria waaraan voldaan moet worden: (Afhankelijk van de projectfase wordt er aangegeven aan welke criteria er voldaan moet worden. Voor de eerst periode in 2008 dient een combinatiefunctie aan minstens 5 criteria van de 9 te voldoen (?). Voor de tweede periode van moet een projectaanvraag in ieder geval voldoen aan de criteria: 1, 3,4,6,7,8,9,10,11,12,15. )(Afhankelijk van de projectfase wordt er aangegeven aan welke criteria er voldaan moet worden. Voor de eerst periode in 2008 dient een combinatiefunctie aan minstens 5 criteria van de 9 te voldoen (?). Voor de tweede periode van moet een projectaanvraag in ieder geval voldoen aan de criteria: 1, 3,4,6,7,8,9,10,11,12,15. ) Voorbeeld criteria bepalen inzet combinatiefuncties 5/5

Competenties

- pedagogisch medewerker - sportleider/trainer - sport- en bewegingsleider - sport- en bewegingsbegeleider - onderwijsassistent - lerarenondersteuner - activiteitencoördinator - medewerker amateurkunst - leraar lichamelijke opvoeding - leraar/docent (PO/ VO/ kunst- of cultuurdiscipline) - consulent/ stafmedewerker onderwijs/manager onderwijs- of sportinstelling - leraar mediawijsheid - leraar leesplezier Functieprofielen voor combinatiefuncties

Overige profielen - coördinator/ regisseur brede school - coördinator buurt, onderwijs, sport - medewerker buurt, onderwijs, sport

programma-uitvoerder: gericht op het samenstellen, organiseren en aanbieden van lessen, cursussen, programma’s e.d. op een gebied/discipline van kunst en/of cultuur programma-uitvoerder: gericht op het samenstellen, organiseren en aanbieden van lessen, cursussen, programma’s e.d. op een gebied/discipline van kunst en/of cultuur kaderfunctie vereniging of instelling: gericht op versterken van organisatie, bedrijfsvoering en/of professionaliteit van bijvoorbeeld sportverenigingen kaderfunctie vereniging of instelling: gericht op versterken van organisatie, bedrijfsvoering en/of professionaliteit van bijvoorbeeld sportverenigingen organisator samenwerking Onderwijs/opvang, Sport en Cultuur: de rol van ‘bruggenbouwer’, een katalysator/inspirator van samenwerking tussen instellingen en verenigingen van de verschillende sectoren. organisator samenwerking Onderwijs/opvang, Sport en Cultuur: de rol van ‘bruggenbouwer’, een katalysator/inspirator van samenwerking tussen instellingen en verenigingen van de verschillende sectoren. Generieke profielen

Inventarisatie hulpdocument 1/3 Kadernota Gerealiseerdja/nee Vastgesteldja/nee UitvoeringsplanGerealiseerdja/nee Vastgesteldja/nee CofinancieringGerealiseerdja/nee Bron Intern Sportbeleid Cultuurbeleid Onderwijsbeleid (Brede scholenbeleid)

Inventarisatie hulpdocument 2/3 Cofinanciering. Bron anders, nl.: –Extern –Provincie –Onderwijs –Sport –Cultuur Kansrijke omgevingen gedefinieerd: ja/nee Verdeling Fte’s: Cultuur/Sport/PO/VO Inzet: MBO/HBO

Inventarisatie hulpdocument 3/3 Werkgeverschap –Bij gemeente –Bij welzijnsorganisatie –Bij sportstichting –In het onderwijs –In de sport –Bij cultuurinstellingen –Anders, nl: Aanstelling Fte’s –Alles aangesteld –Deels aangesteld –Nog geen aangesteld Lokale convenanten opgesteld –Ja –Nee

September en oktoberSeptember en oktober INCLUSIEF LERENDE NETWERKEN!!! December gemeentelijke verklaringDecember gemeentelijke verklaring 10 december 2 e Nationale Kennisdag Combinatiefuncties Galgenwaard Utrecht10 december 2 e Nationale Kennisdag Combinatiefuncties Galgenwaard Utrecht Regionale bijeenkomsten

Samenwerken aan een creatieve, sportieve én gezonde samenleving!