Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs & Arbeidsmarkt FORUM
Onderwijsachterstandenbeleid Doel: aanpak van leerachterstanden voor gelijke onderwijskansen Doelgroep: VVE: doelgroepbeleid afhankelijk van gemeente PO: gewichtenleerlingen op basis van opleidingsniveau ouders VO: leerplusscholen op basis van minimum aantal leerlingen uit armoedeprobleemcumulatiegebieden Budget: VVE: € 260 miljoen voor 2011 PO: € 400 miljoen in 2009 (€ / doelgroepleerling) VO: 860 euro per leerling in 2008
Knelpunten onderwijsachterstandenbeleid achterstand begin schoolloopbaan grote verschillen in kwaliteit van onderwijs ineffectief gebruik onderwijs- achterstandenbudget voortschrijdende segregatie
Vroegtijdige taalontwikkeling Vroege voorlichting Investeringen van ouders in cognitieve en taalontwikkeling VVE voorzieningen werving voor deelname toegankelijkheid kwaliteit ouderbetrokkenheid
Hoge kwaliteit van onderwijs Analyse: achterstandsscholen: lage ambities en laag niveau van onderwijsaanbod inspectie / besturen: lage verwachtingen Aanbevelingen: herziening beoordelingscriteria inspectie van onderwijs transparante en laagdrempelige informatie aan ouders rol ouders in verbetering en bewaking van kwaliteit sneller sluiten van zwakke scholen compensatie aan leerlingen voor opgelopen achterstanden
Effectief gebruik van onderwijskansenbudgetten Analyse geen toezicht op gebruik ineffectief gebruik Aanbevelingen koppeling van criteria aan gebruik zicht van ouders op gebruik publieke verantwoording over gebruik
Effectieve aanpak leerachterstanden extra leertijd / focus kernvakken bewezen effectieve leermethodes gekwalificeerde leerkrachten uitstel selectie vervolgonderwijs zorg en begeleiding VO leerlingen
Extra leertijd structureel aanbod van extra leertijd gekoppeld aan leerbehoeften en onderwijskansenbudget afstemming met regulier curriculum en leerkracht ouderbetrokkenheid bij extra leertijd en concrete handvatten voor taal- en kennisontwikkeling thuis
Effectieve leermethodes bestaande kennis benutten kennisontwikkeling Leermethodes met bewezen effectiviteit voor de aanpak van leerachterstanden
Gekwalificeerde leerkrachten hoog gekwalificeerde schoolteams naar achterstandsscholen professionele ondersteuning in aanpak leerachterstanden diversiteit in bestuur en schoolteam
Uitstel van selectie verwachtingen, cito-score en advies kop- en voetklassen vmbo-havo brugklassen juniorcolleges versoepeling verblijfsduurregels VO verbetering doorstroom en opstroom (drempels en gebrekkige aansluiting)
Zorg en begeleiding VO leerlingen extra zorg en begeleiding voor kwetsbare jongeren gerichte aanpak van verzuim professionalisering van schoolloopbaanbegeleiders passend aanbod van stageplaatsen
Tegengaan van segregatie samenhangend beleid bindende afspraken schoolbesturen toezicht op transparant en rechtvaardig toelatingsbeleid van scholen versterken van voorkennis en positie allochtone ouders voor schoolkeuze woningbeleid