Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Passend onderwijs.
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
Opbrengstgericht werken
Samenwerkingsverband VO 23-02
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
NME: kiezen, leren, meedoen
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
kwaliteitsindicatoren
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Verschillen in onderwijskansen
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs & Arbeidsmarkt FORUM

Onderwijsachterstandenbeleid Doel: aanpak van leerachterstanden voor gelijke onderwijskansen Doelgroep:  VVE: doelgroepbeleid afhankelijk van gemeente  PO: gewichtenleerlingen op basis van opleidingsniveau ouders  VO: leerplusscholen op basis van minimum aantal leerlingen uit armoedeprobleemcumulatiegebieden Budget:  VVE: € 260 miljoen voor 2011  PO: € 400 miljoen in 2009 (€ / doelgroepleerling)  VO: 860 euro per leerling in 2008

Knelpunten onderwijsachterstandenbeleid  achterstand begin schoolloopbaan  grote verschillen in kwaliteit van onderwijs  ineffectief gebruik onderwijs- achterstandenbudget  voortschrijdende segregatie

Vroegtijdige taalontwikkeling Vroege voorlichting  Investeringen van ouders in cognitieve en taalontwikkeling VVE voorzieningen  werving voor deelname  toegankelijkheid  kwaliteit  ouderbetrokkenheid

Hoge kwaliteit van onderwijs Analyse:  achterstandsscholen: lage ambities en laag niveau van onderwijsaanbod  inspectie / besturen: lage verwachtingen Aanbevelingen:  herziening beoordelingscriteria inspectie van onderwijs  transparante en laagdrempelige informatie aan ouders  rol ouders in verbetering en bewaking van kwaliteit  sneller sluiten van zwakke scholen  compensatie aan leerlingen voor opgelopen achterstanden

Effectief gebruik van onderwijskansenbudgetten Analyse  geen toezicht op gebruik  ineffectief gebruik Aanbevelingen  koppeling van criteria aan gebruik  zicht van ouders op gebruik  publieke verantwoording over gebruik

Effectieve aanpak leerachterstanden  extra leertijd / focus kernvakken  bewezen effectieve leermethodes  gekwalificeerde leerkrachten  uitstel selectie vervolgonderwijs  zorg en begeleiding VO leerlingen

Extra leertijd  structureel aanbod van extra leertijd gekoppeld aan leerbehoeften en onderwijskansenbudget  afstemming met regulier curriculum en leerkracht  ouderbetrokkenheid bij extra leertijd en concrete handvatten voor taal- en kennisontwikkeling thuis

Effectieve leermethodes  bestaande kennis benutten  kennisontwikkeling Leermethodes met bewezen effectiviteit voor de aanpak van leerachterstanden

Gekwalificeerde leerkrachten  hoog gekwalificeerde schoolteams naar achterstandsscholen  professionele ondersteuning in aanpak leerachterstanden  diversiteit in bestuur en schoolteam

Uitstel van selectie  verwachtingen, cito-score en advies  kop- en voetklassen  vmbo-havo brugklassen  juniorcolleges  versoepeling verblijfsduurregels VO  verbetering doorstroom en opstroom (drempels en gebrekkige aansluiting)

Zorg en begeleiding VO leerlingen  extra zorg en begeleiding voor kwetsbare jongeren  gerichte aanpak van verzuim  professionalisering van schoolloopbaanbegeleiders  passend aanbod van stageplaatsen

Tegengaan van segregatie  samenhangend beleid  bindende afspraken schoolbesturen  toezicht op transparant en rechtvaardig toelatingsbeleid van scholen  versterken van voorkennis en positie allochtone ouders voor schoolkeuze  woningbeleid