Nederlands in de wereld Linde van den Bosch Lentecyclus Brussel, 20 mei 2009
Gebruikers van het Nederlands 15 miljoen Nederlanders, 6 miljoen Vlamingen, Surinamers 22 miljoen sprekers totaal Zweeds (9 miljoen), Grieks (15 miljoen), maar… Mandarijn (ruim 1 miljard), Hindi (0,5 miljard)
Nederlandse Taalunie De Nederlandse Taalunie is een beleidsorganisatie waarin Nederland, Vlaanderen en Suriname hun krachten bundelen in dienst van de Nederlandse taal.
Taalgebruiker centraal In de samenwerking tussen de overheden staan bij alle activiteiten de belangen van de taal- gebruiker voorop. De Taalunie wil ervoor zorgen dat alle Nederlands- sprekenden hun taal in zo veel mogelijk situaties op een doeltreffende en creatieve manier kunnen gebruiken.
Uitgangspunten Taalgebruiker én taal Taal voor alle domeinen, in alle functies Taal met gelijkwaardige variëteiten Taal tussen andere talen; meertaligheid is noodzakelijk
Beleidsterreinen Taal Literatuur en lezen Onderwijs Nederlands –binnen het taalgebied –buiten het taalgebied Europa
Onderwijs Nederlands buiten het taalgebied Taalunieverdrag Werkterreinen Taaluniebeleid Activiteiten
Taalunieverdrag Artikel 3 Tot de doelstellingen van de Taalunie behoren de gemeenschappelijke bevordering van de studie en de verspreiding van de Nederlandse taal en letteren in het buitenland (lid d)
Werkterreinen Niet-universitair onderwijs Nederlands in de aangrenzende taalgebieden Universitaire neerlandistiek
Niet universitair onderwijs Duitsland: – NRW: 200 VO-scholen, leerlingen; 20 BO-scholen, 400 leerlingen –Nedersaksen: 40 VO-scholen, leerlingen Noord-Frankrijk: 100 scholen, 8000 leerlingen Franstalig België: docenten, leerlingen
Universitaire neerlandistiek Afdelingen Nederlands in 40 landen o.a. Europa bijna alle landen AziëIndonesië, Japan, China, Zuid-Korea, Maleisië N-AmerikaVS, Canada Z-AmerikaArgentinië AfrikaZuid-Afrika, Marokko (2009)
Universitaire neerlandistiek Circa 200 universiteiten Circa studenten (excl. bronnentaal en afrikanistiek) Circa 700 docenten (overwegend niet-Nederlandstalig) Waarom Nederlands studeren? Mooie taal, bijvak Germanistiek, historische banden, economische motieven en arbeidsmarkt, EU, culturele belangstelling (schilderkunst, literatuur)
Uitgangspunten Taaluniebeleid Verzelfstandiging zowel inhoudelijke als personeel Professionalisering Lokale stafleden Relatie universitaire neerlandistiek binnen en buiten taalgebied verstevigen Sterke betrokkenheid universiteit
Beleidsinstrumentarium Subsidies aan universiteiten en platforms (transparant en maatwerk) Centrale inhoudelijke ondersteuning (via Taaluniecentrum Nederlands als Vreemde Taal in Brussel)
Subsidies Universiteiten Startsubsidie Basissubsidie Projectsubsidie Beurzen … Platforms Werking Gastdocenten Bijeenkomsten Zomercursussen
Taaluniecentrum NVT Centrale inhoudelijke ondersteuning via Taaluniecentrum NVT Certificaat Nederlands als vreemde taal (diverse examens) Nascholing docenten Zomercursussen studenten Bevordering onderzoek Nederlands in aangrenzende taalgebieden
Samenwerkingspartners Verenigingen (AANS, COMENIUS, DOEN, SAVN, …) Internationale Vereniging voor Neerlandistiek (IVN) …
Europa Institutionele kwesties Europese Federatie Nationale Instellingen voor Talen (EFNIL)
EFNIL Conferenties Website EFNILEX European Language Monitor (ELM)
Voorbeeld European Language Monitor Gebruik nationale taal dan wel Engels bij 10 grote bedrijven in Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden en Nederland Jaar- Vergaderen WebsiteInterne comm. verslag leiding homepagehoofdvestiging FrFr En DuDu En ItIt En ZwZw En NlNl En Bron: onderzoek Taalunie
Kalender 2009 Zomercursussen Zeist, Hasselt, Gent Docentencursussen Zomercursus Literair Vertalen Colloquium IVN Advies Raad over neerlandistiek New York 400