15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen 1980-1982 had 90% van de  Fortune 500.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie en draagvlak
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Siem de Jong Funsports Leerplan Bsc 6 ‘Initieel Ontwerp’ Door: Robert Schneider.
Kandinsky College Malderburchtstraat
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Visie Mensontwikkeling WSD
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Klantgerichte ICT organisatie
Workshop contentstrategie
Besluitvorming.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
HOOFDSPONSORS: SPONSORS:. Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23.
 1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500 (VS) een kwaliteits-
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Producten & Werkprocessen
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Dossier Empowerment.
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Dinsdag 12 december 2006 Onderwerpen Avond 4:
Evenwicht in sturing.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talent in Ontwikkeling
Haal meer uit het medewerkers- onderzoek! Calle Boot (Waterschap Brabantse Delta) Edwin van Ravenstein (Waterschap Brabantse Delta) Thera van Heuveln (InternetSpiegel.
Workshop 9 februari.
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Vakmanschap en ondernemend gedrag
HELP! Beren op de omgevingsweg
Talent in Ontwikkeling
Een vergadering organiseren
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Vergadering Personeelsdienst
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Stop card – Praktijkoefening Documentatie
International experience
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Inspelen op innovaties
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

15 juni 2011

 1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500 (VS) een kwaliteits-  systeem, in 1987 was 80% daar  weer vanaf gestapt.  Belangrijke kenmerken  Top down/beheersing  Vaststaande periode  Weinig participatie Voorbeelden -Business Proces Redesign (BPR) -Total quality management (TQR,ink) -Balance Score Card (BSC) Resultaten; BPR-84% mislukt, (bron:onderzoek Arthur D.Little) TQM, ink-70% mislukt (bron: prof. R. Nissen) BSC-60-70% mislukt(bron: prof. A. de Waal)

Ontwerpen Zet doelen uit en streef deze na. Kies wegen en middelen om doelen te bereiken. Schat de belangen van anderen in, pas doen en laten daarop aan. Informeer medewerkers over de te realiseren veranderingen. Overtuig medewerkers van de juistheid van gekozen doelen en middelen. Weerleg andere meningen met rationele argumenten. Zet de betrokkenen op het juiste spoor. Maak een planning, bewaak de voortgang. Stel voor anderen doelstellingen, regels, grenzen, richtlijnen op en grijp in waar nodig. Enthousiasmeer medewerkers voor de voorgenomen veranderingen. Pareer weerstand door te legitimeren, een persoonlijk beroep te doen op of medewerking af te dwingen. Relativeer tegenslagen, houd het doel voor ogen.

 2-Ontwikkelaanpak  Betreft 16% van de veranderingen  2/3 met positieve ervaringen en resultaten  Belangrijke kenmerken  Meer participatie  Over een langere periode  Geleidelijk leren Voorbeelden - Lerende organisatie (Peter Senge) - Kennismanagement - Trainingen Resultaten: Lerende organisatie (sinds begin jaren 90 nauwelijks meer gebruikt ) Kennismanagement ((2001)is aan de bezuinigingsdood gestorven: prof. R. Nissen) Trainingen (het gemiddeld effect op het bedrijfsresulaat ligt tussen de % (bron: Training Magazine, Lakewood Research, 1987) ook worden lagere percentages genoemd als 3-5%.

Ontwikkelen Zoek met medewerkers en anderen naar gewenste (proces)doelen. Overleg over te kiezen middelen en de te verwachten effecten daarvan. Schat inzichten en belangen van anderen in, pas doen en laten daarop aan. Pas desgewenst eigen inzichten bij. Houd zicht op het proces van formuleren van doelen en selecteren van middelen. Creëer een situatie waarbij iedereen de ruimte heeft eigen inzichten naar voren te brengen. Analyseer samenwerking tussen mensen en intervenieer hierin. Stuur het proces en stel het in overleg bij. Planning en controle is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Stel met anderen doelstellingen, regels, grenzen, richtlijnen op en iedereen kan ingrijpen. Iedereen mag enthousiasmeren of geënthousiasmeerd worden. Doorzie de gevolgen van wel en niet participeren van betrokkenen. Heb oog voor de sociale structuur en de verandering daarin.