Verkeersveiligheid en ruimte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Advertisements

Bewonersverbondenheid met een wijk...
"Oranjebuurt, wonen en leven in een beschermd stadsgebied"
1 Welkom bij Transitie Roermond. Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (steden, wijken, dorpen, buurten) die zelf aan de slag gaan om hun leven.
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Duurzaam omgaan met de openbare ruimte…… doe je samen!
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Project verkeersveiligheid en ruimte en Cursus Verkeersgedrag/-veiligheid 1 Ir Adriaan Walraad MBA.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
RUIMTELIJKE KENNISMAKING ‘modellen verkenning’ BEWONERS HOGE HOFSTRAAT - OOSTERHOUTSESTRAAT 7 december 2010.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Welkom.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Centrumontwikkeling Stein
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk 2.
Herontwikkeling Industrieterrein Amerongen
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Fietsoversteek turborotonde Wijchen
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Bewonersparticipatie Aan het werk voor de eindgebruiker.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
KAREL DOORMANPLEIN.
Bonheiden Putsesteenweg
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
WAT IS EEN WIJKCIRCULATIEPLAN? Concrete vertaling van het deelmobiliteitsplan op wijkniveau Algemene visie over de circulatie - creëren van een kader,
De regionale wateropgave: Van visie tot realisatie.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Infomoment Woningdelen – 7 december Voorstelling door: Rob Van Hees Paul Corthouts.
Schorvoort toelichting masterplan Doel opmaak: -Sturen ruimtelijke ontwikkeling door een integrale planopmaak -vastleggen principes en aandachtspunten.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Opdracht Wijk niveau Opstellen Toekomstvisie Boswinkel Sociale Agenda Herstructurerings opgave Oost Boswinkel WoonWensenOnderzoek Ruimtelijke Verkenning.
Differentiëren & klassenmanagement
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
STRUCTUURVISIE Stand van zaken  Ontwerpvisie 2020: in procedure  Uitwerken deel milieu en duurzaamheid  Communicatietraject  Uitwerkingsvragen mobiliteit.
DE RINGBRUG De uitbreiding van het havengebied, de vestiging van industrieën en de bouw van nieuwe wijken als Goese Polder en Noordhoek bracht met zich.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Dag van de Wijken & Wijkaanpak Raadsvergadering 23 september 2009.
28 september Terugblik op vorige avond 2.Stand van zaken (grondaankoop en onderzoeken) 3.Wat stellen wij voor  Hoofdstructuur/kader  Thematiek.
Inloopavond Herinrichting dreef 12 april 2017
Wheermolen-Oost Renovatie 1.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Terugblik op wensen DOP 2012
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
Herinrichting Stationsstraat en omgeving
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Visie Leefomgeving Buurtgericht werken.
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Wheermolen-Oost Sloop-nieuwbouw 1.
Groot Onderhoud Noordkade
LATEN WIJ ONS KISTEN DOOR DE CRISIS?
Voorbeeldwijken in Uden
Pleidooi voor ... een sterk ruimtelijk beleid en voor
Sociale aanpak 30 KM-wegen
Transcript van de presentatie:

Verkeersveiligheid en ruimte Opbouw van intensiteiten

Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV

...welkom!... Terugblik Vragen Programma van vandaag

Cascade- verkeer te laat in het proces Kijk naar structuur Planologie Ruimtelijke ordening/ ontwikkeling Verkeersplanologie Kijk naar de plek Stedenbouwkundige uitwerking Landschapsarchitectuur Verkeersontwerp Kijk naar het gebruik Individueel gedrag

Inrichting en structuur Slechte inrichting Goede inrichting Slechte wegen- structuur Grote problemen, kostbare maatregelen Goede inrichting is lapmiddel, Goede wegen- structuur Met haven in zicht gestrand Maatregelen kunnen eenvoudig zijn Goed resultaat Verkeersveiligheid vanzelf in orde

Oude en nieuwe namen Oude naam Nieuwe naam autosnelweg autoweg Stroomwegen hoofdverzamelwegen Gebieds-ontsluitingswegen verzamelwegen wijkwegen buurtwegen Erftoegangswegen woonstraten woonerf

Opbouw intensiteiten 5 mvt/etm; soms meer, soms minder Verkeer over wegen die daarvoor toegerust zijn Structuur kiezen As Raster Lus/ sectoren Boom

Casus Maasplein p p p p

Stedelijke structuren door de jaren Historische centra tot ca 1850 Stedelijke en kleinschalige uitstraling Fijnmazige en compacte bebouwing Sterke functiemeningen Menging van alle verkeer Praktijk: beschermd stadsgezicht; autoluw tbv van langzaam verkeer; andere ontwerptechniek

Bebouwingsgordels ca 1850-1920 Schilvormige uitbreidingen Brede profielen op uitvalswegen (vaak oude polderwegen), met aan weerszijden voorzieningen Daartussen bebouwingsblokken met hoge dichtheden Stationsomgeving Verkeer geleiden op uitvalswegen met behoud van oversteekbaarheid en woekeren met ruimte ertussen Kijken of tangent voor auto mogelijk is

Open bebouwing tot ca 1960 Wederopbouw Verbijzonderen raster, Rechte, soms sobere straten Momofunctioneel, gericht op wonen Gematigd hoge dichtheden laagbouw Verbijzonderen raster, Probleemgerichte aanpak

Jaren ‘60 Rechthoekige structuren, stempelbouw Raster verbijzonderen Rasterstructuur, hoogbouw, gematigd hoge dichtheden; vooruitgangsdenken Monofunctionele ruimten, zware kunstwerken Overdimensionering verkeersruimte Rigide scheiding verkeer Raster verbijzonderen Langzaam verkeer routes Wegen met verkeersfunctie drastisch beperken

Jaren ‘70 Bloemkool wijken Eenvormige bebouwing verbijzonderen Vormeloze structuren, laagbouw, besloten ruimten Problemen orientatie en zichtbaarheid Smalle rijbaan, korte rechtstanden, doorsteekjes Rommelige inrichting, woonerven, duur in beheer, veel verharding Eenvormige bebouwing verbijzonderen Detaillering

Jaren ‘80 en ‘90 Heldere structuren, gebiedsontsluitingswegen structurerend Centrale as Grote huizen met kleinere tuinen Ondankbaar werk Versnippering tegengaan met behoud van allure

Laatste jaren Projectontwikkelaars, kleinere rol gemeente Diversiteit Soms duurzaam veilig vanaf begin meegenomen Pas op termijn herstructureren

Interessante woorden Grijze wegen Ritduurcriteria Intensiteitencriteria Risico-kencijfers Mobiliteitsgenererend effect

Het totaalbeeld telt Ruimtelijk beeld Activiteiten Verkeerskundig beeld Is...totaalbeeld

Procestechnieken; Procestechnieken Vpl Vpr Etc. Shared spaces/ gedeeld ruimtegebruik De burger centraal SAMENWERKING TUSSEN STEDENBOUW VERKEER!!!