Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
Basisvorming.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Portfolio en betekenisvol leren
Presentatie introductie BGL
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Didiclass - beginnen met
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Portfolio Praktijkonderwijs
Portfolio.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.
Het werken met portfolio
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Keuze van de VMBO leerling
Visie: rapport en portfolio
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Return to Sender.
WELKOM.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Portfolio’s “Het openslaan van een goedverzorgd portfolio is voor leerlingen, leerkrachten en ouders alsof ze een schatkist openen”
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
De rode draad in opleiden binnen AAOS
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Toekomstgericht onderwijs
Leer kracht Workshop over competenties van
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Company LOGO Leerlingvolgsysteem StudieLogboek Presentator Harry A. Hoeve.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Welkom Informatie avond groep 8. Opzet avond -Opening + kennismaking -Cito en procedure van aanmelding VO -Het VO -Inzoomen op het VO -Uw kind en groep.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Toetsing en toetsontwikkeling
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
LOB Presenteer je stagebedrijf
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
OGI Een datamuur in de klas.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen ! Portfolio’s Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !

Kenmerken van een portfolio Bevat beargumenteerde selectie uit het werk van een kind Geldt voor één of meer vak- en/of ontw. gebieden Geldt voor een bepaalde periode Komt tot stand in overleg tussen leerling en leraar Geeft een beeld van de persoonlijke ontwikkeling of het leerproces van het kind Legt de norm voor ontwikkeling en leren bij de leerling zelf Interpretatie vindt plaats op basis van criteria

Soorten portfolio Werkportfolio Presentatieportfolio - Toetsportfolio Digitaal portfolio Groepsportfolio Selectie portfolio (tekenportfolio, taalportfolio,…)

Inhoud - Tekeningen - Foto’s - Video-opnamen - Geschreven teksten - Geluidsopnamen - Werkstukken - ……………….

Vorm Archiefdoos Lade Kartonnen map Ordner Cd-rom Internet …………

Werkwijze: continue en cyclisch proces - Verzamelen en bewaren in werkportfolio - Samenstellen presentatieportfolio - Presenteren portfolio

Betekenis - Volledig en gedetailleerd beeld - Authentiek - Proces en product gericht - Bewuste reflectie - Zelfverantwoordelijkheid - Interactie leerkracht/leerling/medeleerlingen - Motivatie en betrokkenheid - Geeft kinderen meer inzicht in de eigen ontwikkeling - Kinderen sterker betrokken bij het beoordelen van eigen werk - Kinderen leren om samen met andere kinderen werkstukken te bespreken - Geeft kind houvast om verder te ontwikkelen - Leren om trots te zijn op eigen inzet en resultaten - Kan positief zelfbeeld stimuleren

Reflectievragen - Resultaat - Leerproces - Leerdoelen

Op schoolniveau werken met portfolio 1 School stelt leer- en ontwikkelingsdoelen vast (Wat vinden wij belangrijk dat onze kinderen leren?) 2 School leidt hieruit criteria af (Wat moeten de kinderen precies weten, kunnen en begrijpen? Hoe moeten ze leren? Hoe ziet een goed werkstuk eruit?) 3 Leraar en leerling stellen samen het portfolio samen. (Aan welke criteria beantwoordt het leren van deze leerling?)

Portfolio en doelen - Welke doelen streven we na? - Aan welke criteria dient het werken met portfolio’s te voldoen? - Hoe willen we dat onze portfolio’s eruit zien?

Ga ermee aan de slag. Succes verzekerd! Portfolio heeft meerwaarde voor het kind meerwaarde voor de leerkracht meerwaarde voor de ouders meerwaarde voor de school

Geïnteresseerd en behoefte aan meer informatie? Neem geheel vrijblijvend contact op met Marijke Bertu Adviseur KPC Groep m.bertu@kpcgroep.nl