Faculty of Law Gelaagdheid van de vreemdelingenregelgeving Prof.mr. Sjoerd Zijlstra Nijmegen, 27 september 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CAO • IPA – Al twee weken onderhandelen • CAO – Enquête starten.
Advertisements

Open normen in wetgeving
Mw. mr. A.P. (Anneke) Monsma
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
Presentatie Montesquieu Instituut | 1 september 2011 Presentatie DPC Montesquieu Instituut.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Rechtshandelingen van de Unie
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Deel C: Participatie (p ) Participatie = inspraak = luistert men naar mijn mening?  in het gezin?  op school?  in België?
Invloed vanuit de cliëntenraad
Ledenvergaderingen cao postverspreiders
Een in Nederland gesloten homohuwelijk moet in alle EU-landen worden erkend. EENS ONEENS.
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Er zijn vele goede redenen om niet, blanco of ongeldig te stemmen.
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Bestuursrecht Klas MED1 LES 1.
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Normstelling bestuursrecht
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
RECHTSSTAAT Scheiding der machten
Wetsmisbruik en de Nederlandse belastingrechter I Plenair
Inleiding Internationaal Recht
1 Inleiding Hoofdstuk 1.
Prof. Mr. Dr. W.S.R Stoter (Suzan) & Ruben Kamerling
Wet- en regelgeving inzake stoken in Nederland
Ouder worden! grapjes-cs.
Politiek.
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Beginselen van behoorlijk bestuur
Staatsrecht van het Koninkrijk
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Schokland 3.0 Politiek-juridische dimensie
-Scheiding der machten -Gekozen parlement -Verlichte ideeën
Typen verzorgingsstaten
Opiniepeiling. O Eens O Oneens 1. Ik voel mij Europees burger. Opiniepeiling.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
Radicalisering en de rol van de lokale setting
GLOBALISERING EN RECHTSSTATELIJKE WAARBORGEN: DE GRONDWET ALS ANKERPUNT VERSLAG VAN HET SYMPOSIUM OP 22 JANUARI 2009 (JURIDISCH FORUM, MINISTERIE VAN BINNENLANDSE.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
5.3 Democratie in Nederland Tijd van burgers en stoommachines
Expertisecentrum Europees Recht (ECER) Aan de slag met het Verdrag van Lissabon! Den Haag 12 november 2009.
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Televisie en computer H13.3 EUROPESE EENWORDING. 1.Nieuwe wereldoorlog voorkomen 2.Andere economische aanpak (geen protectionisme als in de jaren ‘30)
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
| 1 › Prof. mr. dr. Wouter Burgerhart, RuG/SBS Waarde en Erfrecht Leergang Erfrecht Advocatuur | 1.
Deze les: Uitleggen rechtsstaat Maken opdrachten.
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
Democratische rechtsstaat?
Recht in Gedwongen Kader
Wet gemeenschappelijke regelingen
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Regels en rechten”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
CRIMINALITEIT.
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Se AANDACHTSPUNTEN.
Enkele stellingen voor inbreng pensioendiscussie
Democratie en Dictatuur
Passende technische en organisatorische beveiliging:
Transcript van de presentatie:

Faculty of Law Gelaagdheid van de vreemdelingenregelgeving Prof.mr. Sjoerd Zijlstra Nijmegen, 27 september 2013

Faculty of Law De waarde van de wet 1. Zeggenschap 2. Rechtszekerheid 3. Rechtsgelijkheid

Faculty of Law Eisen aan de wet 1. Invloed van parlement 2. Algemeenheid 3. Machtsverdeling 4. Bekendmaking 5. Duidelijkheid 6. Bestendigheid

Faculty of Law Daarom: voorkeur voor wet in formele zin 1.Optimale inbreng parlement (‘primaat’ - cie. Polak, Ar) 2.Machtsverdeling (bestuur geen wetgever in eigen zaak – Scheltema) 3.Bestendigheid door langdurige procedure Voor de rest is het gelijkspel!

Faculty of Law Nadelen wet in formele zin 1.Overbelasting van het parlement 2.Inflexibel (ook i.v.m. EU-recht) 3.(Toetsingsverbod 120 Grondwet (Jurgens)) Oplossing: delegatie

Faculty of Law Maar wel compenserende maatregelen voor verlies waarborgen 1. Wetgever stelt de hoofdlijnen vast 2. Clausuleren delegatie 3. Subdelegatie (ministeriële regeling) alleen details 4. Voorhangprocedure amvb Genuanceerde richtlijnen in Ar

Faculty of Law 1.Veel parlementaire aandacht voor formele wetgeving, weinig voor lagere regels? 2.Machtsverdeling? 3.Bestendigheid wet in formele zin? 4.Delegatie vaak ongeclausuleerd (‘Bij of krachtens amvb kunnen regels worden gesteld over …’). Subdelegatie vaak over belangrijke inhoudelijke zaken Tot zover de theorie

Faculty of Law Wat is het probleem? - niet: gebrekkige democratische legitimatie - enigszins: machtsverdeling - niet (en toch weer wel): onbestendigheid - niet (en toch weer wel): ontoegankelijkheid Waarschuwen wij voor de laatste maal?

Faculty of Law In een complexe rechtsorde als de onze, is het een illusie te menen dat wetten door burgers begrepen kunnen worden. Het kan niet, en je moet er (dus) ook niet naar streven. Maar als rechters en rechtshulpverleners het niet meer begrijpen, is er een probleem. Het probleem van de toegankelijkheid

Faculty of Law Uitgangspunten van goede wetgevingtechniek: Zaken moeten op een logische plaats staan. Bij elkaar wat bij elkaar hoort. Consistente manier van verdeling van onderwerpen over hogere en lagere regels Ook: wetgevingsintervisie ‘Oplossingen?’