Persoonlijkheidspsychologie motivatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

ONTSPAN JE..., LUISTER ..., EN BEWONDER
Godsdienst 1.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Ho 6: Motivatie.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Sociale & gezondheidspsychologie Persoonlijkheid
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Motivatie.
Sigmund Freud.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Grondlegger van de psychoanalyse
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Cultuurparticipatie bij jongeren
Human Dynamics.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 10e editie
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Transactionele analyse
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Dossier Empowerment.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Fitheid en gezondheid.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Consumentengedrag Beslissen
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Agressie Les 2.
Leerling- kenmerken Motivatie
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Betrokkenheid kun je meten
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Persoonlijkheidspsychologie motivatie Docent: drs. Caroline Heijmans

leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en afronden van deze les: Kun je de verschillende soorten motivatie opsommen; Kun je je eigen motivatie om deze opleiding te volgen, benoemen; Kun je een samenvatting geven van de verschillende motivatietheorieën; Kun je verklaren hoe flow zelfmotiverend kan werken; Kun je de behoeftenhiërarchie van Maslow in een situatie toepassen; Kun je de aspecten van motivatie relateren aan persoonlijkheid. @ drs. Caroline Heijmans | ATOR opleidingen

Motivatie verbindt waarneembaar gedrag met interne toestanden (bijv. je ziet iemand eten -> honger – maar dit hoeft niet het geval te zijn) verklaart variaties in gedrag (bijv. waarom je de ene dag goed tennist en de andere dag niet) verklaart vasthoudendheid ondanks tegenslagen (toch op tijd naar werk ondanks weinig slaap) verbindt biologie met gedrag (bijv. honger-eten) Intern motivationeel proces stuurt energie van het organisme in de richting van een bepaald gedragspatroon © drs. Caroline Heijmans | www.ator-opleidingen.nl | info@ator-opleidingen.nl 25

Instincttheorie Elk organisme wordt geboren met een reeks biologisch bepaalde gedragspatronen (=instincten/gefixeerde actiepatronen) © drs. Caroline Heijmans | www.ator-opleidingen.nl | info@ator-opleidingen.nl 26

Drijfveertheorie Drijfveertheorie (drijfveer/drive = toestand van energie of spanning die een organisme beweegt om een biologische behoefte te vervullen) Biologische behoefte -> drijfveer -> gedrag om in behoefte te voorzien homeostasis= uitgebalanceerde toestand waarin een organisme verkeert --- Gebrek aan water -> drinken Maar: verklaring voor ‘uit vliegtuig springen’? @ drs. Caroline Heijmans | ATOR opleidingen

Cognitieve sociaal-leren-theorie Groot deel van menselijk gedrag gemotiveerd door cognities (belangrijkste: verwachtingen ten opzichte van gedrag) Cognitieve sociaal-leren-theorie (Rotter, 1954): keuze voor bepaald gedragspatroon afhankelijk van: 1. verwachting dat het doel bereikt kan worden; 2. waarde die aan het doel gehecht wordt. © drs. Caroline Heijmans | www.ator-opleidingen.nl | info@ator-opleidingen.nl 27

Locus of control de mate waarin we de gebeurtenissen in ons leven in de hand denken te hebben Hoog cijfer? Door hard studeren?  interne locus of control Door geluk of andere externe factor?  externe locus of control @ drs. Caroline Heijmans | ATOR opleidingen

Psychodynamische theorie Freuds psychodynamische theorie motivatie afkomstig uit onderbewuste geest (=id) Twee elementaire verlangens: 1. eros= gericht op overleven, creëren, liefde 2. thanatos= agressieve, destructieve impuls Volgens Freud: alles wat we doen is gebaseerd op een van de twee driften of de manoeuvres die de geest gebruik om deze verlangens binnen de perken te houden. Verklaart motivatie via de ontwikkeling (verandering kind-volwassene) © drs. Caroline Heijmans | www.ator-opleidingen.nl | info@ator-opleidingen.nl 28

Maslow Behoeftenhiërarchie: 6 klassen geordend in volgorde van belangrijkheid. Zolang meer basale behoeften niet zijn vervuld, hebben ‘hogere’ behoeften weinig invloed op ons gedrag. Probeert verklaring te geven voor het hele spectrum van menselijke motivaties, van biologische drijfveren tot sociale motieven en creativiteit. © drs. Caroline Heijmans | www.ator-opleidingen.nl | info@ator-opleidingen.nl 29

Maslow (2) Uitbreiding: zelf-transcedentie (bevredigen van een doel buiten het zelf, zoals vrijwilligerswerk, religie, politiek, opgaan in muziek of intellectuele bezigheid) Kritiek: Theorie kan bijvoorbeeld niet verklaren waarom je maaltijden overslaat wanneer je geheel verdiept bent in een boek Crossculturele psychologen: te veel gericht op individualistische culturen © drs. Caroline Heijmans | www.ator-opleidingen.nl | info@ator-opleidingen.nl 30

Piramide van Maslow @ drs. Caroline Heijmans | ATOR opleidingen

Extrinsiek versus intrinsiek Extrinsieke motivatie = gericht op beloning Intrinsieke motivatie = activiteit zelf wordt als belonend ervaren Overrechtvaardiging Lepper et al. (1973): onderzoek naar kinderen die beloond werden om een tekening te maken (versus niet beloond). Eerste keer allemaal gemotiveerd. Tweede keer alleen de niet-beloonde kinderen gemotiveerd. Externe bekrachtiging (=beloning) had interne motivatie in de kiem gesmoord. Treedt alleen op wanneer geen rekening wordt gehouden met de kwaliteit van de prestatie. © drs. Caroline Heijmans | www.ator-opleidingen.nl | info@ator-opleidingen.nl 31

Vergelijking van motivatietheorieën @ drs. Caroline Heijmans | ATOR opleidingen

Flow Lees het artikel. Beantwoord de volgende vragen: 1. Wat vind je van het artikel? 2. Hoe kan flow jouw effectiviteit beïnvloeden? 3. Wat is de relatie tussen flow en motivatie? 4. Verschillen mensen in motivatie? 5. Verschillen mensen in de mate van flow ervaren? @ drs. Caroline Heijmans | ATOR opleidingen

Afronding Wat is nu de relatie tussen motivatie en persoonlijkheid? @ drs. Caroline Heijmans | ATOR opleidingen