TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Time management in het onderwijs
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Welkom.
Johari venster & feedback
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
De eerste presentatie voor Nederlands
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het wezen van ‘contact’
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
" Wie zijn eigenlijk mijn PC-vrienden?"
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Goedendag computerbezitter!
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Weerstand kan je opvatten als feedback
Presenteren en communiceren
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Het coachende functioneringsgesprek
Gespreksvaardig-heden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Marketing Coen van Wetering
Communicatie & Relatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN RELATIE MET VOORGAANDE ‘GROEP’-TEKSTEN: TEKST 9 EN 10 ONTWIKKELING VAN DE EFFECTIEVE TAAKGROEP TEKST 11 EN 12 GEDRAG EN FACTOREN DIE SUCCES BEPALEN TEKST 13 DE BASIS VAN ALLES: COMMUNICATIEVE VAARDIGHEID

UITWISSELEN VAN INFORMATIE TUSSEN MEERDERE PERSONEN: BEDENKEN, GEVEN, ONTVANGEN EN VERWERKEN VAN BOODSCHAPPEN zie p. 97: model communicatieproces

NAUW VERBONDEN AAN COMMUNICATIE: SOCIALE WAARNEMING, TEKST 3 REFERENTIEKADER, P. 24 HIERMEE INTERPRETEER / BEOORDEEL JE DE INFORMATIE VAN ANDEREN ZIJ DOEN DAT OOK NAAR JOU! DUIDELIJK TE ZIEN IN ASPECT 3, P. 99: ‘WAARHEID’ IS SUBJECTIEF

GEZEGDE: ‘OVER SMAAK VALT NIET TE TWISTEN’ ALS JIJ IETS MOOI VINDT EN IK NIET, WIE HEEFT DAN GELIJK? ZIE ASPECT 2, P. 99 CULTUUR & COMMUNICATIE NA HET RIJKE MAAL LAAT IK EEN LUIDE BOER STELT DE GASTHEER DAT OP PRIJS?

REKENING HOUDEN MET ELKAARS REFERENTIEKADER IS VAN GROOT BELANG VOOR GESLAAGDE COMMUNICATIE OOK: DOSERING/MIX VAN VERBAAL-NONVERBAAL KEUZE VAN KANAAL VERMIJDEN VAN RUIS

DE ‘IDEALE’ DOCENT IN COMMUNICATIEF OPZICHT: MAAKT NIET DE FOUTEN OP P. 96/97 1 KENT ZIJN VERHAAL 2 DUIDELIJKE PRESENTATIE (stemgebruik, PowerPoints, Prezi, internet, ruimtelijke opstelling, gebaren, etc.) 3 ZIET TOE OP RUST IN DE KLAS 4 ZIET WANNEER STUDENTEN IETS NIET GOED BEGRIJPEN EN REAGEERT DAAROP

VERBAAL COMMUNICEREN: EERDER WEDERZIJDS BEGRIP OVER DE INHOUD: geen misverstand bij wat zwart/wit, jongen/meisje, huis, team, prestatiemotivatie of creativiteit is OM EMOTIES OVER TE BRENGEN MOEILIJKER VOOR WEDERZIJDS BEGRIP NON-VERBALE COMMUNICATIE IS DAARVOOR MEER GESCHIKT

JE HEBT EEN HEKEL AAN IEMAND EN JE ZEGT: ‘LEUKE JAS HEB JE AAN’ JE VINDT IEMAND AARDIG EN JE ZEGT: ‘LEUKE JAS HEB JE AAN’ VERBALE INHOUD IS PRECIES GELIJK, DOOR NON-VERBALE ‘VERPAKKING’ TEGENGESTELDE BOODSCHAP!

HOE JE EEN BOODSCHAP BRENGT, HANGT O. A HOE JE EEN BOODSCHAP BRENGT, HANGT O.A. VAN JE PERSOONSKENMERKEN, ZIE OOK P. 22 P. 100 SCHEMA STIJLEN P. 101 NOG MEER STIJLEN OP BASIS VAN PERSOONSKENMERKEN

WAT JE PERSOONLIJKE STIJL OOK IS, E = KxA IS STEEDS VAN TOEPASSING, zie p. 102 Het EFFECT van je boodschap op de ander hangt af van de mate waarin deze die inhoudelijk waardeert (KWALITEIT) en als waar/juist/volledig, etc. aanvaardt (ACCEPTATIE)

KWALITEIT = ACCEPTATIE = DE ARGUMENTEN, FEITEN WAAROP EEN OORDEEL IS GEBASEERD, DE VOORGESTELDE PROBLEEMOPLOSSING ACCEPTATIE = DE BOODSCHAP ALS WAAR, BELANGRIJK, DE MOEITE WAARD, ETC. ERVAREN. DE BOODSCHAP IN DE VORM VAN EEN GEDRAGSADVIES UITVOEREN

JE KUNT HET OOK ZO BEKIJKEN: STAAT DE KWALITEIT VAN MIJN BOODSCHAP VOOR DE ONTVANGER VAST? JA OF NEE ACCEPTEERT DE ONTVANGER MIJN BOODSCHAP? JA OF NEE BIJ 2 X JA: DE ANDER GELOOFT JE, DOET WAT JE ZEGT, ETC. K = JA, ACC= NEE: RELATIE STAAT VOOROP, VERTROUWEN, SYMPATHIE K = NEE, ACC = JA: INHOUD, ARGUMENTATIE STAAT VOOROP BIJ 2 X NEE: ALLEEN MET GEWELD HEEFT JE BOODSCHAP EFFECT

DOCENT HEEFT ‘BOODSCHAP’ NAAR STUDENT: EFFECT BIJ DE LAATSTE? DE STATUS VAN DE DOCENT STAAT (NOG) NIET TER DISCUSSIE: ACCEPTATIE = JA MAAR GEEFT HIJ GOED LES? DAT IS DE KWALITEIT VAN ZIJN BOODSCHAP, INHOUDELIJK DUS!

KRITIEK VAN STUDENTEN GAAT MEESTAL OM DE KWALITEIT VAN HET LESGEVEN / STUDIEMATERIAAL/ TENTAMENOPGAFVEN, ETC. NIET OM DE PERSOON VAN DE DOCENT OF DIENS RELATIE MET STUDENTEN