Erfgoed met een kleine e: Volksverhalen in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat doen wij met Gods Schepping …
Advertisements

Godsdienst.
Wolfskinderen Gemaakt door Dorothé van der Ree Doolaard ( Trajectgroep 3) Driestar College, Gouda.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
Geesten Ze zijn overal om ons heen... Geloof je het niet???
“Lichtdruk” – Ansichtkaarten van Volendam
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
Gods verborgen glans.
Tussen Pasen en Pinksteren.
Stand van zaken Digitalisering Nederlandse Volkstellingen, Luuk Schreven (NIWI)
De Heilige Geest in het Oude Testament
De integratie van Lichaam, intellect, ziel en geest
de genezing te Bethesda
'perspectieven in het boek Ruth' deel II.
Bestemming God eren ….
Het sprookje Roodkapje.
Ruth wat goed zou zijn voor Ruth, gaf ze op voor het welzijn van Noemi. Een vrouw van sterk geloof. Ruth is een vrouw van sterk geloof omdat ze gelooft.
Hij is de almachtige ! Voor uw dreigen, o God van Jakob,
Genesis (B-Rasjiet): het begin van alles
Gebieden als Powerpoint shapes
Hoeveel boterhammen eten wij?
De onsterfelijke Alexander de Grote
Jezus houdt van alle dove kinderen
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
De visie is Jezus One for all.
Zondag 19 mei 2013 Den Haag 1. Op welke dag ontvingen de discipelen de heilige Geest? op de dag van Christus' opstanding op de Pinksterdag andere dag.
8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen.
Zzz 2Koningen 11: Kronieken 22/23 2Koningen 11: Kronieken 22/23.
"Saulus, anders gezegd Paulus" Handelingen
10 nov Zoetermeer 1. jaren '70 hoofdstuk 3: "de geboorte van "de vorst der duisternis" 2.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Genesis Genesis Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik.
In de moederschoot gevormd Psalm 139.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
HARTSTOCHT EN VERLANGEN
Oog in oog, hand in hand ….
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
Hoofdstuk 3: Het rechte pad? A. Het kwaad…(en het goede)
Wie nodig je als eerste uit?
Topografie Nederland (8 dia’s)
Nieuwsbrief Mei - Juni 2011 Daniel Huisman Frankrijk
1 Gen 37:3 En Israël (Jacob) had Jozef lief boven al zijn zonen, omdat hij hem een zoon des ouderdoms was; en hij maakte hem een pronkgewaad. 4 Toen zijn.
Het Spel Kaarten Tekst Gerard De Vries.
Een nieuw land: Nog steeds oorlog
Sprookjes in Nederland Overlevering en benaderingswijzen
Viënna Van Laer. 6-de leerjaar. Mater Dei Centrum. Schooljaar
Burgerlijke letterkunde
De uitvinding van de soap Het succes van de middeleeuwse ridderroman in afleveringen.
Republiek versus Frankrijk
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Verander je wereld 2 Samuel 11:1-2 Bij het aanbreken van het voorjaar, de tijd waarin koningen gewoonlijk ten strijde trekken, stuurde David opnieuw een.
Het was in de tweede wereldoorlog.
Vijf bemoedigingen voor je geloof Hebreeën 6:9-20.
De Ark van Noach (2). De Ark van Noach (2) Genesis 7: 1 En de HERE zeide tot Noach: Ga in de ark, gij en geheel uw huis, want u heb Ik in dit geslacht.
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
vanwaar haalde Abraham
Herinneringskamp Westerbork
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
1 Van David. Een psalm. Aldus luidt het woord des HEREN tot mijn Here: Zet u aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gelegd heb als een voetbank voor.
Nederlandse Volksverhalen Bronnen, documentatie en onderzoek Theo Meder.
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Stad in Storm Een kijkje achter de schermen. Het verhaal Het verhaal speelt zich af tussen 1672 en 1674 in Utrecht. De Republiek der Zeven Verenigde Provinciën.
Naam: 1 De provincies van Nederland. Welke provincie is 1? 2 Limburg Zuid-Holland Zeeland.
VOLKSVERHALEN. DE SAGE < ‘sage’ (Duits): zeggen kenmerken mondelinge overlevering historische kern van waarheid fantasie-elementen situering in tijd en.
Symbolische laag van sprookjes. Aanpassingen Einde? Roodkapje gered? Door wie? Slechterik in verhaal?
( algemeen) (geschreven literatuur)
Transcript van de presentatie:

Erfgoed met een kleine e: Volksverhalen in Nederland Theo Meder

Meertens Instituut Onderzoek en documentatie van Nederlandse taal en cultuur (onderdeel van de KNAW: de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen)

DOC Volksverhaal Documentatie- en OnderzoeksCentrum Volksverhaal (onderdeel van de afdeling Etnologie) http://www.docvolksverhaal.nl

Mission statement Het DOC Volksverhaal documenteert en onderzoekt volksverhalen en vertelcultuur in Nederland in heden en verleden, in het bijzonder in de mondelinge overlevering.

Documentatie De documentatie behelst het verzamelen, vastleggen, archiveren en via de Nederlandse Volksverhalenbank digitaal ontsluiten van verhalen en vertelgelegenheden

Onderzoek Het onderzoek bestudeert de variabiliteit van volksverhalen en vertelcultuur in de traditie, en richt zich daarbij met name op de functie en betekenis van verhalen en vertellen

Wat is een volksverhaal? Een volksverhaal is een mondelinge vertelling die voor langere of kortere tijd circuleert tussen (groepen) mensen. Volksverhalen maken deel uit van de ‘orale kunst’ (verbal art) van het dagelijkse leven in heden en verleden.

Volksverhaal: genres Sprookjes Sagen Legenden Moppen Broodjeaapverhalen (We hebben geen Nederlandse mythes)

Publicaties (1) Van Aladdin tot Zwaan Kleef Aan Lexicon van sprookjes: ontstaan, ontwikkeling, variaties. Ton Dekker, Jurjen van der Kooi & Theo Meder

Publicaties (2)

Publicaties (3)

Publicaties (4)

Project Communities claiming tales: Over het toeëigenen van verhalen Boek: Verhalen van Stad en Streek; Sagen en Legenden in Nederland

Orale cultuur als erfgoed (vanaf de 19e eeuw) Verhalen (sinds de Grimms) Liederen (Hofmann von Fallersleben) Expressie van de volksziel (Herder) Ingezet om eigenheid te benadrukken: eigen taal en cultuur.

Erfgoedisering (20e eeuw) Immaterieel erfgoed (Unesco, Fonds voor Cultuurparticipatie) Commerciële uitbating Musealisering, festivalisering Zelfpromotie: Toerisme Saamhorigheid

Overlevering - Lage Landen (middeleeuwen - 19e eeuw) Ridderromans Fabels, dier-epen Sproken, boerden Heiligenlevens Kronieken Volksboekjes Kluchtboekjes Almanakken Reisbeschrijvingen

Egbert van Luik: Fecunda ratis (11e eeuw, Latijn) Over een meisje dat van de jonge wolven gered werd Wat ik hier meedeel, wisten de mensen uit de streek mij te vertellen. Het is niet alleen wonderbaarlijk, maar ook zeer geloofwaardig. Iemand nam uit de heilige doopvont een meisje op en gaf haar een manteltje geweven uit rode wol. Het was de vijftigste zondag na haar doop. Het meisje was inmiddels vijf jaar geworden. Bij zonsopgang dwaalde ze rond, en lette niet op zichzelf en op het gevaar. Een wolf overviel haar, zocht vervolgens zijn nest in het bos op, nam haar mee als prooi voor zijn welpen en liet haar daar achter om opgegeten te worden. Die vielen haar meteen aan, maar konden haar niet verslinden. Toen lieten zij hun woestheid varen en begonnen haar hoofd te aaien. Het meisje zei: "Beestjes, verscheur niet dit manteltje, dat mijn peetvader mij gaf toen hij mij uit de doopvont ontving.“ Zo matigt God, hun schepper, wrede zielen.

Fabel: Esopet (13e eeuw, volkstaal)

Esopet: afschrift (vs. 669-680) DIe geet ghinc wilen te velde. Haren kinde hiet si, dat helde Sine dore besloten wel Vorden wolf, die es soe fel. Vor de dore ghinc hi bleeten In die wise vander geeten. Dat geetkijn sach vut doer .i. gat. Ay dief, seidsoe, bestu dat? Twi heefstu dijn luut verkeert? Voer gode moetstu sijn onteert. Tkint es te beter ende vroeder, Horet na vader ende na moeder.

Aernout van Overbeke (1632-1674): Anecdota sive historiae jocosae

Johan Picardt: Annales Drenthiae (1660) Hunebedden gemaakt door reuzen Rovers Ellert en Brammert

Groningen 1804: Het boek van Trijntje Soldaats Opgetekend door Gerrit Arendsz. Arends, 11 jr.

Veldwerk (1) Limburg en Friesland 1875-1876, Henri Welters: Limburgsche legenden, sagen, sprookjes en volksverhalen 1895-1896, Waling Dykstra: Uit Friesland's volksleven van vroeger en later

Veldwerk (2) Gerrit Jacob Boekenoogen (1868-1930) (zie Vertelcultuur in Nederland)

Veldwerk (3) Cornelis Bakker (1863-1933), arts te Broek in Waterland (Zie Vertelcultuur in Waterland)

Brief van Bakker met voodoo sage

Veldwerk (4) E.J. Huizenga-Onnekes (1883‑1956) Het boek van Trijntje Soldaats (uitg. 1928) Het boek van Minne Koning (1930)

Veldwerk (5) Zeven provinciale sagenboeken van J.R.W. Sinninghe (1904-1988) Groningen, Overijssel, Drenthe, Utrecht, Holland, Zeeland, Noord-Brabant.

Veldwerk (6) Amsterdams verzamel-offensief door J.J. Voskuil (1926-2008) in jaren ‘60 en ‘70 24 verzamelaars 32.000 verhalen

Veldwerk (7) A.A. Jaarsma (1914-1991) Ruim 16.000 verhalen Ruim 300 sprookjes

Formulier van Jaarsma met gegevens verteller

Handschrift Jaarsma met optekening sprookje over dankbare bedelaar

Ype Poortinga (1910-1985): zeven delen Fryske folksforhalen

Edities en veldwerk De serie Onze Volksverhalen onder redactie van Tjaard de Haan (1919-1983).

DOC Volksverhaal Theo Meder Ruben A. Koman http://www.docvolksverhaal.nl

Benaderingswijzen van sprookjes Germaans-mythologische theorie (Grimms) Psychologische duiding (Freud, Jung, Bettelheim) Antroposofische benadering (Steiner) Structuralisme (Propp) Geografisch-historische methode (Krohn, Aarne) Historisch-sociologische invalshoek (Clerkx) Etnologische / cultuurhistorische invalshoek

ATU (Aarne-Thompson-Uther) The Types of International Folktales (3 delen, 2004) Roodkapje = ATU 333 (Little Red Riding Hood)

Soorten sprookjes in ATU Diersprookjes (fabel) (Vos en raaf) Wondersprookjes (Tafeltje dekje) Religieuze sprookjes (Vliegende Hollander) Novellesprookjes (realistische) (Getemde feeks) Domme duivelsprookjes (Stenen uilenborden) Grappige sprookjes (Dappere kleermakertje) Formulesprookjes (Japanse steenhouwer)

Enzyklopädie des Märchens In 1975 begonnen. Moet 14 banden worden (in 2013 af?)

Nederlandse Volksverhalenbank www.verhalenbank.nl

Centrale begrippen in het onderzoek: Betekenis, betekenisgeving, beleving, perceptie Variabiliteit Intertekstualiteit, intermedialiteit Repertoires Toe-eigening en het claimen van verhalen Identiteit, etniciteit Authenticiteit, invention of tradition Memen en conduits Ostension Performance

Betekenis, betekenisgeving, beleving, perceptie Nachtmerrie, Old Hag, Druckgeist, duivel, alien; sleep paralysis

Variabiliteit Slot Van Luik: goddelijke bescherming Perrault: straf voor onvoorzichtigheid Grimms: erbarmen en tweede kans

Intertekstualiteit, intermedialiteit Hoodwinked! (2005) http://www.youtube.com/watch?v=JpVqRm8G97U

Repertoires Het verhaalrepertoire van Anders Bijma (1890-1977) Creatieve verteller vs. Passieve verteller

Toe-eigening en het claimen van verhalen Stompe Toren (Koudekerke, Westenschouwen) Kiste Trui (Mook, Middelaar)

Identiteit, etniciteit Dochter van Anansi als Roodkapje (Noni Lichtveld: Anansi tussen god en duivel, 1997)

Authenticiteit, invention of tradition De peelkabouters van Horst

Memen en conduits Meme: culturele informatie-eenheid, cultural building block Conduit: kanaal, de circuits waarbinnen verhalen zich verspreiden

Ostension: bestaande verhalen beïnvloeden gebeurtenissen en gedrag Pseudo-ostension (grap) Proto-ostension (ik-vertelling) Quasi-ostension (misinterpretatie)

Performance Voordracht Najib Amhali http://www.youtube.com/watch?v=JUCoJPU-oMU&NR=1

Tijd voor vragen ?