TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts
Inhoud Achtergrond en samenstelling TPA Bedside consultatie -aanleiding, proces en werkwijze - resultaten 3 maanden na de start - tussentijdse evaluatie - conclusies
Achtergrond TPA (I) Ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen huisartsen en Maaslandziekhuis Aanleiding: - aandacht van de overheid voor palliatieve zorg - gemis aan interdisciplinaire samenwerking en multidisciplinaire zorgbenadering - bundelen van extra vakinhoudelijke expertise
Achtergrond TPA (II) Start in 1999 Samenstelling anno 2008: - HA als voorzitter, - 2 arts consulenten - arts consulent i.o. - 2 verpleegkundig consulenten (intra/extramuraal), - arts assistent / oncoloog i.o. - ziekenhuisapotheker - maatschappelijk werker - verpleegkundige Hospice - coördinator namens Maaslandziekenhuis
Achtergrond TPA (III) Wat maakt het TPA bijzonder: gedegen casuïstiek bespreking korte lijnen tussen de consulenten de huisartsen in het team slaan een brug naar onze belangrijkste doelgroep: de huisartsen verworven expertise waardering in de regio 24 uurs bereikbaarheid productontwikkeling
Bedsideconsultatie: aanleiding Aansluiten bij regionale / landelijke ontwikkelingen Eigen behoefte om dienstverlening uit te breiden en meer advies op maat te kunnen bieden. Toenemende complexiteit van de hulpvragen Enquête onder huisartsen: - huidige werkwijze en inhoud van adviezen werden gemiddeld met een 8 beoordeeld - Bij 40 % van de huisartsen was behoefte aan bedsideconsultatie
Bedsideconsultatie: proces/werkwijze (I) Ontwikkelen van een werkwijze Werkwijze zorgvuldig afstemmen met alle betrokken partijen: creëren van draagvlak Zorgvuldige communicatie van de implementatie Start maart als pilot, gedurende ½ jaar
Bedsideconsultatie: proces/werkwijze (II) Aanmelding: - volgens reguliere procedure TPA - wekelijks contact verpleegkundig consulent met een aantal verpleegafdelingen in Maaslandziekenhuis waar palliatieve patiënten verblijven - V&V: alle cliënten met Hospice indicatie
Bedsideconsultatie: proces/werkwijze (III) Uitvoeren van consult - welke expertise is gewenst: medisch, verpleegkundig of beide - afstemming / planning met consultvrager - zorg wordt niet overgenomen - registratie in PRADO - evaluatie met consultvrager
Resultaten over de eerste 3 maanden (I) Totaal 13 bedside consulten: 8 in verpleeghuis, 2 in ziekenhuis en 3 thuis. Toename van consultvragen vanuit ziekenhuis: 9 in 3 maanden, voorheen 1-2 per jaar
Resultaten over de eerste 3 maanden (II) Consultvragen hebben betrekking op: - symptoombestrijding - vraagstukken mbt palliatieve sedatie organisatie van palliatieve zorg en euthanasie - technische handelingen
Evaluatie: Nancy Betrokkenheid vroeg in palliatieve fase, duidelijke meerwaarde voor patiënt en consultgever (verpleeghuissetting) In andere settings nog ‘zoekend’ naar praktische invulling van bedside consultatie Valkuil: (mede)behandelaar worden Prettige samenwerking met (verpleeg)huisartsen en specialisten (i.o.)
Evaluatie: Evert Onwetendheid bij zorgverleners ondanks zorgvuldige voorbereidingen Bereidheid om samen te werken Toename van het aantal telefonische consulten: onverwachte, positieve uitkomst! Zorgvuldige wijze van adviesverlening Face tot fase contact met consultvrager is prettig Kost veel tijd
Conclusies Bedside consultatie wordt als zinvol ervaren door consultgevers en vragers Advies kan beter op maat worden gegeven, alle info compleet Werkwijze nog eens kritisch bekijken Behoefte aan directe evaluatie met consultvragers
VRAGEN ? Achtergrond TPA (I)