Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Ondernemen in de praktijk
In de Versnelling Initiatief Versnelling Verduurzaming Levensmiddelenindustrie.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Business projects: IBeO
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Waardenmanagement De Transities
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Welkom bij de presentatie van het
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie, strategie & jaarplan
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Introductie van Duurzaamheid in HBO onderwijs Visie vanuit bedrijfsleven Drs. J.A. van der Schroeff Directeur Kennis en Kwaliteit Grontmij NV BZW werkgroep.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Met Stakeholders Gedeelde Visie
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Beleidsinformatie Jeugd
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Is duurzaam ondernemen ‘topsport’?
Welkom 2012: het jaar van de grote verwarring?. Doel: - Ambitieuze / resultaatgerichte ondernemers - Onderwerpen verschillende invalshoeken - Interactie.
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verpleegkundig redeneren
Naar een duurzaam HRM beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Zonnecellen op water Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Laagveengebied Groningen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Presentatie bedrijfsplan
SHEQ SHQ.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Presentatie van ondernemingsplan
Transcript van de presentatie:

Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB

Peter van Heusden Verantwoording Tot nu toe onbrak het aan een project waaraan gewerkt kon worden aan de interpersoonlijke dimensie “omgevingsbewustzijn” Waarin de student kon laten blijken: –goed geïnformeerd te zijn over maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en deze kennis effectief benutten voor de eigen functie of organisatie. Uit het landelijk document HBO Opleidingseisen TBK

Peter van Heusden Mede werkers Strategie & beleid Middelen Waardering door de maat schappij Waardering door de klanten en leveranciers Waardering door de mede werkers ProcessenLeider schap Eind resultaten INK-Model OrganisatieResultaat Leren en verbeteren

Peter van Heusden Leitmotiv Van ondernemingen worden afgewogen beslissingen verwacht die voor de samenleving als geheel het meest duurzame resultaat opleveren. Duurzaam ondernemen is interessant; het gaat immers om de continuïteit op de lange termijn. Om het abstracte begrip "duurzaam ondernemen" om te zetten in concrete acties is meer inzicht nodig in de aspecten die voor een onderneming relevant zijn.

Peter van Heusden Competenties Ontwikkelen en formuleren van beleid –analyseren van bestaande bedrijfskenmerken (identiteit) De rol die de student inneemt in het kader van dit project –extern adviseur c.q. assistent van een senior adviseur De voor dit project relevante gedragsindicatoren –Integratieve intelligentie intuïtief inzicht in complexe samenhangen, anticiperen op associatie en synthese van uiteenlopende informatie, ontwikkelen van lange termijnvisie; verschillende gezichtspunten afwegen en een realistisch oordeel vormen

Peter van Heusden Competenties Resultaat –geaccepteerde strategie door de organisatie na verwerking van de feedback. Het gedrag kan blijken uit de volgende waarnemingen –de rapportage en de presentatie wordt als volledig en zorgvuldig aangemerkt –de aannames en de resultaten worden tegenover de opdrachtgever, correct, overtuigend en terzake doende verdedigd

Peter van Heusden Opdracht In dit project moet de “duurzaamheid” van een onderneming worden onderzocht aan de hand van de kernelementen: –People, Planet en Profit (de zogenaamde Triple P). Tot het domein People worden de prestaties van de onderneming op sociaal-ethisch gebied gerekend Tot het domein Planet worden de prestaties gerekend op het gebied van milieu in ruime zin Tot het domein Profit worden de “andere” economische thema's gerekend

Peter van Heusden Uitwerking van de opdracht De volgende zaken moeten inzichtelijk worden gemaakt: –hoe de gekozen onderneming presteert op het gebied van duurzaam ondernemen, –hoe stakeholders de prestaties van het bedrijf ervaren, –in welke mate het bedrijf tegemoet komt aan de belangen van haar stakeholders, –wat zij in de toekomst van het bedrijf verwachten.

Peter van Heusden Gesuggereerde aanpak De aanpak kan in drie delen worden opgedeeld –Eerste oriëntatie –Stakeholders –Duurzaamheidagenda en rapportage

Peter van Heusden Eerste oriëntatie Wat zijn de ambities van de onderneming ten aanzien van duurzaam ondernemen. Waarop berust de behoefte aan een beleid t.a.v. duurzaamheid? Wat zijn de drijfveren om met duurzaam ondernemen aan de slag te gaan? Deskresearch –Literatuur: Winst en Waarden, mr. M.P.M. Cooymans, mr. E.F.M. Hintzen –EFQM-model, Global Reporting Initiative, Acountability (8000, 1000) richtlijnen en de ISO 14001

Peter van Heusden Stakeholders Wie zijn de meest relevante stakeholders en op welke wijze acteren zij met de onderneming? –Welke onderwerpen vindt men van belang in relatie tot de activiteiten van het bedrijf (wat zijn de belangen van de desbetreffende stakeholders)? –Hoe waardeert men de prestatie van het bedrijf op deze onderwerpen? –Wat verwacht men van het bedrijf in de toekomst (gewenste prestatie op de onderwerpen)?

Peter van Heusden

Score Bedrijf

Peter van Heusden Score Stakeholders

Peter van Heusden Prestaties

Peter van Heusden Duurzaamheid rapportage Stel een overzicht op van de sterke en zwakke punten van het duurzaamheidsbeleid van de onderneming Breng de kansen en bedreigingen in relatie tot verwachtingen van stakeholders in kaart Welke kansen en bedreigingen zouden een uitdaging zijn om daadwerkelijk mee aan de slag te gaan? Welke punten moeten eerst worden bediscussieerd voor een verdere koersbepaling?

Peter van Heusden Duurzaamheidagenda Stel voor het management, aan de hand van de meting, een duurzaamheidagenda op, ofwel een lijst met aandachtspunten waaraan de onderneming in de komende jaar en verder aandacht zou moeten besteden.

Peter van Heusden Conclusies na een ronde Het animo is groter dan verwacht Studenten kiezen vooral “populaire” maar ook “moeilijke” bedrijven Heineken, KLM, Unilever Bedrijven zijn traag met het verstrekken van relevante informatie Stakeholders communiceren niet altijd via, voor studenten toegankelijke media Studenten zijn minder goed in staat het voor de opdracht benodigde abstractieniveau te bereiken