Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen ! Portfolio’s Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Kenmerken van een portfolio Bevat beargumenteerde selectie uit het werk van een kind Geldt voor één of meer vak- en/of ontw. gebieden Geldt voor een bepaalde periode Komt tot stand in overleg tussen leerling en leraar Geeft een beeld van de persoonlijke ontwikkeling of het leerproces van het kind Legt de norm voor ontwikkeling en leren bij de leerling zelf Interpretatie vindt plaats op basis van criteria
Soorten portfolio Werkportfolio Presentatieportfolio - Toetsportfolio Digitaal portfolio Groepsportfolio Selectie portfolio (tekenportfolio, taalportfolio,…)
Inhoud - Tekeningen - Foto’s - Video-opnamen - Geschreven teksten - Geluidsopnamen - Werkstukken - ……………….
Vorm Archiefdoos Lade Kartonnen map Ordner Cd-rom Internet …………
Werkwijze: continue en cyclisch proces - Verzamelen en bewaren in werkportfolio - Samenstellen presentatieportfolio - Presenteren portfolio
Betekenis - Volledig en gedetailleerd beeld - Authentiek - Proces en product gericht - Bewuste reflectie - Zelfverantwoordelijkheid - Interactie leerkracht/leerling/medeleerlingen - Motivatie en betrokkenheid - Geeft kinderen meer inzicht in de eigen ontwikkeling - Kinderen sterker betrokken bij het beoordelen van eigen werk - Kinderen leren om samen met andere kinderen werkstukken te bespreken - Geeft kind houvast om verder te ontwikkelen - Leren om trots te zijn op eigen inzet en resultaten - Kan positief zelfbeeld stimuleren
Reflectievragen - Resultaat - Leerproces - Leerdoelen
Op schoolniveau werken met portfolio 1 School stelt leer- en ontwikkelingsdoelen vast (Wat vinden wij belangrijk dat onze kinderen leren?) 2 School leidt hieruit criteria af (Wat moeten de kinderen precies weten, kunnen en begrijpen? Hoe moeten ze leren? Hoe ziet een goed werkstuk eruit?) 3 Leraar en leerling stellen samen het portfolio samen. (Aan welke criteria beantwoordt het leren van deze leerling?)
Portfolio en doelen - Welke doelen streven we na? - Aan welke criteria dient het werken met portfolio’s te voldoen? - Hoe willen we dat onze portfolio’s eruit zien?
Ga ermee aan de slag. Succes verzekerd! Portfolio heeft meerwaarde voor het kind meerwaarde voor de leerkracht meerwaarde voor de ouders meerwaarde voor de school
Geïnteresseerd en behoefte aan meer informatie? Neem geheel vrijblijvend contact op met Marijke Bertu Adviseur KPC Groep m.bertu@kpcgroep.nl