E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Filosofie Op HAVO en VWO.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Communicatie & Presentatie
Spelling Puntkomma 3 vmbo.
Gemaakt door Mike van Doorn
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Wat wil je worden? Je wilt iets worden in het leven Je doet je werk, je bent niet je werk Je identiteit: wie ben je? Wat voor mens wil je zijn? Hoe wil.
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
Autisme en intelligentie
Debriefing 24 januari 2012.
Schrijven in passende stijl
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 08 Les 7 Engagement MEDMEC 08 Les 7.
Wat is Ethiek? Les 1.
R EGELS VOOR DE PRAATZIEKE BURGER examen 2010 II, de samenvatting.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Een leesstrategie: toepassing
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Bouwplan 4Hc.
voor familie en vrienden van
Onze doelen en visie in beeld
Verkeerde verwijswoorden
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Ik ben vandaag niet thuis Ga jij naar de Colruyt? Ten eerste breng je choco mee Denk ook aan Nesquik Daarnaast nog mandarijntjes En ten slotte mag je geen.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Voorlichting vuurwerk. Wat is vuurwerk? zIIFGM zIIFGM.
Centraal Examen Nederlands
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
De vraag is je beste vriend
Tekstverklaren uitgebreid 2009-II
Schrijven h1 Kattebelletje.
Een beschouwing schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
taal speelt een rol in alle vakken
V4 – week
Posters voor in het geschiedenislokaal
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Transcript van de presentatie:

E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?

BEOORDELING 1. Beoordeling aan de hand van een overzicht van de in de opdracht gevraagde informatie-elementen. 2. Bij het toekennen van scorepunten aan de informatie-elementen dient gelet te worden op: Inhoud: de informatie-elementen dienen inhoudelijk correct te worden weergegeven. Samenhang: indien de kandidaat een aantoonbaar onjuist verband legt tussen twee informatie-elementen, dient aan één van beide, afhankelijk van de gemaakte fout, geen punten te worden toegekend. Formulering: begrijpelijk voor een lezer die de uitgangstekst niet kent.

Aftrek voor incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik: maximaal -4 scorepunten. Bijv. fouten in interpunctie, hoofdletters, zinsbouw, spelling, woordgebruik, woordvolgorde. interpunctie: 1 fout of 2 fouten of meer fouten – 1 overige categorieën: 1 fout of 2 fouten of 4 fouten of 6 fouten of meer fouten - 4 Fouten die herhaald worden, moeten gerekend worden als afzonderlijke fouten.

M AXIMAAL AANTAL WOORDEN Toegestaan om het genoemde maximumaantal woorden met 10% van het aantal toegestane woorden te overschrijden. Indien door de kandidaat het aantal toegestane woorden met meer dan 10% wordt overschreden, worden voor de grotere overschrijding per vijf woorden 2 scorepunten afgetrokken zonder maximum!

D E ECHTE SAMENVATTING : EEN MINITEKST DUS ! Hier vind je de eerste twee opsommings- streepjes van de opdracht. Het vrijuit spreken staat ter discussie, omdat het niet duidelijk is waar de grens ligt (aan vrijuit spreken) / wat wel en niet gezegd kan worden. Door Domela Nieuwenhuis werd vrijuit spreken gezien als een van de hoogste principes (in het menselijk bestaan). De volgende uitgangspunten speelden een rol. Burgers moeten hun meerderen durven aanspreken op fouten met als doel de maatschappij te verbeteren. Daarnaast moet wat iemand zegt, moet redelijk en verstandig zijn. Ook moet gezag van bovenaf of buitenaf worden verworpen. Ten slotte moeten oordelen berusten op waarneming

V E R V O L G Ontwikkeling en drie (vier) consequenties. Vroeger was er sprake van verticale (en vanzelfsprekende / glasheldere / duidelijke) gezagsverhoudingen. Tegenwoordig zijn de gezagsverhoudingen horizontaal (iets tussen burgers onderling). (drie consequenties voor het vrijuit spreken) Als gevolg hiervan is het vrijuit spreken steeds minder gebonden aan spelregels. Het is vooral iets tussen burgers (en groepen burgers) geworden. Hierbij speelt het zoeken naar waarheid nauwelijks een rol en steeds meer mensen zeggen wat ze denken.

S L O T S A M E N V A T T I N G Maatschappelijk probleem en aanbeveling Hierdoor doet zich een maatschappelijk probleem voor. De democratie kan gevaar lopen / er bestaat het risico voor haatdragende taal door kwaadwillende mensen. Dus zijn er spelregels (voor het vrijuit spreken) nodig om de democratie veilig te stellen / om de schade binnen de perken te houden.

W AT HEB JE NU GELEERD ? 1. Lees heel geconcentreerd eerst de opdracht. 2. Maak een vragenlijst / puntenlijst van alle gevraagde onderdelen. 3. Zoek deze op in de tekst. 4. Schrijf ze tussen de regels van de puntenlijst. 5. Maak er een goedlopende tekst van. 6. Tel nu pas de woorden. 7. Schrap te veel woorden. 8. Verbeter spelling en leestekens. 9. Schrijf de tekst over in net. Let op tijd!