Goal Attainment Scaling (GAS)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Deel 1: Waarom meet je? – Doel
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Regio ….. Werkafspraken patiëntgerichte samenwerking.
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Implementatie van de UNCO-MOB
Een hersenletsel; 3 jaar later
Titel presentatie. Voortgang S-factor op 19 jan ‘10 “De succesvolle leerloopbaan in Zorg en Welzijn” •Doelen: “Rome” •Waar staan we? •Voor gaan we naartoe?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Teamleren, hoe werkt dat?
Risico’s en gevaren van techniek
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
  Droogbed (+) cursus.
Goal Attainment Scaling (GAS)
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Nardi Steverink.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
De kracht van de ervaring
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Effectonderzoek Kwalitatief, kwantitatief & creatief in één…
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Zelfmanagement bij de ziekte van Parkinson
Kernprocessen van de Act methodiek
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg
Breng jongeren in beweging! Hoe?
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Hoe brei een team?.
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Kwesties rond ict verbonden
De Zorgstandaarden Astma bij volwassenen en Astma bij kinderen
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Dossier Empowerment.
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Onze doelen en visie in beeld
Introductie Loopbaanbudget
Onderzoeksvraag Achtergrond
Bachelor Medische Hulpverlening
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
EPA cohort onderzoek: toename van herstel door ‘’Herstel voor Iedereen’’? Doel: bepalen van (determinanten van) de mate van herstel over de komende jaren.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Praktische aspecten van samenwerking Marlies van de Meent, NWO-Geesteswetenschappen KWALITEIT VAN.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
De Flexibele Club Competitie
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Goal Attainment Scaling (GAS) Drs. Sharon Bouwens Onderzoeker Afdeling Psychiatrie en Neuropsychologie Universiteit Maastricht WCN 21 april 2007 Bedanken voor uitnodiging

Doel presentatie: enthousiast maken voor gebruik GAS Probleemgebied: onbekendheid met methode Veel lager dan verwacht niveau Niemand in de zaal is bekend met de GAS Lager dan verwacht niveau *Een aantal mensen in deze zaal heeft gehoord van de GAS Verwacht niveau Iedereen in de zaal is bekend met de GAS en weet hoe dit toegepast dient te worden Hoger dan verwacht niveau De helft van de mensen in de zaal gaat de GAS gebruiken Veel hoger dan verwacht niveau Iedereen in de zaal gaat vanaf nu de GAS gebruiken

Achtergrond (1) Meten van effectiviteit van revalidatiebehandeling is problematisch vanwege heterogeniteit patiënten Participatie Revalidatieprogramma is gericht op de individuele patiënt Evaluatiemethoden zijn gericht op de gemiddelde patiënt Het meten van de effectiviteit van een revalidatiebehandeling kan de nodige problemen opleveren vanwege de heterogeniteit van de beperkingen van de patiënt en verwachte uitkomsten. Met name op het niveau van participatie zijn de doelen sterk afhankelijk van de leefstijl en ambities. Standaard methodes zijn moeilijk toe te passen. Een voorbeeld: voor een bepaalde patiënt is het zelfstandig rondrijden in een rolstoel een triomf terwijl dit voor de ander gezien wordt als een grote mislukking. Hier komt nog bij dat een revalidatieprogramma gericht is op de individuele patient terwijl de evaluatiemethoden gericht zijn op de gemiddelde patient.

Achtergrond (2) Meetinstrumenten: Gericht op 1 aspect van functioneren Range van functioneren beperkt Bodem en plafondeffecten Range van functioneren zoals dat met het instrument wordt gemeten dekt niet altijd de lading voor de individuele patiënt. Wellicht zijn er activiteiten die de patiënt wel doet maar die niet gemeten worden met het instrument. Barthel Index maximaal aan einde van revalidatie, die kun je daarna dus niet meer afnemen. Een oplossing voor deze problemen is te vinden in de GAS.

Geschiedenis GAS (1) Kirusek en Sherman (1968) Psychiatrie en reclassering Kritiek op met name de complexe statistische bewerkingen Contract met cliënten, alcohol verslaafden In de jaren 70 veel gebruikt in de VS In de ijskast gezet eind 70’er jaren vanwege kritiek op met name de complexe statistische bewerkingen

Geschiedenis GAS (2) Inmiddels komt de GAS weer op Geriatrie Chronische pijn Cognitieve revalidatie Amputatie revalidatie Kinderrevalidatie

Wat is de GAS? Instrument voor het meten van de mate waarin een behandeldoel behaald is Individuele uitkomstmaat met een gestandaardiseerde score zodat statistische analyses mogelijk zijn Meerdere doelen per patiënt Doelen zijn specifiek voor de patiënt GAS is een methode om te mate waarin een patient zijn doelen heeft behaald te scoren. Iedere patiënt heeft zijn eigen uitkomstmaat maar wordt gescoord op een gestandaardiseerde manier zodat statistische analyses mogelijk zijn.

Waarom GAS gebruiken? Zet aan tot betere communicatie en samenwerking tussen de leden van het multidisciplinaire team bij het opstellen en scoren van de doelen Zet aan tot het actief betrekken van de patiënt in het revalidatieproces Standaard met behoud van individuele doelen Er is steeds meer bewijs dat de kans op het behalen van de doelen wordt vergroot wanneer de patiënt wordt betrokken bij het opstellen van deze doelen. Er is ook bewijs dat de GAS positieve therapeutische waarde in het aanmoedigen van de patiënten om hun doelen te bereiken.

Opbouw 5-puntsschaal a priori bepalen welke uitkomst als ‘succesvol’ wordt gezien Verwachte niveau ‘0’ Iets beter dan verwacht ‘+1’ Veel beter dan verwacht ‘+2’ Iets minder dan verwacht ‘-1’ Veel minder dan verwacht ‘-2’ De GAS wordt uitgezet op een 5-puntsschaal. Het is belangrijk om op voorhand de te verwachte uitkomst vast te leggen, dus die uitkomst die als succesvol wordt gezien. Er zijn twee manieren om het verwachte niveau te scoren, dit niveau op 0 stellen of beginnen bij 0 en het verwachte niveau op +2 stellen. Doelen kunnen verder gewogen worden om zodoende aan te geven in welke mate een doel belangrijk is voor de patient en dus de nadruk van de behandeling of moeilijkheid van het doel.

De stappen Doelen voor behandeling bepalen Eventueel belang van de doelen wegen Kies de follow- up periode Bepaal verwacht einddoel van de behandeling (=0) Bepaal de 5 scoringsmogelijkheden per doel Bepaal na follow- up de Goal Attainment Score Interview de patient om de probleemgebieden te identificeren. In de periode voorafgaand aan het team zien alle disciplines de patient en wordt gekeken waar de therapie op ingezet kan worden in overleg met de patient. Stel met het team een set van prioriteit doelen samen evenals een eindtijd geeft een gewicht aan het doel bijvoorbeeld op het gebied van importantie en moeilijkheid. 0-4 niet belangrijk/moeilijk tot extreem belangrijk/moeilijk zo objectief en observeerbaar mogelijke doelen baseline is meestal -1 of de patient moet zo slecht zijn dat die alleen nog maar kan stijgen

Probleemgebied: aankleden Gewicht: 1 Veel lager dan verwacht niveau Niet in staat zichzelf aan te kleden Lager dan verwacht niveau Kleedt bovenste extremiteiten aan met maximale hulp van anderen* Verwacht niveau Kleedt boven en onderste extremiteiten aan met minimale hulp. Wel hulp bij orthese** Hoger dan verwacht niveau Kan ook orthese met minimale hulp aandoen Veel hoger dan verwacht niveau Kan zich volledig zelfstandig aankleden Vrouw van 22 jaar met hersenletsel Heeft drie doelen: Geheugen (2) Aankleden (1) Eten (1)

Doelen veranderen/bijstellen Beloop doelen Bijstellen na veranderd inzicht Ibiza model Roger Greenwood, maatschappelijk werker in Engeland Will I live? Will I walk? Will I work? Will I go to Ibiza? Doelen worden soms ook bijgesteld als patiënt inzicht krijgt in bepaalde beperkingen

Voordelen GAS Sluit goed aan bij de manier van werken in de praktijk Aanscherpen van revalidatie doelen Individueel bepaalde doelen Doelen kunnen veranderen Responsiviteit goed De GAS zorgt er voor dat we onze huidige manier van werken wat meer structureren. Het is dus niet zozeer een andere manier van denken. Het enige puntje is dat je handigheid moet krijgen in het opstellen van de doelen, maar uit onderzoek is gebleken dat je daar steeds sneller in wordt en dat het niet extra veel tijd kost.

Nadelen GAS Training nodig in het toepassen van GAS Toepassen als evaluatiemethode in onderzoek is nog niet geaccepteerd (geen harde maat) Kritiek op rekenmethode Doelen bijstellen Onafhankelijk beoordelaar om eindniveau te bepalen. Anders gekleurd door eigen team.

GAS in promotieonderzoek BreinGrepen rc Hoensbroek Specialistische Cognitieve Revalidatie (SCR) rc Blixembosch, Eindhoven MCI groepsbehandeling azM, Maastricht Cognitieve training bij Alzheimer, RIAGG, Maastricht GAS opgenomen om te evalueren in hoeverre voorafgestelde doelen behaald worden na de cognitieve behandeling. Voorbeeld BG:

Voorbeeld BreinGrepen Probleemgebied: dagplanning Veel lager dan verwacht niveau Houdt zich in geen enkel geval aan de zelfgemaakte dagplanning Lager dan verwacht niveau Laat zich te vaak van slag brengen door onverwachte/ongeplande zaken* Verwacht niveau Heeft geleerd om onverwachte dingen op te schrijven;onverwachte dingen krijgen nog steeds voorrang Hoger dan verwacht niveau Een enkele keer gaan onverwachte, niet noodzakelijke zaken voor Veel hoger dan verwacht niveau Houdt zich altijd volledig aan de planning en doet alleen ongeplande dingen die niet kunnen wachten Vrouw van 22 jaar met hersenletsel Heeft drie doelen: Geheugen (2) Aankleden (1) Eten (1)

GAS workshop Vrijdag 28 september van 10.00-12.00 Voorafgaand aan Platform Cognitieve Revalidatie in Utrecht In opdracht van NIP sectie revalidatie Caroline van Heugten en ik

Eindniveau Probleemgebied: onbekendheid met methode Veel lager dan verwacht niveau Niemand in de zaal is bekend met de GAS Lager dan verwacht niveau *Een aantal mensen in deze zaal heeft gehoord van de GAS Verwacht niveau Iedereen in de zaal is bekend met de GAS en weet hoe dit toegepast dient te worden Hoger dan verwacht niveau De helft van de mensen in de zaal gaat de GAS gebruiken Veel hoger dan verwacht niveau Iedereen in de zaal gaat vanaf nu de GAS gebruiken

Verdere informatie Sharon.Bouwens@np.unimaas.nl