Marketing Ir Adriaan Walraad MBA. huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager) 

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Implementatie van de UNCO-MOB
VDP Antwerpen 20 april 2010 Veranderingsbeheer aan de Overheid Peter Samyn FOD Volksgezondheid, Veiligheid Voedselketen en Leefmilieu.
Marketing voor verkeerskunde
Ouders en Kinderen Centraal
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
Project verkeersveiligheid en ruimte en Cursus Verkeersgedrag/-veiligheid 1 Ir Adriaan Walraad MBA.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Een startersgids voor innovatie
Van probleemstelling naar doelstelling
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Innovatie voor kwaliteitskringen
Inleiding politieke sensitiviteit
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Marketing Werkgroep 6.
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Geef het verkeer terug aan de eindgebruiker
Interactie oftewel: wat met wie? Eerst eens analytisch...
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Marketing voor verkeerskunde
Economie in de bovenbouw
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Aan de slag met verbeelden Niet richten op de inhoud maar beelden toevoegen aan het denkproces Casus is jullie offerte: ‘Kleinere afstand tussen burger.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Netwerkbijeenkomst 3D + HR Stedendriehoek
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Weerstand kan je opvatten als feedback
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Kostprijs & verkoopprijs
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
G32 Roadshow Breda 25 februari 2016
ECO-CONSULT ENVIRONMENTAL ECONOMICS ________________________________________________ Meer milieu, minder kosten! ECO-CONSULT ENVIRONMENTAL ECONOMICS Hoe.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Seminar ‘jonge’ senioren Overzande 8 maart Opbouw ledenbestand provincie Zeeland Peildatum 8 dec [ 50, 59 ] = 63 leden 0,9 % [ 60, 69 ] =
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelstraat de Heurne
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Les 3: Marktonderzoek Keuzevak Marketing.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Transcript van de presentatie:

Marketing Ir Adriaan Walraad MBA

huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager)  Tentamen (60% van eindcijfer)  College vrijdag 13 februari valt uit  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager)  Tentamen (60% van eindcijfer)  College vrijdag 13 februari valt uit

Marketing...  Wat is jullie beeld en wat verwachten jullie ervan?  Bijvoorbeeld: planstudie ring Utrecht  Wat is jullie beeld en wat verwachten jullie ervan?  Bijvoorbeeld: planstudie ring Utrecht

Marketing...  Een van de perspectieven op de werkelijkheid  Een zienswijze/ grondhouding waarbij de eindgebruiker centraal staat  In het derde jaar gaan we inhoudelijk verder de diepte in met marketing.  Een van de perspectieven op de werkelijkheid  Een zienswijze/ grondhouding waarbij de eindgebruiker centraal staat  In het derde jaar gaan we inhoudelijk verder de diepte in met marketing.

Marketing... in de context van deze cursus  De eindgebruiker centraal  Een werkwijze waarbij de verkeerskunde -van beleid tot uitvoering- is afgestemd op de wensen en behoeften van de eindgebruiker  De eindgebruiker centraal  Een werkwijze waarbij de verkeerskunde -van beleid tot uitvoering- is afgestemd op de wensen en behoeften van de eindgebruiker

Marketing...  De eindgebruiker centraal?  Ach dat doen we altijd al... Ik weet wat goed is...  Dat is iets met zelfsturing...  Dat is iets voor de politiek...  Dat is iets met reclame en imago...  Dat is iets met statistiek en segmenteren...  Dat is iets met beleving...  Tools: aanbodgericht, vraaggericht, Marketing, positionering, imagineering  -in de brede context van verkeerskunde  De eindgebruiker centraal?  Ach dat doen we altijd al... Ik weet wat goed is...  Dat is iets met zelfsturing...  Dat is iets voor de politiek...  Dat is iets met reclame en imago...  Dat is iets met statistiek en segmenteren...  Dat is iets met beleving...  Tools: aanbodgericht, vraaggericht, Marketing, positionering, imagineering  -in de brede context van verkeerskunde

Marketing... Waarom nodig?  Verkeerskunde van de toekomst  Mondige en communicerende burger  Belonen/ beprijzen/ MSP  Ketenmobiliteit  Reisinformatie  Verkeersveiligheid  Evenementen  Verkeerskunde van de toekomst  Mondige en communicerende burger  Belonen/ beprijzen/ MSP  Ketenmobiliteit  Reisinformatie  Verkeersveiligheid  Evenementen

De eindgebruiker, makkelijk toch?  Klantwaarde  Resultaat: Wat heb je eraan  Proces: De wijze waarop  Emotie: De beleving ervan  Prijs: Wat het kost  Tijd en moeite: Wat je zelf moet doen  Klantwaarde  Resultaat: Wat heb je eraan  Proces: De wijze waarop  Emotie: De beleving ervan  Prijs: Wat het kost  Tijd en moeite: Wat je zelf moet doen

Voor de eindgebruiker is er maar een verkeerssysteem...  Spanningsveld tussen  individueel en collectief belang  politiek en vakinhoud  segmenten gebruikers (en hun belang) onderling  verschillende actoren onderling  experimenteel en behoudend  rationeel en gevoel  te weinig en teveel vraag  Spanningsveld tussen  individueel en collectief belang  politiek en vakinhoud  segmenten gebruikers (en hun belang) onderling  verschillende actoren onderling  experimenteel en behoudend  rationeel en gevoel  te weinig en teveel vraag

Waarde, analoog aan Maslow  Aanbodgericht  Vraaggericht  Marketing  Belevingsmarketing  Imagineering  3 stadia  Empty ocean, red ocean, blue ocean  Net als behoeftenpyramide Maslow maakt Imagineering marketing en aanbod niet overbodig  Aanbodgericht  Vraaggericht  Marketing  Belevingsmarketing  Imagineering  3 stadia  Empty ocean, red ocean, blue ocean  Net als behoeftenpyramide Maslow maakt Imagineering marketing en aanbod niet overbodig

‘gewone’ imagineering Stadia volgens Diane Nijs Belevingsgericht: meer dan opleuken  Stadium 1: gebruik van verbeelding om problemen/ materiele zaken op te lossen  (wow-mooi gemaakt!)  Alcoa  stadium 2: gebruik van verbeelding om producten/diensten te maken die tot de verbeelding spreken  (wow-daar wil ik bij zijn)  Disney, Cirque du soleil  Stadium 3: gebruik van verbeelding (...) om een transformerende en genererende relatie te bewerkstelligen te bewerkstelligen  (wow- ik wil meedoen!)  Imagineering academy, fournituren Belevingsgericht: meer dan opleuken  Stadium 1: gebruik van verbeelding om problemen/ materiele zaken op te lossen  (wow-mooi gemaakt!)  Alcoa  stadium 2: gebruik van verbeelding om producten/diensten te maken die tot de verbeelding spreken  (wow-daar wil ik bij zijn)  Disney, Cirque du soleil  Stadium 3: gebruik van verbeelding (...) om een transformerende en genererende relatie te bewerkstelligen te bewerkstelligen  (wow- ik wil meedoen!)  Imagineering academy, fournituren

Opdracht 1 Resultaten uit het verleden...  Voor en nadelen van denken vanuit het bestaande... Kennis versus creativiteit... (zie ook: Einstein ‘we can not solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them’)