Bijl&Reuser HR-professionals

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

situationeel leiderschap
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Hype of Noodzaak? J. Wolfgram en Freek Dessing
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Gesprekscyclus Quadraam
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
13 december ZijActief Koningslust Kerstuitstapje Streekmuseum de Locht Foto’s en powerpoint R. Verstraten.
Workshop 3 Beleidsevaluatie 1 Workshops pilootbesturen BBC - Beleidsevaluatie- Starters 2011.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Prestaties beoordelen
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
University of Applied Sciences
Leidinggeven en coachen
Functieprofiel en beoordeling
TELEFONEREN MET SKYPE 11/01/2011
Missie, visie, strategie & jaarplan
Excursie BOLCHRYSANT ZijActief Koningslust Foto’s en Powerpoint Riet Verstaten.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Wat willen we vandaag doen?
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Les 6 M&O Motivatie (5. 5) Besturing (8
Een theoretische verkenning
Uitslag Enquete 2011 Noord Deurningen. Enquete 2001 De vorige enquête is gehouden in juli Het doel was om een actueel beeld te krijgen hoe de inwoners.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007.
Workshop “Beoordelen”
Werkveldconferentie 23 april 2014
Personeelsessie LOKO.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Loopbaanontwikkeling OOP
Het coachende functioneringsgesprek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
RGB PSG 18 januari Bijl&Reuser HR-professionals Resultaatgerichte beoordeling De Praktijk: Makkelijker gezegd dan gedaan!
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Participerend Leiderschap
ZESC – Situationeel leiderschap
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Burgerschap Samenwerkend leren
Persoonlijk Leiderschap
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Boeien en binden van goede medewerkers
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Bijl&Reuser HR-professionals Resultaatgericht Werken en Beoordelen Makkelijker gezegd dan gedaan! RGB PSG 18 januari 2011

Programma Wie staat er voor u? Resultaatgerichte beoordeling- en functioneringsgesprekken? De Praktijk van RGW+B De Sleutel Maar ook: Vragen en Tips PSG 3 maart 2011 2

Wie staat er voor u? Historie in dienstverband Partner Bijl&Reuser PSG 3 maart 2011 3

Historie in dienstverband PSG 3 maart 2011 4

Partner Bijl&Reuser Onze visie Succesvolle mensen Succesvolle organisatie PSG 3 maart 2011 5

Een paar vragen om het onderwerp ‘op het netvlies te krijgen! Deelt u uw manier van lesgeven met collega’s? Volgt u weleens een les bij een collega? Kent u binnen uw team of sectie de sterke en zwakke punten van uw collega’s? Geeft u elkaar constructieve feedback? Weet u wat uw leidinggevende van uw functioneren vindt? PSG 3 maart 2011

Weet uw leidinggevende wat u van hem/haar verwacht? Evalueert u het functioneren van uw leerlingen? Bespreekt u dit met de ouders? Kent u de mate van tevredenheid (over uw functioneren) van uw leerlingen? PSG 3 maart 2011

Weet u wat ‘de maatschappij’ van uw leerlingen verlangd? Wanneer hebt u voor het laatst een organisatie buiten de PSG bezocht? Schoolt u zichzelf bij? Kent u de prestatieindicatoren voor de PSG- professional? PSG 3 maart 2011

RGW+B Resultaatgericht Werken en Beoordelen zijn onlosmakend met elkaar verbonden! PSG 3 maart 2011

Belangrijke redenen om RGW toe te passen? Maakt organisatie transparant naar structuur en processen Slaat een brug tussen het strategische en het operationele beleid Richt de organisatiecultuur op het bereiken van resultaten en op het zinvol inzetten van middelen Maakt verbeteringsprojecten bestuurbaar in hun onderlinge samenhang PSG 3 maart 2011

Beoordelen belangrijk bij RGW! Klassiek: ‘Baas’ beoordeelt ‘ondergeschikte’ Jaren ’70: opkomst functioneringsgesprek Jaren ’80 – ’90 : - minder op input meer op output/resultaat - observeerbaar en meetbaar gedrag - minder op papier, meer op leidinggeven PSG 3 maart 2011

Resultaatgerichte beoordeling- en functioneringsgesprekken ? Hulp bij het managen van de organisatieprestaties (resultaatgerichtheid) Door individuele prestaties afstemmen op de prestaties van de organisatie Doordat het formuleren van duidelijke doelstellingen bijdraagt aan de organisatieprestaties PSG 3 maart 2011

PSG 3 maart 2011 13

Resultaatgerichte beoordeling- en functioneringsgesprekken ?   Opleiding en ontwikkeling Salarisontwikkeling Promotie, doorstroming, demotie Basis personeelsplanning Onderbouwen van ontslagzaken Basis voor beleidsbeslissingen PSG 3 maart 2011 14

Wat ligt ten grondslag aan RGB? Doelstellingen/Individuele prestaties (WAT) Competenties (HOE) People Management (tenminste 20%) PSG 3 maart 2011 15

Doelstellingen/Individuele prestaties Beschrijven een uitkomst of prestatie met een resultaat dat moet worden gerealiseerd binnen een bepaalde periode of voor een bepaalde datum PSG 3 maart 2011 16

Competenties Beschrijven wat mensen moeten kunnen om in hun rol te excelleren en welke soorten gedrag ze moeten laten zien, d.w.z. hoe ze dingen moeten doen PSG 3 maart 2011 17

People Management Geldt voor leidinggevenden en betreft het soort initiatieven dat zij moeten nemen ten behoeve van de aansturing en ontwikkeling van hun mensen ▼ tenminste 20% van de tijd! PSG 3 maart 2011 18

RGW+B onderdeel HR-beleid PSG 3 maart 2011 19

Relatie met andere (HR) instrumenten Functiewaardering Salarishuis Bonus/tantieme/eindejaar/winstdeling Budget Opleidingen Management Development Werving&Selectie Uitstroom PSG 3 maart 2011 20

RGW+B in de praktijk Diversiteit! PSG 3 maart 2011 21

Diversiteit in soorten beoordelingssystemen Beoordeling via schalen met gedwongen keuzesystemen Beoordeling via vergelijkingsschalen Beoordeling via schalen waarbij de gedragsvereisten per functie als basis dienen De critical-incident-methode De omschrijvingsmethode De 360 graden feedback methode PSG 3 maart 2011 22

Diversiteit in gespreksvormen Samenwerkingsgesprek Taakgesprek Planningsgesprek Voortgangsgesprek Full Year Performance discussion Zelfevaluatiegesprek Individueel doelstellingsgesprek Doelstellinggesprek Terugkoppelingsgesprek PFP Resultaatsbeoordelingsgesprek Functioneringsgesprek Beoordelingsgesprek PSG 3 maart 2011 23

Diversiteit in gesprekcycli/periodisering 1x per jaar (beoordeling) 2x per jaar (beoordeling en functioneren) 3x per jaar (planning, voortgang, beoordeling) Onbeperkt (diverse voortgang + beoordeling) PSG 3 maart 2011 24

Diversiteit in Beoordelen en Belonen Competenties beinvloeden vast inkomen; individuele prestaties het variabel inkomen prestaties het vast en variabel inkomen Competenties en individuele prestaties beinvloeden samen het vaste en variabel inkomen Collectieve doelstellingen beinvloeden alleen het variabel inkomen. PSG 3 maart 2011

Overige verschillen NL versus Internationaal Bekwaamheid versus bevoegdheid Beloning versus ontwikkeling (of combi) CAO versus Niet-CAO Aantal beoordelaars Inhoud (bijvoorbeeld ziekteverzuim) Formulier en proces ** apart op terugkomen (volgende sheets) PSG 3 maart 2011 26

Kwalitatieve Personeelsontwikkeling binnen de Purmerendse ScholenGroep Keuze gemaakt  invoeren en volhouden! ↓ ‘Open de luiken’ PSG 3 maart 2011 27

SMART doelen stellen Specifiek Meetbaar SMART Acceptabel Realistisch Tijdgebonden PSG 3 maart 2011

PSG 3 maart 2011 29

PSG 3 maart 2011 30

E = K x A E = K x A Effectiviteit = Kwaliteit x Acceptatie PSG 3 maart 2011 31

De geslaagde beoordeling ‘Een beoordelingsproces is pas geslaagd als degene over wie het gaat tevreden is. Niet de hoeder van het instrument is belangrijk, maar degene die het ondergaat’ Dave Ulrich PSG 3 maart 2011 32

Makkelijker gezegd dan gedaan! Waarom is RGB niet makkelijk? Gebrek aan ‘aanspreek gedrag’ Gebrek aan onderling vertrouwen Gebrek aan gespreks-/feedbacktechnieken Gebrek aan ‘procesbeheer’ ↓ Management is 85% van het probleem! PSG 3 maart 2011 33

Maar: De Sleutel Die ligt ook bij jullie!! PSG 3 maart 2011 34

Immers (1): Wat betekent je JA als je geen Nee kunt zeggen? Oordelen als je niet ziet wat de ander doet? Beoordeling ondergaan moet je willen, kunnen en doen! PSG 3 maart 2011 35

Immers (2) Feedback ontvangen en gesprekken voeren is niet voor iedereen vanzelfsprekend! Vertrouwen is de basis voor een cultuur waarin beoordelen vanzelfsprekend is! Docenten hebben ten opzichte van elkaar een voorbeeldfunctie! Vertrouwen: Voorkom bij de invoering de suggestie dat het om ‘bezuinigingen gaat’ PSG 3 maart 2011 36

Tips Toon zelfreflectie en wees kritisch op de eigen praktijk (open de ‘klasdeuren’)! Sta open voor lesobservatie en collegiale uitwisseling! Vraag en geef constructieve feedback! Sta open voor 360 graden beoordeling! PSG 3 maart 2011 37

Tips Denk mee over SMART afspraken Focus niet alleen op onderwijsprestaties, maar ook op individuele prestaties Pas op voor algemeen toegepaste soepelheid bij ‘cijfer indicatoren’ Sta open voor collectieve doelstellingen (PSG als geheel, per Campus, per Team)! PSG 3 maart 2011

Overige tips Stimuleer ‘ondernemerschap’ door bezoeken aan bedrijven (weet wat er speelt)! Neem deel aan expertmeetings! Wissel ‘beoordelingservaringen’ uit met docenten van andere scholen! ↓ Wees trots op je vak en professie! PSG 3 maart 2011 39

PSG 3 maart 2011 RGB PSG 18 januari 2011 40

Einde PSG 3 maart 2011

PSG 3 maart 2011

Situationeel leiderschap PSG 3 maart 2011 43

Situationeel leidinggeven S1 - L E I D E N (directing) Deze stijl wordt ook aangeduid als management by prescription. Veel sturend en weinig ondersteunend leiderschapsgedrag; de leidinggevende schrijft voor wat medewerkers moeten doen, geeft nauwkeurige instructies en controleert de taakuitvoering. Een valkuil is dat de leidinggevende autoritair overkomt: als een baas of een leraar. Deze wijze van leidinggeven werkt alleen als de opdrachten goed zijn te structureren.   S2 - B E G E L E I D E N (coaching) De leidinggevende ondersteunt de medewerker door verantwoordelijkheden te delen en door veel vragen te stellen: actief luisteren, de ander raadplegen en betrekken, complimenteren en stimuleren. Wel worden de taken nauwkeurig vastgesteld en zonodig gecontroleerd. Deze stijl wordt ook wel aangeduid als resultaatgericht management. Deze stijl wordt ineffectief bij manipuleren: wel vragen naar de inbreng van de ander, maar er niets mee doen. Een valkuil is dat de leidinggevende overkomt als therapeut. S3 - S T E U N E N (supporting) Leidinggevende en medewerkers beslissen samen hoe het werk wordt uitgevoerd. De leidinggevende treedt stimulerend op, is klankbord en helpt de medewerker op verzoek bij de uitvoering. Hij geeft daarbij primair leiding door aandacht te besteden aan de relatie en door het geven van erkenning. Deze stijl wordt ook wel organisch management genoemd. Een valkuil is dat de manager de medewerker gaat betuttelen. S4 - D E L E G E R E N (delegating) Delegeren is effectief toe te passen wanneer de leidinggevende voor de medewerker de voorwaarden kan scheppen die nodig zijn bij het uitvoeren van de opdracht. De leidinggevende laat beslissingen en de wijze waarop de taak moet worden uitgevoerd over aan dehmedewerkers, deze zijn zelf verantwoordelijk en krijgen dan ook de nodige bevoegdheden. Deze stijl staat ook bekend als management by exception. De leidinggevende loopt hierbij wel de kans te vervallen in een niet-effectieve laissez-faire stijl. PSG 3 maart 2011 44