VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Organisatieverandering
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
situationeel leiderschap
Menno Karres Lead Auditor
Evaluatie van mentorprojecten
Succesfactoren van teamcoaching
Renco Bakker BPMConsult
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Power DIV A.W. Plat 7 S-en Mc Kinsey.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Praktijkvoorbeelden leidinggevenden DIV
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Wat is een communicatieplan?
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Wat willen we vandaag doen?
Een theoretische verkenning
Morele ontwikkeling en opvoeding
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
De kubus van CSPE succesfactoren!
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Naar een optimaal HR - beleid
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
ZESC – Situationeel leiderschap
Koppeling visie en praktijk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005 Veranderkunde VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005

Programma Opwarming Verbeteren/veranderen/vernieuwen Jezelf en je omgeving 7 S-en voor transitie van Mc Kinsey Veranderkunde

Opwarming Leerdoelen: Concepten: teamontwikkeling, (groeps)communicatie: Bila/tafeltjes vs werkoverleg mt-teams Samenbindend vermogen Makkelijk versus moeilijk

Verbeteren Veranderen Vernieuwen Definitie Omgeving Eigen plan Effectiviteit Efficiency Anders: Denken Worden Zijn E+E+ Flexibiliteit Creativiteit Omgeving Eigen plan E-mail registratie Inlichtingen (googlen en transp) Back-scan Jezelf vs ander Kiezen Slimmer Aanpassen Brutaler Duidelijker Differentiëren DIV-claimen Informatievaardiger Channelmanagent

Bevindingen Vooral verbeteren Na denken, doen/zijn We moeten vernieuwen maar vernieuwen heel weinig (hangen aan traditionele werkwijzen en concepten) Actief veranderen (van huidig naar gewenst)

Jezelf door jezelf Wie wil je zijn voor de ander Jezelf volgens de ander Wat te doen? Welke 2 mensen kunnen je hierbij helpen? Wie biedt jij hulp aan?

Veranderkunde Inspelen op veranderingen Veranderproces sturen op veranderbare zaken Probleem-analyse Weerstanden (reduceren van onzekerheid) Manager en ‘stijl’

Afstemmen stijl op persoon en situatie Weten wanneer: Sturen Faciliteren Delegeren Confronteren Richting geven Ondersteunen

Besef Resultaat door sturen op gedrag 5 KCC model (kern competenties coachend leidinggeven) Je stuurt via de mens op de taak

5 KCC 1. Veiligheid: (aandacht, zorg, respect) bewuste onveiligheid onbewuste onveiligheid Transparant: op tafel leggen Statuswip: ondanks niveau verschillen de statustransactie van het gesprek gelijkwaardig houden 2. Verantwoordelijkheid: (taak, bevoegdheden) - stellen - nemen  3. Doelbepaling (strategisch) 4. Begeleiden, communicatie - af en toe even stil staan - aanspreken 5. Resultaat Mens Mijn zorg is jouw zorg Jouw probleem blijf jouw probleem Wie zijn doel kent, die zijn doel haalt Het aanspreken is altijd positief Uiteindelijk telt alleen het resultaat Taak

SPIEK Specifiek: wie wat waar wanneer Positief: wat wil je wel Inbedding: wat zijn de consequenties en zijn ze aanvaardbaar Eigen controle: heb ik het onder eigen controle of kan ik het onder eigen controle krijgen Resultaten halen

Veranderingsstrategie Klantfocus Kwaliteit Kostenstructuur Attitude Houding Gedrag Resultaat = A (K x K x K)

Veranderingscriteria Managementgebieden Omgevingsgerichtheid Structuurgerichtheid procesgerichtheid Overige Resultaatgerichtheid Gedragsgerichtheid (team of individueel) fasegerichtheid

Faseren Doelgericht communiceren en feedback geven Verandercyclus Verander eis Verander richting Vasthouden resultaten Activiteiten: Diagnose (situatie) Verankering (acceptatie) Instrumentatie Onderhoud Evaluatie Doelgericht communiceren en feedback geven

Samenbindende Cultuur De organisatie Het probleem De vragen De uitwerking Onze helden Onze symbolen Onze waarden Onze normen Wat is een geschikte manier om een samenbindende cultuur de creëren Welke mogelijkheden heeft u tot uw beschikking om de gewenste omslag te realiseren

7 S-en Strategie (missie/visie) Structuur (organigram, ‘je’ manager) Systemen (proces/procedures en werkinstr.) Stijl van leidinggeven (b.v. situationeel) Staff (personeel/fte/competenties) Skills (vaardigheden) Super Ordinated Goals (Cultuur)

Opdracht Bekijk je business plan Neem je managementletter voor ogen Geef in groepjes van 3-4 personen aan tot welke inzichten je komt als je de 7 S-en (huidige situatie) toepast. Koppel resultaat terug met opmerkingen over ‘verbeteringen, veranderingen of vernieuwingen’. Lastige opdracht: De businessplannen zijn nog niet gereed en bevatten soms ‘een goed idee’ Cursisten zijn (nog) niet gestart met de management letter.

Afsluiting Evaluatieformulieren invullen Inhoudelijk voor enkele moeilijk: bruikbaar en inspiratie voor de deelnemers Leesteksten en voorbereiding vooraf door deelnemers lijkt gewenst