VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005 Veranderkunde VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005
Programma Opwarming Verbeteren/veranderen/vernieuwen Jezelf en je omgeving 7 S-en voor transitie van Mc Kinsey Veranderkunde
Opwarming Leerdoelen: Concepten: teamontwikkeling, (groeps)communicatie: Bila/tafeltjes vs werkoverleg mt-teams Samenbindend vermogen Makkelijk versus moeilijk
Verbeteren Veranderen Vernieuwen Definitie Omgeving Eigen plan Effectiviteit Efficiency Anders: Denken Worden Zijn E+E+ Flexibiliteit Creativiteit Omgeving Eigen plan E-mail registratie Inlichtingen (googlen en transp) Back-scan Jezelf vs ander Kiezen Slimmer Aanpassen Brutaler Duidelijker Differentiëren DIV-claimen Informatievaardiger Channelmanagent
Bevindingen Vooral verbeteren Na denken, doen/zijn We moeten vernieuwen maar vernieuwen heel weinig (hangen aan traditionele werkwijzen en concepten) Actief veranderen (van huidig naar gewenst)
Jezelf door jezelf Wie wil je zijn voor de ander Jezelf volgens de ander Wat te doen? Welke 2 mensen kunnen je hierbij helpen? Wie biedt jij hulp aan?
Veranderkunde Inspelen op veranderingen Veranderproces sturen op veranderbare zaken Probleem-analyse Weerstanden (reduceren van onzekerheid) Manager en ‘stijl’
Afstemmen stijl op persoon en situatie Weten wanneer: Sturen Faciliteren Delegeren Confronteren Richting geven Ondersteunen
Besef Resultaat door sturen op gedrag 5 KCC model (kern competenties coachend leidinggeven) Je stuurt via de mens op de taak
5 KCC 1. Veiligheid: (aandacht, zorg, respect) bewuste onveiligheid onbewuste onveiligheid Transparant: op tafel leggen Statuswip: ondanks niveau verschillen de statustransactie van het gesprek gelijkwaardig houden 2. Verantwoordelijkheid: (taak, bevoegdheden) - stellen - nemen 3. Doelbepaling (strategisch) 4. Begeleiden, communicatie - af en toe even stil staan - aanspreken 5. Resultaat Mens Mijn zorg is jouw zorg Jouw probleem blijf jouw probleem Wie zijn doel kent, die zijn doel haalt Het aanspreken is altijd positief Uiteindelijk telt alleen het resultaat Taak
SPIEK Specifiek: wie wat waar wanneer Positief: wat wil je wel Inbedding: wat zijn de consequenties en zijn ze aanvaardbaar Eigen controle: heb ik het onder eigen controle of kan ik het onder eigen controle krijgen Resultaten halen
Veranderingsstrategie Klantfocus Kwaliteit Kostenstructuur Attitude Houding Gedrag Resultaat = A (K x K x K)
Veranderingscriteria Managementgebieden Omgevingsgerichtheid Structuurgerichtheid procesgerichtheid Overige Resultaatgerichtheid Gedragsgerichtheid (team of individueel) fasegerichtheid
Faseren Doelgericht communiceren en feedback geven Verandercyclus Verander eis Verander richting Vasthouden resultaten Activiteiten: Diagnose (situatie) Verankering (acceptatie) Instrumentatie Onderhoud Evaluatie Doelgericht communiceren en feedback geven
Samenbindende Cultuur De organisatie Het probleem De vragen De uitwerking Onze helden Onze symbolen Onze waarden Onze normen Wat is een geschikte manier om een samenbindende cultuur de creëren Welke mogelijkheden heeft u tot uw beschikking om de gewenste omslag te realiseren
7 S-en Strategie (missie/visie) Structuur (organigram, ‘je’ manager) Systemen (proces/procedures en werkinstr.) Stijl van leidinggeven (b.v. situationeel) Staff (personeel/fte/competenties) Skills (vaardigheden) Super Ordinated Goals (Cultuur)
Opdracht Bekijk je business plan Neem je managementletter voor ogen Geef in groepjes van 3-4 personen aan tot welke inzichten je komt als je de 7 S-en (huidige situatie) toepast. Koppel resultaat terug met opmerkingen over ‘verbeteringen, veranderingen of vernieuwingen’. Lastige opdracht: De businessplannen zijn nog niet gereed en bevatten soms ‘een goed idee’ Cursisten zijn (nog) niet gestart met de management letter.
Afsluiting Evaluatieformulieren invullen Inhoudelijk voor enkele moeilijk: bruikbaar en inspiratie voor de deelnemers Leesteksten en voorbereiding vooraf door deelnemers lijkt gewenst