© IVA ConQuaestor: best or most beautiful place to work? Oktober 2008 Steven de Groot IVA / KULTIFA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Professioneel sturen.
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Presteren met professionals KULTIFA improving knowledge performance
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
organisatievormgever
Gebaseerd op de quick scan van ‘schoonheid in organisaties’ Quick scan Mooi projectmanagement.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Inleiding tot management en organisaties
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
PLATO™-Intensief- Leadership
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Opleiden van medewerkers
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
TOM keurmerk Marius Berendse.
What did you learn today? And your company? 1 Bedrijfspresentatie KULTIFA improving knowlede performane (
Schoonheid aan de Maas 10 april 2008
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Een echte win – win situatie Corporate Health
© de vries business consultancy, 2008
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
De kracht van mensen en teams
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
C. Molmans SOD-Opleidingen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het Rijk van Koning Klant
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Human Resources Accounting
Heb jij ballen voor scrummen?
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Boeien en binden van goede medewerkers
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

© IVA ConQuaestor: best or most beautiful place to work? Oktober 2008 Steven de Groot IVA / KULTIFA

© IVA Verbeteren: 8 problemen in KIO’s 1.Te veel sturing (versus zelfsturing): hiërarchie en regels 2.Conflicterend doelstellingen (kenniswerker versus leiding) 3.Geen eenduidig proces van plannen naar uitvoeren, meten en verbeteren 4.Geen sturingsinformatie (‘Hoe gaat het?’. ‘Goed hoor’) 5.Weinig inzicht individuele vermogens, prestaties en bijdrage aan groter geheel 6.Slechte match aanbod werk en competenties kenniswerkers 7.Onvoldoende vertaling van veranderingen naar kennis 8.Onvoldoende benutting aanwezige kennis

© IVA Prestaties van professionals = persoonlijke ontwikkeling bijdrage aan vakgebied bijdrage aan klanttevredenheid bijdrage aan succes van anderen bijdrage aan ontwikkeling van eigen organisatie bijdrage aan winstgevendheid

© IVA Vraagje Bedenk eens 2 redenen waarom je bij ConQuaestor werkt

© IVA Goede kennisorganisatie ProfessionalPerformance Kennis Uitdaging Leervermogen Leerbereidheid Leercondities Taakstelling Info. & comm. voorziening Intrinsieke motivatie Feedback Autonomie De ergonomische organisatie groen = persoonsgebonden factor blauw = omgevingsfactor

© IVA De manager Aangeven welke kennis nodig is Benutten kennis van kenniswerkers Bij elkaar brengen van competenties en leerbehoeften Onderzoeken, benutten en belonen van leervermogen Vragen welke leercondities nodig zijn en deze inrichten Creëren van leerklimaat (leercondities) Aangeven wat per individu verwacht (taakstelling) wordt (resultaat en effect), wat kwaliteitscriteria zijn, etc. Inzicht geven in bijdrage (taakstelling) aan het grotere geheel (missie, visie, doelstellingen, strategie) Vragen naar informatiebehoeften en ondersteunende middelen en deze inrichten en onderhouden Aanbieden van werk dat matched met individuele arbeidsmotieven (intrinsieke motivatie) Organiseren van feedback van klanten, opdrachtgevers, financiers en afnemers afgestemd op behoefte van individu en organisatie Bieden van autonomie (regelbehoeften en regelmogelijkheden) en flexibiliteit Vertaald naar verantwoordelijkheden De professional Tonen welke kennis hij/zij bezit en wil verwerven en welk werk (taakstelling) daarbij past Eigen uitdagingen kenbaar maken Inzicht geven in eigen leervermogen Kennen van eigen leerstijl (leervermogen/leerbereidheid) Inzicht geven in de eigen leerbehoeften Kenbaar maken hoe, in welke mate, wanneer en met welke middelen geleerd wenst te worden (leercondities) Kenbaar maken hoe expliciet en specifiek taakstelling nodig is Afspraken maken met manager over doelen en taken Resultaatverantwoordelijkheid tonen (taakstelling) Kenbaar maken van informatiebehoeften en gewenste ondersteunende middelen Aangeven (veranderlijkheid) van arbeidsmotieven Kenbaar maken van behoefte aan, frequentie en wijze van feedback + organiseren Kenbaar maken welke mate van autonomie (regelbehoeften en regelmogelijkheden) gewenst / mogelijk is

© IVA ‘Best’ is in verandering…: op naar een nieuwe mooie tijd? Oude denkenNieuwe denken Angelsaksisch denkenRijnlands denken Werk-gever Amuseur / conditioner Bedrijfseconomische waardeEsthetische waarde en amusementswaarde ManagersVakmensen op de vloer (vakmanschap) Effectiviteit‘Mooie dingen doen’ (schoonheidsproductie) Efficiency ‘Mooi en lekker werken’ (productieschoonheid) MedewerkertevredenheidMedewerkerbetrokkenheid (binden en boeien)

© IVA Vergelijking 1

© IVA Vergelijking 2

© IVA Vergelijking 3

© IVA Vergelijking 4

© IVA Vergelijking 5

© IVA Vergelijkingen op een rij

© IVA Productontwerp hoge esthetische waarde hoge functionaliteit lage esthetische waarde lage functionaliteit

© IVA Effectiviteit Organisatieontwerp hoge esthetische waarde hoge functionaliteit lage esthetische waarde lage functionaliteit Winst De ergonomische organisatie Ziekteverzuim Efficiency Productiviteit Aandeelhouders- waarde Mean & lean ? De mooie organisatie (organisatie-esthetiek) Planning & control Med.tevredenheid Best place to work? KULTIFA- factoren

© IVA Verwonderingen Waarom hebben oog voor schoonheid, maar niet tijdens ons werk? ( uur, 35% van rechtopstaand werkend leven) ‘Op een mooie wijze mooie dingen doen’ Wat is schoonheid in organisaties? Wat levert werken aan schoonheid op? Hoe maken we onze organisaties mooier?

© IVA De esthetische organisatie ‘De menselijke soort realiseert haar hoogste potentieel als mensen samen aandachtig schoonheid produceren; dat impliceert het realiseren van een collectieve ambitie waarvan het resultaat vele anderen ontroert’ Weggeman, 2003

© IVA Wat vindt u uw mooiste bezit? uw mooiste belevenis / herinnering? uw mooiste ontmoeting? uw mooiste dag? de mooiste ruimte in uw huis? uw mooiste mens? het mooiste kunstwerk? uw mooiste resultaat? uw mooiste belevenis op uw werk? uw mooiste herinnering aan uw werk? uw mooiste ontmoeting op uw werk? uw mooiste dag op uw werk? de mooiste ruimte in uw organisatie? uw mooiste collega? het mooiste kunstwerk op uw werk? uw mooiste werkresultaat?

© IVA Vraagje Bedenk 2 motieven waarom je de komende jaren bij ConQuaestor zou blijven werken

© IVA Tevredenheid versus betrokkenheid Internetspiegel overheid: ‘Tevredenheid is een weergave van een stemming en is vooral gekoppeld aan tevredenheid over het werk en de organisatie’ ‘Betrokken medewerkers staan achter de doelen van de organisatie en geven aan hoe die verbeterd kunnen worden (regelbehoefte versus regelmogelijkheden). Zij voelen zich emotioneel verbonden met de organisatie en zijn daardoor bereid zich extra in te zetten Verhoging van betrokkenheid door aandacht voor de esthetische aspecten van ondernemen (organisatie-esthetiek)

© IVA Soorten en aspecten van betrokkenheid 8,1 7,6 6,8 6,2 8,2 7,7 6,9 6,3 5,0 5,5 6,0 6,5 7,0 7,5 8,0 8,5 9,0 9,5 10,0 Betrokkenheid werkBetrokkenheid afdelingBetrokkenheid bedrijfsonderdeel Betrokkenheid * p<0.01 Rapportcijfer hele organisatie

© IVA Vraagje 1. Wat is er mooi aan ConQuaestor? 2. Wat kan mooier aan ConQuaestor?

© IVA Eerste perceptie bij schoonheid in organisaties Mooie organisaties => organisaties die (belangeloos) bijdragen aan de samenleving Schoonheid in organisaties => schoonheid van processen, samenwerking, inrichting Schoonheid in organisaties => werken op een manier die schoonheid in zich draagt en die gericht is om schoonheid voort te brengen’ (Ted Brandsen, artistiek leider van Het Nationale Ballet)

© IVA De esthetische organisatie kwaliteiten & gedrag van medewerkers samenstelling van medewerkers saamhorigheid arbeidsmotieven en ambities werkinstelling aandacht voor vakmanschap kwaliteiten & gedrag management betrokkenheid management wijze van leidinggeven balans uitdagingen & vaardigheden aandacht voor ideeën creativiteit en innovatie balans organisatie- & individuele doelen werkprocessen huisstijl & logo PR-materiaal reclame en sponsoring balans sturing & zelfsturing interne comm. & en info. stromen dialoog tussen management en medewerkers personeelssysteem bedrijfsopvattingen rituelen houding naar belanghebbenden collectieve ambitie ontwikkeling van mensen sfeer of (werk)klimaat producten en/of diensten imago/naam missie/credo organisatiedoelen bijdrage aan de samenleving dialoog met belanghebbenden werkplek werkomgeving onderlinge samenwerking ontwikkeling van organisatie dingen die ontstaan door samenwerking ‘de samenhang der dingen’

© IVA Bijdrage aan people & planet IMAGO ‘Mooie werkgever’ Uitingen (PR, homepage, sponsoring) Vormgeving logo, werkplek & gebouw Collectiviteit van missie, identiteit en doelen Samenwerking & leerklimaat (flow) ORGANISATIE Productie- schoonheid Schoonheids- productie Verscheidenheid in verbondenheid Rituelen Ideeën, creativiteit en innovatie Schoonheidniveaus Esthetiek verhogende competenties Inspirerend leiderschap MENS Vakmanschap ‘Samenhang der dingen’

© IVA Mooie school Getalenteerde en inspirerende docenten Hecht team Prettig gebouw & inrichting Mooie onderwijsvisie ‘Daar waar mooie dingen ontstaan en gebeuren in de klas’

© IVA Uitkomsten onderzoek Rapportcijfer voor de schoonheid: 8,3 (89 % ervaart zijn werk als mooi) Hoogste schoonheidswaardering door medewerkers: jaar - mannen jaar in dienst - leidinggevenden - universitair opgeleiden. Laagste schoonheidswaardering door medewerkers: - > 50 jaar en > 10 jaar in dienst - HBO’ers Mooi: de kwaliteiten van medewerkers, de producten / diensten van de organisatie en diens doelen Lelijk: de afstemming tussen activiteiten onderling, de afstemming tussen medewerkers en management en de mate waarin medewerkers worden geïnformeerd Aandacht voor schoonheid zorgt voor betere prestaties: 69 % Voldoende aandacht is voor schoonheid in het werk of in organisatie: 74%

© IVA Als u gevoelig bent voor schoonheid… Beauty is in the eye of the beholder… 1.Stel voor uzelf een lijstje op van: - mooie aspecten aan ConQuaestor - aspecten die u mooier zou wensen aan 2.Bespreek de esthetische aspecten van uw organisatie & werk

© IVA Meer weten? Meer informatie / scans op: Genootschap ter bevordering van schoonheid in organisaties Steven de Groot onderzoeker (IVA) & organisatievormgever (KULTIFA)