Effectief sensitief. Chinese meneer Antenne, hier is iets niet pluis Lef van de verpleeghuisarts in opleiding Cliënt en cliëntsysteem Ervaring senior.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
Leiderschap in beweging
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
In 7 stappen de inzet van Human Capital optimaal.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Nationaal Innovatie Event
Invloed vanuit de cliëntenraad
Motivatie van de professional Willy Limpens
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Leren voor en door het werk
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
De cliënt centraal, wat nu? Door Gabrielle Verbeek
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Opleiden van medewerkers
TPP publiek management 17 oktober 2011
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Caraes NGO. Broeders van Liefde stichter PJ Triest cultuur van de caritas/liefde verspreiden door dienstbaarheid bij armen en de meest uitgestotenen via.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Axel Daenekindt - Algemeen Directeur
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May.
Westerse wereld.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Naar een optimaal HR - beleid
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Van je familie moet je het hebben?? Over de samenstelling van een effectieve directie binnen familiebedrijven. Afstudeer opdracht voor de opleiding MBA.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
Zelforganisatie: integreren van eenvoud Buurtzorg Jos de Blok.
Effectief sensitief Moderne zorg in een superdiverse samenleving.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Ondernemende Netwerken
Verbindende Besluitvorming werkt.
SHEQ SHQ.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Human Resources Accounting
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Effectief sensitief

Chinese meneer

Antenne, hier is iets niet pluis Lef van de verpleeghuisarts in opleiding Cliënt en cliëntsysteem Ervaring senior verpleeghuisarts Chinese heer Investering in tijd Kwaliteit van zorg Klanttevredenheid

De ene Chinees....

Hindoestanen, Creolen, Scheveningers, Javanen, Schilderswijkers, Chinezen en Indianen. Turken Koerden, Marokkanen, Berbers, Italianen, Een Ier en een enkele Portugees. Medewerkers Uit voormalig Joegoslavië, Hong Kong, China, Het Westland, Indonesie, Vietnam, Kaap Verdië, Dominicaanse republiek, Wit Rusland, Jordanië, Iran, Iraq. Pakistan, Afghanistan, Ghana, Egypte, Rwanda, Ethiopie, Somalie, Eritrea en India, as well as from Zuid Afrika, Togo, L iberia, Duitsland en Colombia.

Schaarbeek, Anderlecht, Ganshoren, Ukkel/Uccle, Eisene/Ixelle, Zaventem, Vilvoorde/Vilvorde.

Door invloeden vanuit de wereld is de spanwijdte van de diversiteit groter geworden,... de essentie is niet veranderd. De complexiteit echter wel!

4 persoonskamer

Competenties leidinggevende Ruimte maken Ontmoeting & confrontatie Gebruik van kennis en deskundigheid Netwerk van geestelijken De vierpersoonskamer Bezetting en omzet Werving & behoud Communicatie intern / extern Politieke context Weerstand*

Interculturalisatie is het proces waarbij een organisaties veranderen naar cultuursensitieve organisaties. Organisaties met oog, oor en antenne voor de samenleving waar mensen met veel verschillende culturele achtergronden actief zijn. Een proces wat veranderingen dwars door de gehele organisatie bewerkstelligt, te maken heeft met zowel de structuur als de cultuur van de organisatie en met de houding van medewerkers, management, vrijwilligers en bestuur.

Kortom: Een organisatie waar cultuursensitiviteit tot in de haarvaten is doorgedrongen, gericht op optimaal resultaat van de organisatie.

Opvattingen over zorg en behandeling Opvattingen over wonen Eten & drinken Recreatie & ontspanning Levensbeschouwing & religie Productontwikkeling Klachtenmanagement Personeelsbeleid - HRM Management, leiderschap en besluitvorming Instrumenten* Communicatie, Marketing Woon en Zorgconcepten Architectuur & design Etc.

Belangrijk is te sturen op de vragen en behoeften van individuen, niet op die van culturen Kennis en inzicht in de verschillende culturen helpt!

Vaak vormt een concrete vraag, probleem of knelpunt de aanleiding om aandacht te schenken en te werken aan dit proces. - Problemen die ontstaan in teams - Onbegrip bij de cliënten en familie - Tekorten aan collega’s / arbeidsmarktvraagstuk - Etc.

Grotere herkenbaarheid voor alle cliënten en medewerkers Sterkere cliëntgerichtheid Verhoogde kwaliteit van het werk Bredere markt Optimaal gebruik van de beste talenten op de arbeidsmarkt Meer diversiteit, meer creativiteit, meer frisse ideeën, meer effectiviteit Verbeterde interne en externe communicatie

Weerstand en doorzetten

Steun van de top van de organisatie is een belangrijke succesfactor ‘De bal rolt van boven de berg af'

Interculturalisatie.... heeft te maken met alle aspecten van de organisatie... en is daar vanuit een strategisch vraagstuk... strategie hoort op de bestuurlijke agenda’s... is dus een zaak van leiderschap Belangrijke rol voor de stad

Leren om van elkaar te leren Leren van cliënten Cliënten als pioniers

Vergissingen, maar ook confrontaties zijn noodzakelijk en onontkoombaar om het proces van interculturalisatie tot in de haarvaten van de organisatie te laten doordringen Daar waar het wringt, daar waar we de confrontaties kunnen verwachten kunnen we het meeste leren.

Niks mis met Trial and Error!

Bewoners, patienten en hun relaties beseffen dat de organisatie niet op alles een antwoord heeft De oprechte poging

Anders kijken naar hetzelfde

Dank u wel!