Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schoolsportvereniging Meinou Steemers. Wat is een schoolsportvereniging? Atletiekclub De wijk Voetbalclub Turnclub Korfbalclub Basisschool.
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Vijf-gelijke-dagen model
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Combinatiefuncties: haalbaar? Presentatie sportverenigingen 27 juni 2011.
Brede School Rotterdam
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Raalte - Heino 31 maart t/m 4 april 2008 Verwondert, vermaakt en verbindt!
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Harmonisatieplannen kabinet
Landelijke LEA-conferentie
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Wg Stichting Werkgeversinstituut St. Werkgeversinstituut Opgericht in 1985 Stichting? Dienstverlening:  Salarisadministratie  Wachtgelden  Werkgeverschap.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
Andere schooltijden Informeren.
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Platform ‘Weert in Beweging’ Platform Weert in Beweging Iedereen gezond in beweging!
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
<plaats en datum>
De schoolsportvereniging
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
voor Rotterdamse kinderen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
<plaats en datum>
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam Xandra de Vroom en Donna Schaap Jeugd, Onderwijs en Samenleving 27 november 2008

Algemeen Landelijk beleid Rotterdams Beleid Succesfactoren Knelpunten Inhoud Algemeen Landelijk beleid Rotterdams Beleid Succesfactoren Knelpunten

Algemeen 1 Basis: netwerk van onderwijs, welzijn en zorg voor kinderen en ouders, bestaande uit de school en andere voorzieningen (zorginstellingen, cultuur en sport) Kenmerk: inhoudelijke samenwerking tussen de instellingen Vorm: afhankelijk van lokale behoeften en omstandigheden

Algemeen 2 Doel Wegnemen van mogelijk achterstanden Bevorderen van actieve deelname van kinderen aan de samenleving Faciliteren van talentontwikkeling Vergroten van sociale competenties Bieden van een goede dagindeling Bieden van een veilige speel- en leeromgeving Vergroten ouderbetrokkenheid

Landelijk beleid Motie Van Aartsen/Bos: schoolbesturen zijn verantwoordelijk Buurt Onderwijs School (BOS) impuls Actieplan Cultuurbereik Landelijke impuls combinatiefuncties

Over naar de Rotterdamse situatie

Beleidskader onderwijs ROB  10 actiepunten Meer Leertijd voor Kinderen Set van afspraken tussen gemeente, schoolbesturen en ROC’s In 2010 hebben 45 basisscholen een programma van 6 uur langer per week In 2010 gaan 80% van alle driejarig Rotterdammers naar een voorschool In 2009 gaan alle kinderen vanaf groep 3 op de helft van de basisscholen één uur extra sport en bewegen Ruim 74 miljoen uit gemeentelijke middelen MLVK loopt tot 2010

Subsidiekader brede school PO 1 1 De Brede School minder dan 6 uur activiteitenaanbod Subsidiehoogte: 5000,- en 25,- per leerling 2. Massascholen Brede School 6 uur of meer activiteitenaanbod Subsidiehoogte: 5000,- en 60,- per leerling

Subsidiekader brede school 2 3. Het Wijkarrangement Brede School 6 uur of meer activiteitenaanbod + brede schoolmedewerker + buurtmakelaar Subsidiehoogte: 10.000,- en 80,- per leerling 4. Het Dagarrangement Brede School 6 uur activiteitenaanbod dat roosterdoorbrekend is voor ll gr 3 t/m 8 Subsidiehoogte: 30.000, - en 12.500,- per klas

Wijkarrangement Wijkarrangement (WA): - Keuze uit wijkbreed programma aanbod aan activiteiten - Na schooltijd of tussen de middag - Samenwerking op wijkniveau - Toegankelijk voor alle kinderen - Al dan niet gecombineerd met BSO - Vindt plaats op school of elders in de wijk - Een speciaal aangesteld medewerker vangt de kinderen op - Een buurtcoördinator makelt en schakelt op wijkniveau

Dagarrangement Volledig Dagarrangement (VDA): - School is 2-4 dagen in de week in totaal 6 uur langer open - Geen regulier lesrooster op deze dagen - Verlengde schooldagactiviteiten en rust- en lunchmomenten verweven in het curriculum - Voor leerlingen vanaf groep 3 - Oog voor bioritme - Samengesteld team van onderwijs, opvang en vrije tijd - Nauwe samenwerking met partners en vakkrachten

Variant BS 2006-2007 2007-2008 2008-2009 1. Nieuwe BS 71 25 38 Aantallen scholen verdeeld over de verschillende varianten brede school (primair onderwijs, schooljaren 2006-2007 tot en met 2008-2009) Variant BS 2006-2007 2007-2008 2008-2009 1. Nieuwe BS 71 25 38 2. BS massaschool 45 69 26 3. Wa - 60 98 4. Vda 14 21 Geen BS 82 18 Totaal 198 213 201 12 12

Organisatie: partners Betrokken partners in de wijk- en dagarrangementen: JOS: heeft de regie Schoolbesturen: werken samen aan realisatie doelstelling. Deelgemeenten: sturen welzijnsinstellingen en JKZ’er aan. De Meeuw: geeft uitvoering aan de wijk- en dagarrangementen en levert JKZ’ers. OOG: ontwikkelt en verzorgt deskundigheidsbevordering bij buurtmakelaar, BS-medewerkers en coördinatoren en vakkrachten. WGI: zorgt voor de salarisadministratie, selectie van personeel Aanbieders: zorgen voor vakkrachten. Welzijnsinstellingen: leveren buurtmakelaar en vakkrachten.

Gezamenlijke succesfactoren Wethouder die erin gelooft en dit geloof uitdraagt Voldoende financiering Vertrouwen in de toekomt Scholen staan hier niet alleen voor!! JeugdKansenZone 14 14

Succesfactoren wijkarrangementen Scholen krijgen extra personeel voor de uitvoering Historie van samenwerking van de brede scholen in een wijk

Succesfactoren volledig dagarrangementen Schoolbestuur dat als een ambassadeur optreedt Schooldirecties en team die er voor gaan Ouders die mee willen Serieus nemen van knelpunten en gezamenlijk werken aan oplossingen 16 16

Knelpunten Kwaliteit en kwantiteit van de vakkrachten Vervanging Zorgleerlingen Aansprakelijkheid Accommodatie Structurele financiering

Wat zijn voor mij de kansen Wat zijn voor mij de risico’s Discussiepunten Is dit iets voor mij? Wat zijn voor mij de kansen Wat zijn voor mij de risico’s En welke onderwerpen wil ik nader (laten) onderzoeken