Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Dienst Time Out Projecten
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Prenataal en Postnataal
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
  Droogbed (+) cursus.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Genderverschillen bij druggebruikers 28 maart e licentie orthopedagogiek.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Begeleiding van zwangere vrouwen met een alcohol- of drugprobleem Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Opsporing, kortadvies en ondersteuning van zwangere vrouwen Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening,
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
1 Perspectief voor (ex-)AMA’s de Utrechtse aanpak.
Middelengebruik preventie en hulpverlening
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Tessa Jonckheere.  auteurs  Wat is casemanagement?  casemanagement bij drugsgebruikers  casemanagement bij drugsgebruikende ouders en zwangere vrouwen.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Doel en taak van de hulpverlening
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
VOORSTELLING ‘…Als je niet weet waar te beginnen…’
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Situeering stadstoevlucht (vanaf +/- 1970) etnische verscheidenheid onverschilligheid geen politioneel toezicht gemeenschap >>
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Voorstelling PAAZ.
Pedagogiek als beroep.
Presentatie WIJeindhoven
Stichting Jeugdformaat
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Studiedag Sociale Netwerken
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
JEUGDzorg - voor wie?.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht voor vrouwen en allochtonen §Verslaafde moeders samen met hun jonge kinderen, zwangere of pas bevallen vrouwen §Ouders en familieleden §Personen met drugproblemen waarbij een residentiële opname (nog) niet nodig en/of gewenst is l extra aandacht voor wie reeds met justitie in aanraking gekomen zijn l personen die na het vroegtijdig beëindigen van een residentiële behandeling verdere ambulante begeleiding wensen

. Op welke manier kan men bij ons terecht §Één of meerdere kennismakingsgesprekken §Bespreking aanvraag door een multidisciplinair team §Residentiële opname, ambulante begeleiding of doorverwijzing §Verslaafde moeders kunnen vooraf “De Tipi” bezoeken

RESIDENTIEEL §Zelfhulpgedachte §Pedagogische en therapeutische benadering van de ‘bewoner’ §Geloof in de groeikracht van ieder individu §Een klimaat van veiligheid, wederzijds respect en verantwoordelijkheid

Onthaalafdeling §Maximum 8 bewoners §4 tot 8 weken l Sneller voor Tipi-moeders en voor wie reeds crisisprogramma achter de rug heeft §Iedereen op een volwassen en respectvolle manier ‘onthalen’ §Voorbereiding op de therapeutische gemeenschap (T.G.): l voor zichzelf duidelijke doelen formuleren l meedraaien in de TG §Vangnetopnames

Therapeutische gemeenschap (T.G.) §20 tot 25 bewoners §9 tot 12 maand §Wisselwerking ‘samenleven in groep’ en ‘therapiemomenten’ §Uitgangspunt: veiligheid en verantwoordelijkheid §Methodieken: dagelijkse leef- en werksituaties, therapiegroepen, individuele handelingsplanning, sociaal-administratieve begeleiding, contextuele familiebegeleiding...

“De Tipi” §Een apart woonhuis voor vrouwen met jonge kinderen vlakbij de T.G. §Overdag: moeder naar T.G. en kind naar school of onthaalmoeder §‘s Avonds, woe.-NM en in W.E.’s: moeder en kind in “De Tipi” §Begeleiding is steekproefsgewijs aanwezig §Uitgangspunt: een veilig leefklimaat voor het kind, de vrouw activeren en ondersteunen in haar verantwoordelijkheid als moeder §Methodieken: wekelijks groepsgesprek ( o.a. over opvoeding en moederschap), infosessies, specifieke observatie en handelingsplanning, video-interactiebegeleiding §Een specifieke opname- en ontslagprocedure

Halfweghuis §Samen met enkele andere bewoners in een rijhuis §Ongeveer zes maanden §Ruime aandacht voor de reïntegratie in de samenleving §Uitgangspunt:de bewoner bouwt steeds meer een eigen leven uit §Methodieken: individuele begeleiding, groepsgesprekken

Ambulante halfweghuisbegeleiding §De ex-bewoner woont zelfstandig, alleen, met partner of gezin §Ongeveer 6 maanden §Uitgangspunt: moeilijkheden verbonden aan het zelfstandig leven kunnen bespreken §Methodieken: groepsgesprekken, individuele begeleiding

AMBULANT §Het Ambulant Centrum van “De Kiem” te Gent: l het intaketeam l het team ambulante begeleiding l de gevangeniswerking

Ambulante begeleidingen §Voor wie een residentiële opname (nog) niet nodig of gewenst is §Uitgangspunt: het gebruik stoppen of onder controle krijgen en terugval voorkomen l Abstinentie vormt geen voorwaarde om een begeleiding te volgen §Methodieken: l psychosociale, administratieve en juridische begeleiding l aandacht voor sociale situatie (tewerkstelling, huisvesting, tijdsinvulling) l aandacht voor relationele context (ouders, partner…) l duidelijke afspraken rond doel, termijn en frequentie

Gevangeniswerking §“De Kiem” is actief in de gevangenissen van Gent, Ruiselede, Brugge, Antwerpen en Oudenaarde §Uitgangspunt: gedetineerden met druggerelateerde feiten bewust maken van de problematiek eigen aan hun verslaving en hen op een positieve manier laten kennis maken met de hulpverlening §Methodieken: l oriëntatiegesprekken (centraal aanmeldingspunt) l groepsgesprekken l individuele begeleiding

Preventie §Het K’ater ( Kiem- theater) als werkvorm om jongeren en hun omgeving aan te spreken: l theaterstukken voor grote groep l klassikale theaterworkshop §Vorming aan professionelen §Een driemaandelijks tijdschrift

Wetenschappelijke projecten §Samenwerking met de vakgroep orthopedagogiek Universiteit Gent: l opvolging implementatie video-interactiebegeleiding l een draaiboek voor opvoedingsondersteuning aan verslaafde ouders met jonge kinderen l een onderzoek naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een therapeutische gemeenschap