Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Advertisements

Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Zakelijk Schrijven II college 1, week 1
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Examen TL 2015.
WELKOM.
Informatieve ouderavond mavo 4 19 januari 2015
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
INFORMATIEAVOND JENA 3 VM. Inhoud 1Vervolgopleiding 2Uitstroomvariant 3Vakkenpakket 4Overgangsregeling vmbo3-vmbo4 5Examenprogramma 6Rekentoets 7Hoe kom.
Centraal examen en Instellingsexamens
Lezen Nu Nederlands.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Het beoordelingscriterium ‘taalvaardigheid’   Anne Kerkhoff, FLOT Petra Lambrichs, OSO.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Kritisch denken ‘vertaald’
SET schrijfvaardigheid H5
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Psychomotorische taxonomie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
VWO examen Nederlands
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Praktijk Opleiders Cursus
Informatieve teksten Hoe begrijp ik een informatieve kijk-/luistertekst en hoe kan ik opvattingen en bedoelingen uit taal- en beeldgebruik afleiden?
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen? april ’17 Nederlands en Rekenen Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?

titel presentatie Nederlands en Rekenen VMBO april ’17 2011-2012: CE: gemiddeld voldoende 2012-2013: idem 2013-2014: eindcijfers Ne en rekenen tenminste 5 en 5 2014-2015: idem 2015/2016: eindcijfers Ne en rekenen tenminste 5 en 6 titel presentatie

titel presentatie Nederlands en rekenen april ’17 Centraal Ontwikkelde Examens MBO niveau 4: rekenen en Nederlands 2013/2014, 3F niveau 2,3: Rekenen en Nederlands 2014/2015, 2F niveau 1: beslissing 2016 (minister) titel presentatie

Nederlands en Rekenen titel presentatie Opleidingen niveau 1 april ’17 Referentieniveau 2F Instellingsexamens Wel examen Geen invloed slaag-zakregeling In 2014 beslissing of er voor dit niveau centrale examens komen titel presentatie

april ’17 Nederlands en rekenen Opleidingen niveau 2 en 3 (examen vóór 2014-2015) Referentieniveau 2F Instellingsexamens Pilotexamens Nederlands (lezen en luisteren) + Rekenen Wel examen Geen invloed slaag-zakregeling

Nederlands en Rekenen Opleidingen niveau 2 en 3 (examen in 2014-2015 en 2015-2016) Referentieniveau 2F Verplichte examens Nederlands (lezen en luisteren) + Rekenen Instellingsexamens Nederlands (spreken, gesprekken en schrijven) slaag-zakregeling Nederlands + Rekenen niet lager dan 5 Examen 2016-2017 Max 1 x 5

Nederlands en rekenen Opleidingen niveau 4 (start 2012) april ’17 Referentieniveau 3F Centraal examen: Nederlands (lezen en luisteren) + Rekenen Instellingsexamen Nederlands (spreken, gesprekken, schrijven) Slaag-zakregeling: Nederlands + rekenen + Engels niet lager dan 5 Examens t/m 2015 maximaal 2 x 5, Na 2015 voor Nederlands – Rekenen - Engels max 1 x 5

titel presentatie Nederlands en Rekenen april ’17 Lezen: een informatieve tekst; een instructieve tekst; een betogende tekst. Luisteren: een uitleg een instructie; een gesproken tekst in radio- en televisieprogramma’s of ander uitgezonden of opgenomen geluidsmateriaal. titel presentatie

titel presentatie Nederlands en Rekenen april ’17 Denk bij Nederlands op niveau 3F aan: uitleg en instructies over concrete en abstracte onderwerpen; een lange(re) uiteenzetting, beschouwing of betoog, soms met een onderwerp buiten het vak- of interessegebied en/of een abstract onderwerp; gesproken teksten in radio- en televisieprogramma’s en ander uitgezonden of opgenomen geluidsmateriaal. Concrete voorbeelden hiervan zijn: discussies, presentaties, lezingen, uiteenzettingen titel presentatie

Nederlands titel presentatie april ’17 Op niveau 2F een tekst begrijpen betekent dat de kandidaat: • de hoofdgedachte van een tekst kan weergeven; • een onderscheid tussen hoofd- en bijzaken kan maken; • relaties tussen tekstdelen kan leggen; • informatie kan ordenen voor een beter begrip (bijvoorbeeld op basis van signaalwoorden); • indien nodig onbekende woorden kan afleiden uit vorm, samenstelling of context; • beeldspraak kan herkennen; • een relatie kan leggen tussen tekst en beeld. Een tekst begrijpen betekent op niveau 3F dat de kandidaat: • onderscheid kan maken tussen meningen en feiten; • onderscheid kan maken tussen standpunt en argument; • de hoofdpunten en onderbouwingen kan begrijpen in een langere tekst. titel presentatie

Nederlands Vakkundig onderwijs april ’17 Op niveau 2F een tekst interpreteren betekent dat de kandidaat: informatie en meningen kan duiden; de bedoeling van de spreker(s) of het doel van de makers van een programma kan verwoorden. Een tekst interpreteren betekent op niveau 3F dat de kandidaat: de tekst kan vergelijken met inhouden uit andere teksten; tekstdelen met elkaar kan vergelijken; conclusies kan trekken naar aanleiding van een (deel van de) tekst; conclusies kan trekken over intenties, opvattingen, gevoelens, stemming en toon van de spreker(s); de bedoeling die de spreker(s) zouden kunnen hebben zoals blijkt uit de tekst, kan verwoorden; de verbale en non-verbale middelen die gebruikt zijn om dit doel te bereiken kan verwoorden; onderscheid kan maken tussen drogreden en argument. Vakkundig onderwijs

Nederlands titel presentatie april ’17 Op niveau 2F een tekst evalueren betekent dat de kandidaat een oordeel of waarde van een tekst(deel) of televisie of radioprogramma (of fragment daarvan) kan verwoorden voor zichzelf en dit oordeel kan toelichten. Op niveau 3F een tekst evalueren betekent dat de kandidaat: een oordeel kan geven over de waarde en de betrouwbaarheid van de gegeven informatie voor zichzelf en voor anderen; de argumentatie in een betogende tekst op aanvaardbaarheid kan beoordelen.   titel presentatie

Nederlands Vakkundig onderwijs april ’17 Op niveau 2F samenvatten betekent dat de kandidaat een eenvoudige tekst beknopt kan weergeven Op niveau 3F Samenvatten betekent dat de kandidaat een tekst kan samenvatten voor zichzelf en anderen. Vakkundig onderwijs