Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012
In NL, we see the convergence of Learning materials Administrative domain Accountability
Projects: 1. Defining standards on exchanging learning results 2. Defining standards on exchange of assesments (‘QTI’)
Learning administration Educational application (‘VLE’ / ‘play’) Search & find assesments Student data Learning results
Exchange learning results Primary, secundary, vocational Broad participation of the educational field Alignment with IMS LIS Proof of Concepts Testing with webservices (simulation) Plateaus - levels of development EduStandaard
Exchange assesments Primary, secundary, vocational Broad participation of the educational field QTI v2.1 (public draft)
Uitwisseling leerresultaten De resultaten die bereikt worden met het gebruik van digitaal toetsmateriaal worden doorgaans door de desbetreffende aanbieder beheerd. Hierdoor kost het scholen veel moeite om een integraal beeld te krijgen van de ontwikkeling van de leerlingen.
Gemeenschappelijke afspraak De ontwikkeling van een gemeenschappelijke afspraak die gericht is op het faciliteren van de uitwisseling van leerlinggegevens en toetsresultaten kan hier uitkomst bieden.
Uitgangspunt De gemeenschappelijke afspraak wordt gebaseerd op bestaande initiatieven in Nederland en niet op een internationale standaard.
Opbrengstgericht werken Uitkomsten van metingen van kennis- en vaardigheidsniveau bepalen taakuitvoering Cyclisch proces: 1.Vastleggen van doelen voor gewenste kennis- en vaardigheidsniveau 2.Verzamelen van informatie 3.Registreren, rapporteren en interpreteren van informatie 4.Nemen van beslissing over passende onderwijskundige interventies
Projecten Uitwisseling toetsmateriaal Uitwisseling leerresultaten Doel: – ontwikkelen van Nederlandse afspraak voor uitwisseling van toetsmateriaal en toetsresultaten – tussen onderwijsinstellingen, leveranciers van content, ELO’s, toetssystemen en administratieve systemen
Educatieve contentketen De projecten zijn onderdeel van het programma Educatieve contentketen 2 (ECK2). Het ECK2-programma wil meer flexibiliteit en maatwerk mogelijk maken door de vindbaarheid, de toegankelijkheid en de bruikbaarheid van digitale leermiddelen te verbeteren.
Aanpak en organisatie Fasering: – Onderzoek (2011) – Ontwikkeling (2011) – Implementatie, test en revisie (2012) – Afronding (2012) Organisatie: – Projectteam – Review- en expertgroepen
Proof of concept Combinaties van educatieve uitgeverijen, leveranciers van leerlingadministratiesystemen en onderwijsinstellingen Combinaties van educatieve uitgeverijen, leveranciers van toetssystemen en/of ELO’s en onderwijsinstellingen Beschikbaarheid testtools Na de zomer pilots in de onderwijspraktijk
EduStandaard Beheer open standaarden in onderwijs door Edustandaard Ondersteuning bij gebruik Verdere ontwikkeling van standaarden Stimulering gebruik open standaarden door overheid: “pas toe of leg uit”
Voor meer informatie Jim Bijlstra Programma ECK2