De leerkracht centraal: op weg naar passend onderwijs met een preventieve gedragsbenadering cathy.van. tuijl@edith.nl Onderwijsdag 2012 SKOE 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Een totaalaanpak voor goed gedrag
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Werken naar onderwijsbehoeften
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Lineair curriculum concentrisch.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Congres Appreciative Inquiry
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Actieonderzoek instructietafel.
Voortgangsgesprek fase 1
Klassenmanagement en orde
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.:
vanuit een herstelgerichte visie!
Hoe houd je een klas op orde?
OGW op de Firtel.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Naar een typologie van scholen
Schoolgroepbijeenkomst
Gepersonaliseerd leren
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Communicatie 7e les.
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

De leerkracht centraal: op weg naar passend onderwijs met een preventieve gedragsbenadering cathy.van. tuijl@edith.nl Onderwijsdag 2012 SKOE 1

Rondje kennismaken Onderwijsdag 2012 SKOE

Actuele onderwijscontext: Opbrengstgericht werken en Passend Onderwijs OGW: Directe instructie, convergente differentiatie, gericht op optimaliseren van opbrengsten voor elke leerling Passend ow: voor elke leerling een passend traject, meer leerlingen met milde problemen binnen regulier onderwijs door flexibel onderwijscontinuüm. Basiszorg: preventief en licht curatief Onderwijsdag 2012 SKOE

Gewenst Minder reactief handelen op ongewenst gedrag van individuele leerlingen Meer anticiperend handelen voor hele groep Attitude leerkracht, Positieve interacties Klassenmanagement, Brede school aanpak Wat werkt: meer preventief handelen helpt! Ongewenst gedrag heeft een functie, levert iets op: negatieve aandacht of ontsnappen aan taken (verveling te moeilijk) We moeten meer aandacht hebben voor welk gedrag we graag zien: taakgericht gedrag, op geschikte manier hulp vragen, samen spelen, conflictjes oplossen: en we moeten ook tijd besteden aan het aanleren ervan Attitude: gedrag in een context, waarvan ik als lk deel uitmaak en die ik kan makkelijker beinvloeden; handelings- of oplossingsgericht Positieve interacties zijn de basis voor goede relatie, voor positieve groepssfeer, meer aandacht besteden aan gewenst gedrag Klassenmanagement: het kader moet helder en duidelijk zijn voor iedereen: dus duidelijke regels en routines en afspraken; groepsindeling Brede school: taak van de leerkracht wordt makkelijker als alle neuzen een kant op staan, samen gedragsregels voor verschillende locaties in school Wat werkt: effectief handelen: combinatie ven preventieve acties (regels op orde), goede instructie (onderwijs) en heldere consequenties (nu vaak allleen teveel corrigerende consequenties) Onderwijsdag 2012 SKOE

Opdracht 1: 10 minuten Denk na over de eigen succeservaringen m.b.t. omgaan met leerlingen met (mild) verstorend gedrag. Beschrijf in steekwoorden de situatie: Probleem: Aanpak: Werkzame factoren/effecten: Wissel in de groep ervaringen uit en vergelijk de werkzame factoren met elkaar. In welke mate/op welke manier komen deze met elkaar overeen? Noteer ideeën die ik heb gekregen door de succeservaringen met elkaar te delen: Plenair bespreken van de werkzame factoren en de effecten Onderwijsdag 2012 SKOE 5

Uitkomsten opdracht 1 Type probleem: Type aanpak: Werkzame factoren: Onderwijsdag 2012 SKOE 6

Primaire Preventie: School-/klasse- brede systemen voor CONTINUUM van SCHOOLBREDE INSTRUCTIE & POSITIEVE GEDRAGS-ONDERSTEUNING Tertiaire Preventie: gespecialiseerde individuele systemen voor leerlingen met hoge mate van risicovol gedrag ~5% ~15% Primaire Preventie: School-/klasse- brede systemen voor alle leerlingen, staf & settingen Secondaire Preventie: gespecialiseerde groepssystemen voor leerlingen met risicovol gedrag Veel aandacht gaat uit naar paar individuen die niet mee kunnen komen. als de rest van de groep te weinig aangeboden krijgt is dat dweilen met de kraan open . PBS stelt dat als de basis van het gebouw goed is dat een positieve werking heeft ook op leerlingen die minder makkelijk in het gareel te krijgen zijn. 80%van de lln weet zich goed te gedragen bij heldere regels, een grijze groep heeft een beetje extra aandacht nodig: groepsgewijs en laatste 5% reageert nog onvoldoende . Opzoeken uitgangspunten PBS ~80% van de leerlingen Onderwijsdag 2012 SKOE 7 7

Belang preventieve aanpak Gedragsproblemen variëren in ernst: Deel gaat vanzelf over, maar deel is sterk voorspellend voor reeks aan problemen: -Niet optimale leerprestaties of achterstand -Motivatieproblemen, onbetrokkenheid bij school/klas en verhoogd risico op schooluitval -Problemen met contacten met leeftijdsgenoten -Escalerende problemen richting gedrags- of andere stoornissen Onderwijsdag 2012 SKOE

Effectief hanteren van groepsactiviteiten Effectieve leraren verschillen van ineffectieve leraren in: Monitoren: actief en regelmatig toezicht op leerlingen, probleemgedrag vroeg ontdekt, voor escalatie Tempo: vlot les, houden aandacht leerlingen vast en voorkomen van afgeleid raken Betrekken leerlingen in uitdagende, maar niet onmogelijke groepsactiviteiten Naast een goede relatie met leerlingen word een positieve leeromgeving gekenmerkt door het effectief hanteren van groepsactiviteiten Drie verschillen: Toezicht houden, zien, merken wat er gaande is in de klas: monitoren vraagt letterlijk nabijheid, rondlopen in de klas Tempo van lesgeven: onze bijdrage aan gedragsproblemen zijn gebrek aan afstemming in onze instructie: te langzaam voor begaafde leerlingen die zich vervelen, te snel voor langzame leerlingen, te weinig boeiend en aanspreken wellicht Leerlingen weten te betrekken in taken die niet te moeilijk maar wel uitdagend zijn.: biedt gelegenheid tot reageren, dat voorkomt onrust Onderwijsdag 2012 SKOE

Onderdeel van preventieve gedragsbenadering: combinatie van strategieën Preventieve strategieën: Klasse-organisatie, groeperen van leerlingen, gebruik van signalen, routines rond taken, materialen en activiteiten Strategieën rond onderwijzen van gewenst gedrag: uitleggen, verklaren, gedragslessen Strategieën gericht op veranderen van consequenties: belonen, straffen, versterken, corrigeren, negeren, heroriënteren in reactie op gewenst of ongewenst gedrag en taak-of omgevingsveranderingen Onderwijsdag 2012 SKOE 10

Opdracht 2 (10 minuten) Bekijk de piramide Vul in: Wat doen we om goed gedrag en een goed klasklimaat te bevorderen; op welk niveau van de piramide? Wissel ook uit hoe je dat doet: goede voorbeelden, schoolvoorbeelden (betrek daarbij ook middelen om monitoren, lln te betrekken) Onderwijsdag 2012 SKOE

Opdracht 2 Basis: groepsgewijs - Middengroep: kleine groep Top: individuele lln Piramide vullen Onderwijsdag 2012 SKOE

Uitkomsten opdracht 2 Basisniveau piramide: Middenniveau piramide: Toppiramide: Onderwijsdag 2012 SKOE

Veel preventieve acties al aanwezig Maar hanteer ze bewust, breid ze uit, maak ze expliciet: ‘Corrigeren in het klein en prijzen in het groot’ Onderwijsdag 2012 SKOE

Gedragsprobleem: Leerling- of interactieprobleem? Transactioneel model: gedrag is situationeel, relationeel, relatief en fluctuerend Aangrijpen bij veranderbare zaken: de volwassene, aanpassing van de leeromgeving, gerichte instructie (goed gedrag kun je leren). Denken over gedragsprobleem als interactieprobleem vergt al een omslag in denken: het probleem zit niet uitsluitend in de leerling maar ook in diens omgeving. Kenmerken gedrag: Observeer eens wanneer hebt u geen problemen met een leerling en wanneer wel? situationeel Heeft deze leerling met alle docenten een probleem of met een deel van de docenten?relationeel Wanneer zijn de problemen het ernstigst en wanneer niet: relatief Waarom is een leerling pas in groep 7 brutaal en ordeverstorend en daarvoor en wellicht daarna niet meer? Transactioneel kader laat ook zien waar we de oplossing kunnen zoeken: bij de omgeving, onszelf en ons gedrag of onze houding, bij de inrichting van de school of van onze lespraktijk Onderwijsdag 2012 SKOE 15

Ontwikkeling preventieve strategieën Combinatie van Hoe voorkom ik uitlokkende factoren ? Hoe ontwikkel ik vaardigheden bij de leerling die alternatief zijn voor probleem-gedrag? Hoe verander ik de consequenties van (on)gewenst gedrag? ? Onderwijsdag 2012 SKOE 16

De valkuil van negatieve en escalerende interactiepatronen Verzoek van de leerkracht Kind krijgt nu zijn zin en leert dat het met escalerend gedrag de strijd kan winnen. Leerkracht gaat kind volgende keer uit de weg. Negatieve reactie van het kind Dringend herhalen van verzoek Sterker volharden in negatieve reactie: gillen, schelden, fysieke agressie Leerkracht bindt in, laat verzoek vallen Onderwijsdag 2012 SKOE

Wat helpt bij leerlingen met gedragsproblemen? Oog voor vraag achter gedrag Goed gedrag expliciet aanleren Eigen reactie: kort nonverbaal signaal , zakelijk Op zoek naar talenten, leuke kanten leerling Leeromgeving aanpassen (Otr) Kritisch blijven tav eigen aandeel Ouders betrekken vanuit eigen vraag Onderwijsdag 2012 SKOE

Verhouding positieve en negatieve interacties 4:1 Ook /juist bij lastige leerlingen Onderwijsdag 2012 SKOE

Opdracht 3: denken-delen-uitwisselen Neem een lastige leerling in gedachten. Ga na of je deze leerling afgelopen week gecorrigeerd hebt. Hoeveel aandacht was er daarbij voor aanleren van gewenst gedrag? Hoe vaak had je een positief moment of actie naar deze leerling? Is het mogelijk om deze momenten uit te bouwen? Wat zou je morgen kunnen uitproberen? Onderwijsdag 2012 SKOE

samenvatten en terugkoppelen Opdracht 3: samenvatten en terugkoppelen Onderwijsdag 2012 SKOE

Gericht op positieve interacties Proactief handelen / Wat helpt in de school? Schoolbrede aanpak Gericht op positieve interacties Proactief handelen / klassenmanagement Samen met ouders Preventief in plaats van ‘wait to fail’ Onderwijsdag 2012 SKOE

Meer weten over gedrag en aanpak? Kom naar de buitenkring lectoraat gedrag- en leerproblemen! 2x per jaar: maart-november Dinsdag van 16.15-18.30 Opgeven bij melanie.brouwer@edith.nl onder vermelding van ‘buitenkring’ Onderwijsdag 2012 SKOE