Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken
CSV Veenendaal Afdeling Voertuigentechniek Regio functie Gemiddeld 60 leerlingen 3e en 4e klas Basis 3e en 4e klas Kader Iedere leerling heeft een flexibele leerweg Iedere leerling werkt op zijn of haar tempo met een minimale grens van de jaarplanner .
Hoe werken we nu Leerlingen werken mbv een jaarplanner die is opgebouwd uit modules: Vaktheorie Tekeninglezen Schema Tekenen Praktijk opdrachten Wiskunde Natuur- en scheikunde
Hoe gaat de toekomst eruit zien met competentie gericht onderwijs? Jaarplanner blijft hetzelfde Module praktijkopdracht wordt beroepstaak Beroepstaak is gekoppeld aan : Vaktheorie Tekeninglezen/schemateken Wiskunde/Nask Ander beoordeling’s systeem
Verandering Beoordeling Beoordelen van 9 competenties 6 algemene competenties Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Formuleren en rapporteren Leren Omgaan met verandering en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan 3 beroepscompetenties Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Instructies en procedures opvolgen
Beroepstaak bestaat uit Inleiding Doelstellingen Voorkennis Verwijzing naar ondersteunende leermiddelen Deeltaken Eindtaak
Concept beoordeling
Prestatie indicatoren Algemene competenties Samen werken en overleggen Startende leerling Vorderende leerling Vaardige leerling Uitstekende leerling Ik kan samenwerken en overleggen als anderen dat aan mij vragen Ik wil samenwerken en overleggen maar zelf bepalen met wie Ik luister en overleg met anderen en kom met ideeën Ik durf anderen aan te spreken op meedoen
Waar lopen wij als school tegen aan : Flexibele leerweg, aansluiting MBO ? Examinering : Moment ? Manier ? Begeleiding’s systeem ? portfolio Hoe beoordelen en begeleiden : Wanneer vaktechnische competenties ? Wanneer algemene competenties ?
Waar loopt u tegen aan ? Opmerkingen ? Vragen ?