Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Edushock leerfestival
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
Project verkeersveiligheid en ruimte en Cursus Verkeersgedrag/-veiligheid 1 Ir Adriaan Walraad MBA.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Nationaal Innovatie Event
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Divera TWISK SWOV - Nederland
Waardenmanagement De Transities
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Professionalisering Vergunningverlening 2007 Werkgroep D communicatie Maite van Someren.
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Wat is motorisch leren? (1)
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Opsporing, kortadvies en ondersteuning van zwangere vrouwen Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening,
LEIDERSCHAPSONTWIKKELING © POLITIE HAAGLANDEN 2006 In gesprek over professioneel handelen 2 projecten in Haaglanden.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Verkeersveiligheid en ruimte
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Bewonersparticipatie Aan het werk voor de eindgebruiker.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
Management, Organisatie en gedrag Hoofdstuk 1,6,7
Workshop “Beoordelen”
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Samenwerken Werken in Teams.
Psychologie van de duurzaamheid
Ouderavond Groepsorganisatie
Dossier Empowerment.
Kijk op leerlingen en leren
Niet differentiëren maar socialiseren
De basis van ADSL: het constructivisme
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Workshop evalueren Dcp
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
motiverende gespreksvoering
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Motiverende gespreksvoering
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Formatief versus summatief
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Meer stille autobanden
Werken in een open kantoorruimte
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Toetsen in nieuwe scheikunde
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Risicocommunicatie en de omgevingswet
‘Motiveren kan je leren’
Boeien en binden van goede medewerkers
Hoofdstuk 5 Communiceren
Transcript van de presentatie:

Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV

...welkom!...  Terugblik  Vragen  Programma van vandaag  Terugblik  Vragen  Programma van vandaag

Verkeerseducatie  Leren  Formeel leren  Informeel leren  Enkele campagnes   ture=related ture=related    Leren  Formeel leren  Informeel leren  Enkele campagnes   ture=related ture=related  

Enkele gedragstheorieen  Cognitieve dissonantie  Risico homeostase  Belonen en bestraffen  Snelle feedback- anders: laat maar....  Weinig systematisch onderzoek  Effect korte termijn  Effect duurzaam?  Cognitieve dissonantie  Risico homeostase  Belonen en bestraffen  Snelle feedback- anders: laat maar....  Weinig systematisch onderzoek  Effect korte termijn  Effect duurzaam?

Uitgangspunten  Doelgroep  Context van gedrag  Onderwerpen en bekwaamheden  Continue lijn (permanente verkeerseducatie)  Toetsingskader  Flexibiliteit/ doorontwikkelen  Doelgroep  Context van gedrag  Onderwerpen en bekwaamheden  Continue lijn (permanente verkeerseducatie)  Toetsingskader  Flexibiliteit/ doorontwikkelen

Gde-matrix (goals of driver education)  Matrix met  Horizontaal:  Kennis en vaardigheden  Inzicht in beheersng van risicoverhogende factoren  Zelfevaluatie, kalibratie en motivatie  Verticaal  Persoonlijke kenmerken, ambities en competenties  Afwegingen en beslissingen in verkeerscontext  Beheersen van verkeerssituaties  Uitvoeren van concrete taken  Matrix met  Horizontaal:  Kennis en vaardigheden  Inzicht in beheersng van risicoverhogende factoren  Zelfevaluatie, kalibratie en motivatie  Verticaal  Persoonlijke kenmerken, ambities en competenties  Afwegingen en beslissingen in verkeerscontext  Beheersen van verkeerssituaties  Uitvoeren van concrete taken

educatie  Niet bruikbaar  Onlogische situaties  Complexe situaties  Ontwerpfouten  Menselijke beperkingen  Fouten die bewust gemaakt worden  Niet bruikbaar  Onlogische situaties  Complexe situaties  Ontwerpfouten  Menselijke beperkingen  Fouten die bewust gemaakt worden

handhaving  Motivatie  Intrinsiek  Omdat je het wilt  Extrinsiek  Subjectieve pakkans= objectieve pakkans x opvallendheid  Cascade: Kennen kunnen willen doen  Value (gevolg) x instrumentality (kans)x effectivity (beinvloedbaarheid)  Motivatie  Intrinsiek  Omdat je het wilt  Extrinsiek  Subjectieve pakkans= objectieve pakkans x opvallendheid  Cascade: Kennen kunnen willen doen  Value (gevolg) x instrumentality (kans)x effectivity (beinvloedbaarheid)

handhavingscommunicatie  Communicatie naar Gewenst gedrag  Noodzaak gedrag  Verhogen subjectieve pakkans  Draagvlak politieoptreden  Duidelijk, interessant, onvoorspelbaar  Communicatie is tweerichtingsverkeer  Communicatie naar Gewenst gedrag  Noodzaak gedrag  Verhogen subjectieve pakkans  Draagvlak politieoptreden  Duidelijk, interessant, onvoorspelbaar  Communicatie is tweerichtingsverkeer

HelmGRAS  Helm  Gordels  Roodlicht  Alcohol  Snelheid  Effectiviteit, efficiency, geloofwaardigheid  Helm  Gordels  Roodlicht  Alcohol  Snelheid  Effectiviteit, efficiency, geloofwaardigheid